یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۰۶ - ساعت ۶:۵۲
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی:

۲۸۸ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی صادر شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: ۲۸۸ مجوز سه گانه صنایع دستی برای هنرمندان و فعالان این صنعت استان در سه ماهه نخست سالجاری صادر شد.
۲۸۸ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی صادر شد,خراسان شمالی+بجنورد+پروانه کلاته+قالی بافی+صنایع دستی

به گزارش عصراترک به نقل از ایرنا، پروانه کلاته اظهار کرد: از این تعداد ۲۷۶ مورد مجوز تولید انفرادی، هفت مورد کارت شناسایی و پنج مورد نیز مجوز تولید کارگاهی بوده است.

وی افزود: این مجوزها برای هنرمندان در رشته‌های گلیم بافی، سوزن‌دوزی، معرق کاری و مشبک چرم صادر شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: مجوزهای سه گانه در قالب کارت شناسایی، پروانه تولید انفرادی و پروانه تولید کارگاهی برای هنرمندان صادر می شود.

کلاته خاطرنشان کرد: مهمترین خصوصیت مجوزهای سه گانه را می توان حمایت از کارگاه‌های کوچک و بهره مندی صنعتگران از خدماتی شامل بیمه صنعتگران، تسهیلات بانکی و نمایشگاه صنایع دستی و سایر حمایت های سازمانی صادر یا پس از زمان تمدید انقضا را برشمرد.

وی با تاکید بر آموزش هنرمندان صنایع دستی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سالجاری ۷۸۰ نفر دوره های آموزشی صنایع دستی در رشته های گلیم بافی، چرم، رودوزی سنتی، معرق چوب، حصیر بافی، جواهرسازی و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گذراندند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی یادآور شد: ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف صنایع دستی استان فعالیت می کنند که ۸۰ درصد از آنها بانوان هستند و بیشتر هنرمندان در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند.

به گفته وی؛ از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و پنج اثر که اکثرا دست بافته های سنتی هستند مهر اصالت یونسکو دریافت کردند.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی در شمالشرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک