یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ساعت ۱۰:۴۶
رئیس سازمان هواشناسی استان:

۹۳ درصد خراسان شمالی درگیر خشکسالی شدید است

رئیس سازمان هواشناسی خراسان شمالی گفت: هر چند میزان بارش‌ها افزایش پیدا کرده؛ اما باتوجه‌به خشکسالی‌های متعدد نسبت به سال گذشته ۹۳ درصد استان درگیری خشکسالی شدید است.
 ۹۳ درصد خراسان شمالی درگیر خشکسالی شدید است,

نوربخش داداشی، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری عصر اترک اظهار داشت: بارش‌های خراسان شمالی در سال زراعی از یکم مهر ۱۴۰۲ تا به امروز ۱۸۷ میلی‌متر بوده است.

 وی ادامه داد: براین‌اساس، میانگین بلندمدت ۱۸۹ میلی‌متر بوده که در واقع ۱۱.۵ میلی‌متر معادل ۶ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

 داداشی اضافه کرد: همچنین میزان بارش‌ها در سال زراعی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۲۵ میلی‌متر بوده است که ۴۲ درصد افزایش بارش‌ها را شاهد بوده‌ایم.

 داداشی با اشاره به اینکه سال گذشته، سال بسیار پربارشی بوده، اضافه کرد: باگذشت هفت ماه از سال گذشته تاکنون نسبت به بلندمدت بارش‌ها کاهش و در مقایسه با سال گذشته بارندگی‌ها رشد داشته است.

 این مسئول ابراز داشت: گفتنی است که از ابتدای فروردین‌ماه سال جاری ۵۰.۴ میلی‌متر بارش در خراسان شمالی ثبت شده که در دوره آماری استان میانگین بلندمدت ۳۳.۶ میلی‌متر و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۷ میلی‌متر بوده است.

رئیس سازمان هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مقایسه بارش‌ها نشان‌دهنده این است که نسبت به بلندمدت و مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد بارش‌ها در استان بوده‌ایم که شامل ۲۰۰ درصد افزایش بارندگی‌ها است.

 داداشی گفت: پیش‌بینی فصلی حکایت از این دارد که در سه ماه آینده همچنان افزایش دما تا دو درجه بیشتر از حد نرمال و از لحاظ بارشی نیز تا ۱۰ میلی‌متر بیشتر از نرمال خواهد بود.

 وی ابراز داشت: نکته قابل‌توجه این است که افزایش دما همراه با افزایش بارندگی‌ها در واقع باعث می‌شود که بارندگی‌ها به‌صورت رگباری، زودگذر و همراه با سیلاب باشد که این سبک بارندگی‌ها تحت‌تأثیر تغییرات اقلیمی رخ‌داده است.

 داداشی یادآور شد: سال گذشته مقدار بارش‌های برفی کمتر از باران و به‌صورت رگباری و زودتر بوده که برای بهار و تابستان نیز بیشتر خواهد شد.

 رئیس سازمان هواشناسی خراسان شمالی بیان داشت: گفتنی است که هر چند میزان بارش‌ها افزایش پیدا کرده؛ اما باتوجه‌به خشکسالی‌های متعدد طی سال‌های گذشته همچنان ۸۴ درصد استان طی دوره ۱۰ساله و نسبت به سال گذشته نیز ۹۳ درصد استان درگیری خشکسالی شدید است.

 وی با تأکید بر این موضوع که بارش‌ها طی اردیبهشت‌ماه با ۲۵ درصد رشد ادامه دارد، گفت: اکثر بارش‌ها به‌صورت رگباری و زودگذر است که معمولاً این بارندگی‌ها همراه با خسارت خواهد بود.

 داداشی افزود: تعداد روزهای بارش در سال کم شده و در چند ساعت خلاصه می‌شود و همین قضیه باعث شده در زمان کم‌مقدار زیاد بارش باعث سیلاب شود.

 مصاحبه از: آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک