شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ساعت ۸:۵۹

نگاهی به شکست آمریکا در طبس

جیمی کارتر، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به بهانه آزادی جاسوسانی که در سیزدهم آبان ۱۳۵۸ش به اسارت دانشجویان پیرو خط امام درآمده بودند، تصمیم گرفتند به ایران حمله نظامی کنند که به امداد غیبی الهی شکست خوردند.
نگاهی به شکست آمریکا در طبس,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، در سال ۱۳۵۹پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران و قطع روابط سیاسی دو کشور، امریکا در تلاش برای آزادی گروگان‌های خود، طرح عملیات نجات را برنامه‌ریزی کرد. موفقیت این طرح و تبلیغات گستردۀ آن، می‌توانست برگ برنده‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا باشد. گروه ویژه حمله‌کننده به ایران «دلتا» نام داشت و نام عملیات «پنجه عقاب» بود. چهارم اردیبهشت ۱۳۵۹، ۶ فروند هواپیمای سی ۱۳۰ از نقاط کور راداری وارد ایران شد و در صحرای طبس فرود آمد.

 این عملیات نخستین تجربه عملیاتی نیروی دلتا بود. فرمان اجرای این عملیات از سوی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا با اعلام کلمه رمز «بروید» صادر و در غروب روز پنجشنبه، چهارم اردیبهشت ۱۳۵۸ این عملیات آغاز شد. با وجود پیش‌بینی وضع مساعد هوا، طوفان ناگهانی شن عملیات را با شکست مواجه کرد. این شکست بازتاب وسیعی در جهان یافت. کارتر شکست عملیات نجات را تلخ‌ترین شکست خود دانست.

 طی این عملیات ۶ هواپیما و هشت بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان آمریکایی در تهران وارد حریم هوایی ایران می‌شوند، در حین این عملیات سه بالگرد دچار نقص فنی شده و در نهایت عملیات با کشته‌شدن هشت نفر به علت وقوع طوفان شن در منطقه طبس و برخورد یک هواپیمای سی ۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ ۵۳ با یکدیگر کشته می‌شوند و پنج بالگرد هم روی زمین باقی می‌ماند و بقیه نیروها با پنج هواپیما خود را به ناو هواپیمابر نیمیتز می‌رسانند و عملیات به طور کامل شکست می‌خورد.

 امام خمینی (ره) پس از این واقعه فرمودند: کارتر باید بداند که حمله به ایران، حمله به تمام بلاد مسلمین است و مسلمانان جهان در این امر بی‌‏تفاوت نیستند. کارتر باید بداند که این عمل احمقانه او در ملت امریکا چنان اثری خواهد گذاشت که طرف‌داران او را مخالفان او خواهد کرد. کارتر باید بداند که با این عمل بسیار ناشیانه حیثیت سیاسی خود را به صفر رساند و از ریاست‌جمهوری باید قطع امید کند.

 امام خمینی (س) در فراز دیگری از پیام خویش شکست آمریکا در صحرای طبس را حاصل و نتیجه قطعی امدادهای غیبی الهی می‌داند و فرمودند: «نباید بیدار شوند آنهایی که به معنویات توجه ندارند و به این غیب ایمان نیاوردند، (چه کسی) این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند، ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند، شن‌ها مأمور خدا بودند، باد مأمور خداست».

 ایشان گفتند: «باز لیکن ما نباید مغرور شویم، من به ملت ایران عرض می‌کنم مغرور نشوید، تمام قدرت، قدرت خداست و باید به او اتکال کنید.»

 «محمد منتظر قائم» تنها شهید واقعه طبس

 محمد منتظر قائم نخستین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان یزد روز پنجم اردیبهشت سال ۱۳۵۹ وقتی از فرود چند بالگرد آمریکایی در کویر طبس مطلع می‌شود، باتوجه‌به نزدیکی طبس تا یزد بلافاصله در محل حادثه حضور پیدا می‌کند تا موضوع را از نزدیک بررسی کند. هم‌زمان با حضور وی و همراهانش در صحرای طبس این مکان مورد حمله هوایی قرار گرفت و بعدها مشخص شد که این بالگردها حاوی اسناد مهمی بوده‌اند.

 این شهید بزرگوار سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در شهر تاریخی فردوس در شمال خراسان جنوبی به دنیا آمد و در کودکی به یزد رفت و به ادامه تحصیل پرداخت. او سال ۱۳۵۱ دستگیر و زندانی شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به‌عنوان نخستین فرمانده سپاه پاسداران یزد انتخاب و مسئول تشکیل سپاه این استان شد.

 پیکر پاک این شهید شاخص کشور در آرامستان خلد برین یزد دفن است.

 انتهای خبر/ص

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک