سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۳۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۱ - ساعت ۱۳:۱۶

۵ هزار و ۳۵۰ هکتار از مزارع غلات خراسان‌شمالی سمپاشی شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پنج هزار و ۳۵۰ هکتار از مزارع غلات استان علیه آفت سِن و بیماری های برگی از جمله زنگ زرد گندم و لکه خرمایی در سال زراعی جاری سمپاشی شد.
۵ هزار و ۳۵۰ هکتار از مزارع غلات خراسان‌شمالی سمپاشی شد,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پنج هزار و ۳۵۰ هکتار از مزارع غلات استان علیه آفت سِن و بیماری های برگی از جمله زنگ زرد گندم و لکه خرمایی در سال زراعی جاری سمپاشی شد.

محمد رضایی با اشاره به اینکه بیماری آفت زنگ زرد گندم یک بیماری قارچی است، اظهار کرد: چند سال بود که این بیماری در این استان بروز پیدا نکرده بود و فقط در منطقه کهنه جلگه در شهرستان راز و جرگلان در سال‌های گذشته مشاهده می‌شد.

وی گفت: از اسفند ماه سال گذشته، بروز این بیماری در منطقه امند در شهرستان سملقان و بعد از آن در شهرستان مانه و اکنون در بخش‌هایی از شهرستان بجنورد دیده شده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

در سال زراعی جاری 48 هزار هکتار گندم آبی و 94 هزار هکتار کشت گندم دیم داریم.

زنگ زرد گندم یک بیماری هوابرد است که با جابجایی هوا میان مزارع جابه جا می شود و خسارت وارد می کند.

بیماری لکه خرمایی ناشی از Pyrenophora tritici-repentis یکی از بیماری های مهم گندم در بسیاری از مناطق دنیا و ایران است. این بیماری در شرایط اپیدمی موجب خسارت قابل توجه به محصول می گرد.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک