سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۸۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ - ساعت ۲۱:۴۱
معاون میراث فرهنگی خراسان‌شمالی:

۱۶ اثر خراسان‌شمالی پارسال در فهرست آثار ملی ثبت شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی گفت: ۱۶ اثر منقول، غیرمنقول، ناملموس و طبیعی استان سال گذشته در فهرست آثار ملی ثبت شد.
۱۶ اثر خراسان‌شمالی پارسال در فهرست آثار ملی ثبت شد,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصراترک به نقل از ایرنا، محمدرضا قهرمانیان معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌شمالی اظهار کرد: آثار منقول شامل پایه ستون سنگی ریوی و جام سفالین ریوی و آثار غیر منقول نیز شامل؛ قوش صخره ای باش محله فاروج، قلعه علی آباد جاجرم، تپه یک و ۲ آقا جاجرم، رنگین نگاره های آق کمر فاروج و گورستان خواجه نارنج گرمه است.

وی افزود: غار کسگ و چنار قلعه چه ایرج اسفراین از آثار طبیعی ثبت شده و آیین اماج کماج، آیین اول عید، آیین دسته روی ایام محرم و صفر، پخت خوراک قلیف چال، غذای محلی( کمه جوش، قورتو، ده و که لی) و نان علفی از آثار معنوی ثبت شده در فهرست ملی است.

قهرمانیان گفت: این آثار در شورای‌ عالی ثبت آثار وزارت میراث‌فرهنگی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و به تایید همه اعضای شورا رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌شمالی یادآور شد: پارسال نیز ۳۰ اثر منقول تاریخی، فرهنگی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی با اشاره به شناسایی چهار اثر تاریخی در خراسان شمالی، یادآور شد: با شناسایی این آثار جدید مجموع آثار شناسایی شده استان به هزار و ۱۵۱ اثر رسیده است.

استان خراسان شمالی با داشتن هزار و ۱۵۱ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر، گردشگر و زائر امام هشتم (ع) است که از این خطه گذر می کنند.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک