یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۲/۰۲ - ساعت ۵:۵۸
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی:

اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی قطع می‌شود

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی از طریق سیستم مرکزی فهام، قطع خواهد شد.
 اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی قطع می‌شود,

وحید واسطه در گفتگو با عصراترک اظهار کرد: مبتنی بر داده‌های ایستگاه سنجش شرکت آب منطقه‌ای استان، از ابتدای سال آبی جاری ( یکم مهر ماه ۱۴۰۲ تا ۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۳) در مجموع ۱۸۵.۳ میلی متر بارندگی در استان رخ داده است.

وی گفت: در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۱.۵ میلی متر بارش در استان اتفاق افتاد که میزان بارش باران در سال آبی جاری در مقایسه با میزان بارش باران در دوره آبی سال گذشته ۳۰ درصد بیشتر است.
واسطه افزود: بیشترین بارش‌ها در سال آبی جاری در شهرستان شیروان رخ داد.
وی همچنین با اشاره به اینکه میانگین بارش دوره دراز مدت ۳۰ ساله در استان ۱۹۰ میلی متر بوده است، خاطرنشان کرد: در استان میزان بارش سال آبی جاری در مقایسه با دوره بلندمدت ۳۰ ساله تا ۲.۵ درصد کمتر است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در ادامه به وضعیت ذخیره آبی در مخازن هشت سد در مدار بهره‌برداری استان اشاره و بیان کرد: از ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در حدود ۳۹ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای استان وارد شد.
وی گفت: میزان ورودی آب در این سدها در مدت مشابه آن در سال گذشته ۲۹ میلیون متر مکعب آب بود.
واسطه با یادآوری این مطلب که ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی آب هشت سد استان در مجموع ۲۲۲.۸ میلیون متر مکعب است، اعلام کرد: در حال حاضر ۵۰ میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای استان ذخیره‌سازی شده است.
وی افزود: در حال حاضر ۲۳ درصد از مجموع ظرفیت مخازن هشت سد استان ذخیره‌سازی آب را دارا است.
با این وجود، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: در ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ میزان ذخیره آبی در مخازن این سدهای استان ۵۵ میلیون متر مکعب بود.
وی با بیان اینکه میزان ذخیره‌سازی آب در مخازن سدهای استان در۲۶ فروردین ۱۴۰۳ در مقایسه با ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ تا هشت درصد کمتر است، اظهار کرد: مقداری از بارش‌های فروردین ماه جاری در پایین دست سدها و نه در بالادست سدها رخ داد که میزان ورودی روان آب‌ها به داخل مخازن سدها که مورد انتظار بود، رخ نداد.
در عین حال، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی بیان کرد: در سال آبی گذشته ۱۶.۵ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان به مصرف شرب خانگی، مصرف کشاورزی و مصرف صنعتی تحویل داده شد.
وی افزود: در سال آبی جاری ۱۴.۸۱ میلیون متر مکعب آب به مصارف شرب خانگی، کشاورزی و صنعتی تحویل شده است.
واسطه در ادامه اعلام کرد: در سال جاری اولویت اصلی تحویل حق‌آبه از سدها، به مصارف شرب خانگی است که سهم آن تعریف شده است، در عین حال، تحویل حق‌آبه کشاورزی از سدهای بیدواز، بارزو و شیرین‌دره محدود خواهد بود و به اندازه‌ای که امکان‌پذیر باشد، انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: کشاورزان استان باید مدیریت کشت را در سطوح کشاورزی خود رعایت و اعمال کنند.
افزون بر این، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی به چاه‌های کشاورزی استان نیز اشاره و اظهار کرد: میزان مصرف برق موتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی متناسب با میزان دبی آب برداشتی از چاه‌های کشاورزی تنظیم شده است.
وی گفت: درصورتیکه دبی آب برداشتی از چاه‌های کشاورزی بر اساس پروانه برداشت آب از چاه کشاورزی رعایت شود، میزان مصرف برق موتورهای هوشمند کشاورزی نیز رعایت می‌شود.
واسطه گفت: در سال گذشته با اضافه برداشت آب از چاه‌های کشاورزی قطعی برق موتورهای هوشمند چاه‌های کشاورزی اعمال و مشمول جریمه می‌شدند.
وی اعلام کرد: در سال جاری جریمه اعمال نمی‌شود بلکه مبتنی بر مصوبه هیات وزیران که به استان‌ها ابلاغ شده است، جلوی اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز بخش کشاورزی از طریق سیستم مرکزی فهام که رصد و پایش می‌شود، قطع خواهد شد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی بیان کرد: در صورتیکه اضافه برداشت آب از چاه مجاز بخش کشاورزی رخ دهد، به صورت متمرکز کنتور برق موتورهوشمند چاه کشاورزی و اضافه برداشت آب از چاه کشاورزی قطع می‌شود.
در عین حال، واسطه عنوان کرد: در سال گذشته ۲۳۲ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده در استان نیز مسدودسازی شدند و این رویکرد در سال جاری نیز ادامه دارد.
 
انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک