یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اخبار ویژه | کد خبر: ۳۹۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ - ساعت ۱۱:۲۳

جنگ یمن و زلزله سیاسی در خاندان سعودی

اختلافات و تنش های درونی آل سعود در روند صعودی خود از یک سال قبل، وقفه ای نداشته و درگیری بیشتر عربستان در یمن این تنش ها را به اوج خود می رساند و پادشاهی این کشور را به زوال و انحطاط نزدیک خواهد کرد
جنگ یمن و زلزله سیاسی در خاندان سعودی,

به گزارش اترک نیوز به نقل از پایگاه بصیرت، در حالی که عربستان در بخش دوم تهاجم نامشروع خود به یمن، عملیات «امید»، هیچ امیدی به پیروزی ندارد، به ناگاه چنین خبری روی خروجی خبرگزاری ها رفت: «  پادشاه عربستان در اقدامی فوری و از پیش اعلام نشده، ولیعهد و وزیرخارجه این کشور را برکنار کرد.»

در ادامه این خبر آمده است: "سلمان بن عبدالعزیز" در فرمانی "مقرن بن عبدالعزیز" را از ولیعهدی برکنار و "محمد بن نایف" را به عنوان جانشین خود تعیین کرد. در بیانیه تلویزیون دولتی عربستان آمده است که برکناری مقرن به درخواست او صورت گرفته است، بدون آنکه به دلیل این درخواست اشاره‌ای شود. ملک سلمان پسرش را نیز به عنوان جانشین ولیعهد تعیین کرد. سلمان همچنین "سعود الفیصل" را از وزارت خارجه برکنار و "عادل جبیر" سفیر عربستان در واشنگتن را به عنوان جانشین او در وزارت خارجه تعیین کرد. «حمد بن عبدالعزیز السویلم» نیز به عنوان رئیس دفتر پادشاهی عربستان منصوب شد.

علاوه بر این استعفای «عادل فقیه» از وزارت کار عربستان و جایگزینی «مفرج الحقبانی» و همچنین استعفای «محمد الجاسر» وزیر اقتصاد و انتخاب «عادل فقیه» به عنوان جایگزین وی در این سمت از دیگر تغییرات صورت گرفته در نظام پادشاهی عربستان است.

در راستای این تغییرات «خالد الفالح» به عنوان وزیر بهداشت و رئیس شرکت نفتی آرامکو عربستان منصوب شد.

برکناری سعود الفیصل، به عنوان فردی که 40 سال وزارت خارجه عربستان را در دست داشت و نیز برکناری مقرن بن عبدالعزیز به عنوان فرزند عبدالعزیز - که طبق سنت پادشاهی عربستان فرد بعد از سلمان بن عبدالعزیز برای پادشاهی عربستان است- به علاوه تغییرات دیگر در هیأت حاکمه عربستان، حاکی از اختلافات شدید درون این خاندان است و البته این برکناری ها در شرایط کنونی که ریاض قصد دارد با فشار نظامی، اوضاع یمن را به سود خود تغییر دهد، به این معناست که آل سعود در پیش برد اهداف خود در یمن نه تنها با شکست مواجه شده، بلکه از درون نیز دچار مشکل شده است تا جائی که می توان این مشکلات را به عنوان یک زلزله سیاسی درون هیأت حاکمه عربستان تلقی کرد. شبکه العالم در این باره نوشت: این تغییرات فوری در مراکز قدرت به دلیل اختلافات خاندان حاکم در خصوص سرنوشت جنگ علیه یمن و همچنین بحران به وجود آمده در نتیجه دستگیری ده‌ها تن از شهروندان به اتهام وابستگی به داعش صورت گرفته است.

در واقع با فوت ملک عبدالله، اختلافات درون خاندان حاکمه عربستان، از پشت صحنه به بیرون آمد و اکنون برکناری سعود الفیصل و مقرن بن عبدالعزیز نشانه بارزی از این اختلافات و تنش ها است، تا جائی که وبلاگ نویس مشهور عربستانی معروف به «مجتهد» که مدتی است اطلاعات پشت صحنه آل سعود را رسانه ای می کند، در آستانه انتخاب مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد ملک سلمان، پیش بینی کرد مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد جدید عربستان به زودی برکنار شود.

این در حالی است که مقرن بن عبدالعزیز، انتخاب خود ملک عبدالله بود. توضیح این که در سال 2012 نایف بن عبدالعزیز ولیعهد وقت فوت کرد. هشت ماه پیش از او هم سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد قبلی فوت کرده بود. پس از آن ملک عبدالله در اقدامی بی سابقه جانشین ولیعهد را هم بدون در نظر گرفتن سن فرزندان عبدالعزیز تعیین کرد و بنابراین مقرن بن عبدالعزیز کوچکترین فرزند عبدالعزیز، جانشین ولیعهد شد. ملک عبدالله همچنین دستور داد در این تصمیم او به هیچ وجه تجدیدنظر نشود. بسیاری از ناظران این اقدام ملک عبدالله را برای جلوگیری از بروز اختلاف پس از مرگ خودش ارزیابی کردند. فرزندان عبدالعزیز از همسر السدیری او معتقدند پادشاهی حق آن هاست و مقرن که از یک مادر یمنی است، نباید پادشاه شود. باید دید پس از مرگ همه فرزندان عبدالعزیز کدامیک از نوادگان او قدرت را در دست می گیرند.

سعود الفیصل بن عبدالعزیز نیز که از 1975 وزارت امور خارجه عربستان را در دست دارد، نزدیک به یک سال است موضوع برکناری وی مطرح است. درست یک سال قبل خبرگزاری ها در این باره نوشتند:  منابع بلندپایه سعودی از تصمیم عبدالله بن عبدالعزیز شاه مُسن عربستان برای برکناری سعود الفیصل از وزارت امور خارجه این کشور در روزهای آینده خبر دادند. بنا به اعلام منابع سعودی، شاهزاده سعود الفیصل روزهای آخر دوره فعالیت خود را در سمت وزیر امور خارجه عربستان می گذراند زیرا عبدالله بن عبدالعزیز تصمیم دارد در روزهای آینده وی را از این سمت برکنار کند. منابع یاد شده افزودند: مساله مهم تر از برکناری سعود الفیصل، فردی است که به عنوان جانشین وی انتخاب خواهد شد.

حتی قبل از آن  دیوید هرست، نویسنده پایگاه هافینگتون پست گفته بود: " عجیب نیست اگر درروزهای آینده بشنویم که شخص سعود الفیصل از پست وزیر امور خارجه عربستان برکنار شده است"

تهاجم عربستان به یمن که دستاوردی جز کشتار مردم عادی نداشته است، بدون هیچ دلیل مشخصی و تنها برای تامین منافع شخصی برخی از سران سعودی به راه افتاد و از همان ابتدا قابل پیش بینی بود که این تهاجم نامشروع تأثیرات منفی در حاکمیت عربستان خواهد داشت. به گفته کارشناسان عملیات طوفان قاطع نه تنها دستاوردی برای آل سعود نداشت، بلکه باعث همگرایی و وحدت بسیاری از گروه های مختلف مردمی برای مبارزه با عوامل وابسته به عربستان در یمن مانند القاعده و شبه نظامیان وابسته به منصور هادی شد.

از سوی دیگر در جنگ یمن بسیاری از کشورها که در گذشته همپیمان عربستان بودند از همراهی این کشور به دلیل مشخص نبودن اهداف آن و حمله مستقیم علیه غیرنظامیان خودداری کردند. حتی آمریکا به عنوان حامی راهبردی عربستان، به دلیل نگرانی از پیامدهای منفی جنگ ناکام در یمن، از ادامه همراهی با عربستان سرباز زد.

بنابراین جنگ یمن برای آل سعود حاصلی جز افزایش مشکلات و تنش های داخلی و ایجاد چالش در عرصه روابط خارجی ریاض نداشته است و این موضوع به انزوای بیشتر عربستان در منطقه خواهد انجامید. کمترین عقلانیت در آل سعود ایجاب می کند که هر چه زودتر اوضاع یمن را واگذاشته و به تنش های درونی خود را سروسامان دهد. اختلافات و تنش های درونی عربستان در روند صعودی خود از یک سال قبل، وقفه ای نداشته است و درگیری بیشتر عربستان در یمن این تنش ها را به اوج خود رسانده و پادشاهی این کشور را به زوال و انحطاط نزدیک خواهد کرد./

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک