سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۲۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۱۹ - ساعت ۱۹:۵۶
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

فرسایش خاک در خراسان‌شمالی بیش از میانگین کشوری است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام شده میانگین فرسایش خاک در استان ۱۷.۵ تن در هکتار است که ۲.۵ تن بیشتر از میانگین کشوری است.
فرسایش خاک در خراسان‌شمالی بیش از میانگین کشوری است,خراسان شمالی+بجنورد+علی اسدی+منابع طبیعی+فرسایش خاک

به گزارش عصر اترک به نقل از ایرنا، علی اسدی اظهار کرد: قطع بی‌رویه درختان، چرای بیش از حد در مراتع، تخریب پوشش گیاهی، نبود تعادل بین دام و مرتع، استفاده نکردن از زمین‌ها متناسب با استعداد اراضی، تبدیل اراضی مرتعی به دیم کم بازده از عوامل موثر در تشدید فرسایش خاک در حوزه‌های آبخیز خراسان شمالی است.

وی با اشاره به طرح کاشت «یک میلیارد درخت» در سراسر کشور، گفت: سهم خراسان شمالی از این طرح سالانه چهار میلیون اصله نهال است که تاکنون ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار اصله آن غرس شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی یادآور شد: همچنین تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال استان در قالب طرح مردمی تولید و کاشت یک میلیارد درخت طی فعالیت دولت سیزدهم هدفگذاری شد که تاکنون سه میلیون اصله کاشت شده است.

اسدی افزود: نهال‌ها شامل ریشه‌ای (انواع سوزنی برگان، نهال‌های مختص جنگلکاری و توسعه فضای سبز)، نهال‌های قلمه‌ای شامل (گونه‌های ویژه زراعت چوب منجمله صنوبر و بید و گونه‌هایی چون توت نوغانداری، سنجد و گل محمدی) و نهال‌های گلدانی شامل (پسته، بادام، بادامشک و داغداغان) است.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.

خراسان شمالی ذخیره گاه ژنتیک انواع گیاهان و درختان جنگلی است و ۲۵ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی در این استان قرار دارد.

۳۵۰ گونه گیاه دارویی، معطر و ادویه‌ای در خراسان شمالی شناسایی شده است که بیشتر این گونه‌ها قابلیت صنعتی شدن دارند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک