شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ساعت ۱۲:۵۳
عصر اترک تأثیر تبلیغات و زیرساخت‌ها را در جذب گردشگر در استان بررسی کرد؛

گردشگری خراسان شمالی قربانی جاده مرگ

خراسان شمالی استانی با جاذبه‌های گردشگری فراوان اما ناشناخته است که ناشناخته بودن ظرفیت‌های بکر گردشگری این استان و نبود زیرساخت‌های موردنیاز گردشگری از جمله راه مناسب، راه‌آهن و فرودگاه باعث شده که این استان درآمد آن‌چنانی از این صنعت پردرآمد نداشته باشد.
گردشگری خراسان شمالی قربانی جاده مرگ,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک، گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم در تمام جهان است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی ایفا می‌کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تأمین غذا و اقامت، رفت‌وآمد، تفریح و گشت‌وگذار، خرید سوغاتی و کالا، دیدن جاذبه‌ها باید هزینه کند. این هزینه‌ها به رونق اقتصادی مقصد کمک می‌کند.

 واقعیت این است که یکی از عمده‌ترین تلاش‌ها در حیطه گردشگری، جلب نظر مسافران مختلف برای سفر به یک‌خطه است تا امکان درآمدزایی افزایش پیدا کند.

 برای اینکه گردشگری در یک منطقه و کشور اوج بگیرد، نیاز به وجود زیرساخت‌هایی است که به کمک دولت و با همراهی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف و البته حضور مردم، راه را برای توسعه گردشگری باز می‌کنند. نتیجه به‌کارگیری و راه‌اندازی زیرساخت‌های مناسب مانند ارائه امکانات رفاهی مناسب به گردشگران، نتایج بسیار فوق‌العاده‌ای را به همراه دارد و منجر به اشتغال‌زایی و تولید ثروت می‌شود.

 استان خراسان شمالی به دلیل زبان و قومیت‌های گوناگون از نظر فرهنگی و هنری بسیار درخشان و موردتوجه گردشگران است. آثار تاریخی و طبیعی استان خراسان شمالی بسیار متعدد و گیرا بوده و برخی از آنها منحصربه‌فرد هستند. جنگل‌های انبوه و حفاظت شده این استان در برگیرنده جانوران و گیاهان ویژه و خاص ایران و حتی آسیا و جهان است.

اما ناشناخته بودن ظرفیت های بکر گردشگری این استان و نبود زیرساخت های مورد نیاز گردشگری از جمله راه مناسب، راه آهن و فرودگاه باعث شده که این استان درآمد آنچنانی از این صنعت پردرآمد نداشته باشد.

 هرچند به گفته مسئولان، گردشگری در استان خراسان شمالی در ایام تعطیلات نوروزی نسب به سال قبل چهار درصد افزایش داشته است و از تاریخ ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین‌ماه سال جاری ۲۷۰ هزار نفر به خراسان شمالی سفرکرده‌اند و ۹۰۹ هزار و ۹۰۶ نفر نیز از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و توریستی این استان بازدید کرده‌اند؛ اما اتحادیه هتل‌داران استان برخی از این آمار و ارقام را نیاز به‌راستی آزمایی می‌داند و به بازار بی‌رونق مراکز اقامتی استان در ایام تعطیلات نوروز را مطرح می‌کند.

 در این گزارش بر آن شدیم وضعیت گردشگری در استان را بررسی کنیم؛ این استان در دونقطه در مسیر دسترسی با مشکلاتی روبه‌رو بوده است که یکی در مسیر روستای خندق لو و دیگری در مسیر جاده جنگل گلستان است که این مناطق هرچند نسبت به سال‌های قبل میزان مرگ‌ومیر کمتری داشته‌اند؛ اما استفاده از عنوان جاده مرگ برای این محور، مانع بزرگی بر سر توسعه گردشگری در این استان برشمرده می‌شود.

 باوجوداینکه ۲۷۰ هزار نفر به نحوی در این استان حضور داشته‌اند یا مسیر سفر بوده است و یا مقصد سفر، ولی انتظار می‌رود میزان گردشگری که به این استان وارد می‌شود ارقام بالاتری باشد به دلیل جاذبه‌های بسیاری که در تک‌تک شهرستان‌های استان موجود است.

 معرفی جاذبه‌های گردشگری به نحو مطلوب، عامل بسیار مهمی در جذب گردشگر است که این مهم توسط میراث‌فرهنگی دنبال می‌شود؛ ولی انتظار می‌رود تمام افراد این استان دلسوزانه به فکر معرفی جاذبه‌ها و مکان خاص محل سکونت خود برآیند تا مردم سایر استان‌ها و حتی کشورهای مجاور نیز از آنها مطلع شوند و این استان به مقصد سفر تبدیل شود و در کنار آن رونق اقتصادی را نیز به ارمغان آورد.

 

افزایش چهار درصدی حضور گردشگر 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: از تاریخ ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۲۴ فروردین‌ماه سال جاری ۲۷۰ هزار نفر از اقامتگاه‌های رسمی و غیررسمی استان خراسان شمالی استفاده کرده‌اند که نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش داشته‌ایم.

علی مستوفیان ادامه داد: این اسکان‌ها در مراکز رسمی و غیررسمی از قبیل‌ها هتل‌ها، متل‌ها، مهمان‌پذیرها و بوم‌گردی‌ها و به‌صورت اسکان با چادر در پارک‌ها و یا استفاده از مراکز ستاد استان فرهنگیان بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی تصریح کرد: طبق آمار رسمی سامانه جامع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۱۶۰ هزار نفر معادل ۶۰درصد از مسافران در اقامتگاه‌های رسمی و ۱۱۰ هزار نفر معادل ۳۷درصد از مسافران نیز در اقامتگاه‌های گردشگری، پارک‌ها، مناطق نمونه گردشگری اقامت داشتند.


مناطق نمونه گردشگری بیشترین محل اسکان مسافران

وی خاطرنشان کرد: در بین اقامتگاهی رسمی بیشترین میزان اسکان در مناطق نمونه گردشگری با ۳۹٫۸۸ درصد اسکان را به خود اختصاص داده که بعد از آن مجتمع‌های خدمات سفر بین‌راهی ۳۰ درصد و پارک ملی و طبیعت‌گردی ۱۳ درصد و همچنین میزان اقامت در هتل‌ها نیز ۲٫۰۱ درصد بوده است.

مستوفیان در خصوص استفاده از هتل‌ها تصریح کرد: تقریباً ۳ هزار و ۲۲۲ نفر معادل ۲٫۰۱درصد در هتل‌ها اقامت داشته‌اند که در روزهای ابتدایی تعطیلات به دلیل ماه مبارک رمضان کمتر بوده؛ ولی در روزهای بعد تقریباً مشابه آمار سال قبل بوده است.

وی اظهار کرد: متوسط مانایی گردشگر در استان دو الی سه روز بوده است.

 


تکمیل محور بجنورد به گلستان از مطالبات اصلی استان 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان گفت: قبل از سال جدید تصادفات منجر به مرگ را در محور بجنورد به جنگل گلستان داشتیم و بازتاب آن در فضای مجازی تأثیر منفی گردشگری دارد که باعث می‌شود گردشگران در انتخاب خراسان شمالی به‌عنوان محور سفر تردید کنند و محورهای جایگزین را انتخاب کنند.

مستوفیان ادامه داد: در خصوص محور بجنورد به جنگل گلستان پیگیری می‌کنیم که در قالب طرح خدمات سفر تخصیص اعتبار شود و استاندار نیز در ویدئوکنفرانس ۴ فروردین‌ماه امسال در حضور رئیس‌جمهور، تکمیل محور بجنورد به گلستان و رفع مشکل فرونشست جاده در محدوده خندقلو را از مطالبات اصلی استان اعلام کرد و خواهان پیگیری آن از سوی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر شد.

وی در خصوص برنامه‌های این اداره برای جذب گردشگر گفت: حضور در شبکه ملی و استانی، حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که در بهمن‌ماه سال گذشته در تهران برگزار شد، نصب تابلوهای راهنمایان گردشگران و معرفی جاذبه‌های گردشگری در مسیرهای مواصلاتی مانند روستای درکش، اسپاخو، روئین و… نصب شده که مسافران به این مکان‌ها هدایت شوند

مستوفیان ادامه داد: در نمایشگاه بین‌المللی تهران در غرفه خراسان شمالی بوم‌گردی‌های شهرستان‌ها و ظرفیت‌های استان را در حوزه‌های گردشگری طبیعی، فرهنگی، تاریخی، اقوام و… به نمایش گذاشته شد.

وی ادامه داد: در ایام قبل از نوروز برگزاری جشنواره سمنو با مشارکت شهرداری بجنورد، برگزاری بازارچه صنایع‌دستی و تورهای استان‌شناسی در شهرستان بجنورد و برنامه استقبال از بهار نیز از جمله مواردی است که با برنامه‌ریزی‌ها صورت‌گرفته است.

وی با بیان اینکه رویدادهای فرهنگی اجتماعی باعث می‌شود در طی سال جذب مسافر و ماندگاری مسافر داشته باشیم، گفت: روزانه در صفحات مجازی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند محتوا ارسال می‌شود و همچنین در سامانه ملی سفر اماکن و ظرفیت‌های گردشگری موجود است و همچنین با تماس به شماره ۰۹۶۲۹ مسافرین می‌توانند اطلاعات گردشگری را دریافت کنند

 

 

خالی بودن ۹۵ درصد ظرفیت هتل‌ها در ایام تعطیلات نورزی

رئیس اتحادیه هتل‌داران در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: در ۱۵ روز تعطیلات نوروزی میزان مسافرانی که در هتل‌ها حضور داشته‌اند با احتساب اینکه برخی شب‌ها خالی از مسافر بوده است به طور میانگین حداکثر پنج درصد از حجم هتل را به خود اختصاص دادند.

امیرخانلو با بیان اینکه نسبت به سال قبل میزان مسافران حداقل ۶۵ درصد کاهش داشته است برخی موارد را به عنوان علت این امر نام برد و افزود: بجنورد برای مسافران شهر هدف گردشگری نیست و مسافران از کنار گذرها حرکت می کنند.
وی گفت: وجود مهمانسراهای ادارات و مدارسی که معلمان برای اسکان از آن ها استفاده می‌کنند نیز یکی دیگر از این علت‌ها می‌تواند باشد.


جاده مرگ، مرگ گردشگری

رئیس اتحادیه هتل‌داران بجنورد یکی از مهم‌ترین علت‌های فراری‌دادن مسافر در سال جاری از سمت گلستان به مشهد را، اخبار ناشی از خرابی جاده دانست و تصریح کرد: اگر از اول عید اخبار را پیگیری کنید پی‌درپی از خرابی جاده و بارندگی و سیل صحبت کردند و از بسته‌بودن جاده و عنوان جاده مرگ را بر آن گذاشتند و به‌جای اینکه جاذبه داشته باشیم برای گردشگری استان دافعه داشتیم.

وی تصریح کرد: ما در ابتدایی‌ترین مسئله که جاده هست مشکل داریم اول باید جاده اصلاح شود تا بعد پرواز برقرار شود و مابقی امورات.

وی از اخبار سوء در فضای مجازی گله کرد و گفت: بارندگی، سیل و تصادف در بقیه استان‌ها هم  وجود دارد؛ اما چرا در استان ما که به‌مراتب کمتر است به این صورت اعلام می‌شد؟ آیا منافع عده‌ای در نبود تردد در این محور بوده است؟

وی افزود: در محور جنگل گلستان و خندق‌لو دو محور ۳۰۰ متری مشکل دارد اما عده ای با استفاده از لفظ جاده مرگ استان را در لیست سیاه سفر قرار می دهند.

وی گله مندانه گفت: راهداری استان و معاون عمرانی استاندار واقعاً بودجه ندارند که این مورد را اساسی و درست تعمیر کنند؟ اگر به بخش خصوصی واگذار می‌شد شاید ظرف مدت یک ماه تعمیر اساسی می‌شد.

وی به تبلیغات زیاد و اغراق گونه برخی‌ها استان‌ها در خصوص یک نماد کوچک اشاره کرد و گفت: برخی‌ها یک نماد کوچک را آن‌چنان جذاب و زیبا معرفی می‌کنند که مردم و مسافران را به خود جذب می‌کند؛ اما در استان ما این اتفاق نمی‌افتد.


بجنورد مکانی برای ترانزیت مسافر

وی خاطرنشان کرد: امسال هدف گردشگری برای مسافران تغییر کرده است و بیشتر به سمت شیراز و جنوب کشور بوده و به سمت مشهد کمتر بوده است.

وی گفت: نباید افتخار کنیم مسافر به بجنورد آمده است؛ بلکه ما مکان ترانزیت مسافر بودیم برای رهگذران چراکه در استان هیچ‌گونه برنامه‌ای برای نگهداری مسافر نداشته‌ایم.

امیرخانلو گفت: در آمارها ۱۶ هزار اقامت در استان داشتیم؛ یعنی تقریباً هر روز هزار و صد نفر در استان ساکن بوده‌اند درحالی‌که در تاریخ هتل‌های ما نبوده که شبی مسافر وجود نداشته باشد؛ ولی در تعطیلات امسال ثبت شد.

وی خاطرنشان کرد: وجود مهان پذیرهای ادارات و مدارس آموزش‌وپرورش هم یکی دیگر از مواردی است که باعث کم‌رونقی هتل‌ها بود است.

امیرخانلو لزوم فراهم بودن زیر ساخت برای معرفی جاذبه‌های گردشگری در استان را لازم و ضروری دانست و گفت: معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های استان باید در استان‌های هم‌جوار مثل خراسان رضوی، گرگان، سمنان و… انجام شود که هدف گردشگر قرار گیرد


ایجاد کنارگذر برای گردشگری آسیب‌زاست

وی گفت: ایجاد کنارگذر برای بجنورد برای گردشگری آسیب‌زا است و همچنین تابلوهایی که در داخل استان، مثلاً نوشته کنارگذر گرگان، چرا آشخانه نوشته نشود وقتی در استان‌های مجاور اسمی از ما برده نمی‌شود.

وی افزود: تمام اتوبوس‌ها و کامیون‌ها داخل شهر می‌شوند و تمام سواری‌ها از کنارگذر که هیچ‌گونه خدماتی در آن نیست تردد می‌کنند.

 

 

کمترین تصادفات مربوط به محورهای بجنورد - چمن بید

رحمان اسپید کار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری عصر اترک گفت: طی مدت ۲۴ اسفندماه گذشته تا ۱۴ فروردین‌ماه جاری، ۱۰ فقره تصادف منجر به فوت و ۱۰۰ فقره تصادف منجر به جرح در سطح جاده‌های برون‌شهری استان رخ دادند که متأثر از آن ۱۵ نفر فوت و ۱۱۹ نفر نیز مجروح شدند.

اسپید کار خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مقایسه با مدت مشابه آن ارسالی که گذشت، ۱۵ فقره تصادف منجر به فوت و ۱۰۷ تصادف منجر به جرح در سطح جاده‌های برون‌شهری استان رخ دادند که متأثر از آن ۲۳ نفر فوت و ۱۵۷ نفر نیز مجروح شده بودند.

وی در ادامه بیان کرد: طی مدت ۲۴ اسفندماه گذشته تا ۱۴ فروردین‌ماه جاری بیشترین تصادفات در جاده‌های برون‌شهری استان، در مسیرهای فرعی و روستایی رخ دادند که در این مسیرها خط‌کشی‌ها و وجود تابلوهای علائم هشداردهنده، ضعیف بوده‌اند.

بااین‌وجود، وی تصریح کرد: طی این مدت کمترین تصادفات مربوط به محورهای بجنورد - چمن بید همچنین محور شیروان به فاروج بود.

اسپید کار تصریح کرد: هرچند طی چند سال گذشته، با عملیات راه‌سازی انجام شده در محورهای اصلی و فرعی استان وضعیت این محورهای جاده‌ای بهبودیافته است، بااین‌وجود، در مقابل شاهد هستیم که متأثر از بهبود صورت‌گرفته، سرعت‌های غیرمجاز وسایط نقلیه در جاده‌های برون‌شهری استان افزایش‌یافته و بروز تصادفات از جاده‌های اصلی به جاده‌های فرعی کشیده شده است.

رئیس پلیس‌راه خراسان شمالی همچنین با یادآوری این مطلب که طی این مدت ۶۰ فقره از تصادفات رخ‌داده در استان متأثر از واژگونی وسیله نقلیه بوده است، عنوان کرد: خستگی، خواب‌آلودگی، استفاده از داروهای خواب‌آور، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز عوامل اصلی در بروز واژگونی وسایط نقلیه بوده‌اند.

اسپید کار در خاتمه علاوه بر اینکه بر لزوم ارائه آموزش‌های ترافیکی به عموم و مردم روستا همچنین ایمن‌سازی، آرام‌سازی و انجام خط‌کشی در جاده‌های فرعی و روستایی استان تأکید کرد.


گزارش از زهرا صدیقی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک