سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ساعت ۱۰:۱۲
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی :

ظرفیت فرآوری ۵۸ هزار تن محصولات کشاورزی در خراسان شمالی ایجاد شد

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ظرفیت فرآوری ۵۸ هزار تن محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۲ با صدور ۱۵ فقره پروانه بهره برداری انواع صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد شد.
ظرفیت فرآوری ۵۸ هزار تن محصولات کشاورزی در خراسان شمالی ایجاد شد,

به گزارش صبح فاروج و به نقل از ایرنا؛ سیدعباس آقامیری مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این تعداد صنایع تبدیلی ضمن اشتغال ۱۵۱ نفر سالانه ۵۸ هزار تن محصول فرآوری تولید می کنند.

وی تصریح کرد: واحدهای ایجاد شده در سال گذشته شامل بسته بندی تخم مرغ، ساخت سردخانه، بسته بندی جوانه غلات، بسته بندی میوه های خشک، واحد خوراک دامی و طیور، پنبه پاکنی، بسته بندی زعفران و ادویه جات است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ۱۲۴ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان دایر است که ظرفیت فرآوری این تعداد صنایع در استان تا حدود ۷۰۰ هزار تن محصول است.

وی با بیان اینکه ۲ واحد راکد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی استان در سال گذشته به چرخه تولید بازگشت گفت: برای سال جاری تولید ۳۲ هزار تن محصول فرآوری تعهد شد و با توجه به ظرفیت استان تا حدود ۴۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

آقامیری به سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی توصیه کرد که به بخش محصولات باغی ورود کنند چرا که سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی در این خطه تولید می شود و نیازمند سرمایه گذاری در بخش تولید میوه های خشک، آبمیوه و سایر طرح ها است.

لزوم استفاده از فضای سردخانه ای استان

وی در خصوص فضای سردخانه ای در استان نیز تصریح کرد: با وجود اینکه ظرفیت ۵۰ هزار تن فضای سردخانه در استان وجود دارد اما از این فضاها به طور کامل استفاده نخواهد شد.

آقا میری تصریح کرد: سالانه بیش از ۱۷۰ هزار تن انواع انگور در این استان تولید می شود که بخش قابل توجهی از آن کلاهداری است و قابلیت انبارداری و ذخیره سازی را دارد ولی متاسفانه به سایر استان ها حمل و در سردخانه های آنجا نگهداری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی به عنوان یکی از حلقه‌های زنجیره تولید بخش کشاورزی نقش مهمی را در پایداری تولید، ایجاد ارزش افزوده، جلوگیری از خام فروشی و ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی دارد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: اولویت ما رسیدن به این مهم و مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و صدور مجوز برای این واحدها است.

وی افزایش بهره وری در این بخش، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده از بخش، کمک به افزایش صادرات غیر نفتی و تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها از دیگر مزایای ایجاد این نوع صنایع عنوان کرد.

آقامیری گفت: صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی را دارد که به نوعی حدود ۵۰ درصد این محصولات شانس فرآوری دارند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند. این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فرآوری است و از مجموع واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان بیش از ۳۰ واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و حدود ۷۰ واحد نیز در بخش باغی و زراعی است.

سهم خراسان شمالی ۶ دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش‌های اقتصادی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

مهم‌ترین بخش تولیدی این استان کشاورزی است و ۳۶.۴ درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

 

انتهای پیام/.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک