چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۳۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۴۸۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۷/۲۲ - ساعت ۱۳:۱۱
محرم در خراسان شمالی/

آیین سنتی علمبندان در خراسان شمالی

همه ساله با آغاز دهه اول محرم حال و هوایی خاص در جای جای کشور پهناور اسلامی ایران به وجود می آید و علاوه بر عزاداری آیین های ویژه ای در بعضی از شهرها و روستاها در ماه محرم برگزار می شود.
به گزارش اترک نیوز، خراسان شمالی با اقوام کرد،‌ تات،‌ ترک، فارس و ترکمن است که هر یک با آداب و رسوم خاصی در ایام محرم به عزاداری می پردازند.
یکی از آیین های سنتی مردم این دیار در شب اول محرم آیین علم بندان است که در شهرها و روستاهای خراسان شمالی برگزار می شود.
 
در این آیین ، مردم در آخرین روز از ذی الحجه و در آستانه ماه محرم با حضور در مساجد و تکایا با برگزاری علمبندان خود را برای برپایی مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) آماده می کنند.
علم بندان از آیین های کهن و سنتی عزاداری در خراسان شمالی به خصوص شهرستان اسفراین است که در آغاز ماه محرم برگزار می شود و مردم این شهرستان، بویژه سادات با مراسم علم بندان عزاداری ماه محرم را آغاز می کنند. 
 در مراسم علم بندان  ابتدا مجلس روضه خوانی در مسجد برگزار می شود و پس از آن سادات و بزرگان در حالی که اشعاری را قرائت می کنند اقدام به بستن علم کرده و پارچه هایی را که مردم محل برای برطرف شدن گرفتاری ها و مشکلات خود نذر علم کرده اند، با نظم و رنگ بندی خاصی بر علم می بندند.
 
 بعد از بستن علم، آنرا به عنوان نماد عزاداری ماه محرم از مسجد خارج کرده و راهی خیابانها و محلات می شوند که از سوی اهالی با ذبح گاو و گوسفند در جلو علم از آن استقبال می شود.
 به این ترتیب نخستین آیین عزاداری و سینه زنی محرم حسینی با حمل علم عاشورا آغاز می شود که پس از مدتی عزاداری علم را به صحن مسجد برمی گردانند و با حلقه زدن گرد آن، فریادهای ˈحسنˈ و ˈحسینˈ سر داده و به نوحه خوانی و سینه زنی می پردازند.
آیین‌های عزاداری ماه محرم در خراسان شمالی با کیفیت و شور و حال خاصی برگزار می‌شود اما آنچه که بیش از همه به چشم می‌آید نمایش اعتدال و دوری از افراط و تفریط و خرافه در این آیین‌ها است.
انتهای پیام/
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک