سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۳۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۸۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۱۵ - ساعت ۹:۴۷

جامعه جهانی یک صدا حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران را محکوم کرد

جامعه جهانی یک صدا حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوک کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و حاکمیت سوریه خواند.
جامعه جهانی یک صدا حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران را محکوم کرد,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» به نقل از ایرنا، «زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل در نشست شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به کنسولگری ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران این جنایات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروریستی را به شدت محکوم می‌کند. رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شده است.

او تصریح کرد: این جنایت رژیم اسرائیل فراتر از جنایت است. این جنایت و حمله تروریستی بیانگر توهین آشکار به اصل پذیرفته‌شده جامعه بین‌المللی، یعنی مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی است؛ اصل مشترکی که سنگ بنای روابط بین‌الملل به‌حساب می‌آید، به رسمیت شناخته می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرد.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جنایات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروریستی اسرائیل از جمله حمله به کنسولگری ایران در سوریه را به شدت محکوم می‌کند، هشدار داد با توجه به پیامدهای شدید این اقدام مذموم، می تواند منتهی به تشدید تنش ها در منطقه شود و بالقوه جرقه درگیری بیشتر میان دیگر کشورها ایجاد کند.

محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه در نشست شورای امنیت گفت: «من مانند دبیرکل سازمان ملل بار دیگر بر محکومیت این حمله تاکید می کنم. بگذارید خیلی واضح بگویم: مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی باید در همه موارد مطابق با قوانین بین‌المللی رعایت شود. حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای عضو باید مطابق با قوانین بین المللی محترم شمرده شود.»

«واسیلی نبنزیا»، سفیر و نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت، حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و همچنین حملات به سوریه را محکوم کرد و گفت این اقدامات باعث تشدید درگیری‌ها در منطقه می‌شود. وی افزود: ما هدف قرار دادن ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران که باعث کشته شدن کارمندان آن شده است به شدیدترین وجه ممکن محکوم می کنیم. ما هیچ گاه حمله به مراکز دیپلماتیک را تائید نکرده و نمی کنیم و آن را محکوم می کنیم.

معاون نمایندگی چین در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: اقدام اسرائیل نقض تمامیت ارضی سوریه است و چین به طور قاطع اقدام روز گذشته را محکوم می کند. بیست سال پیش سفارت چین در یوگسلاوی، هدف حمله هوایی آمریکا قرار گرفت و تعدادی کشته شدند. ما این درد و غمی که بر اثر حادثه روز گذشته بر مردم ایران وارد شد، عمیقا درک می کنیم و با آنان ابراز همدردی می کنیم.

«قصی الضحاک» سفیر و نماینده سوریه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت، این «تجاوز وحشیانه» منجر به تخریب کل ساختمان و زخمی شدن همه افراد داخل آن شد. وی افزود: دمشق تاکید می‌کند که حملات اسرائیل، ما را از گزینه‌ها و مواضع ملی و قاطعانه خود در حمایت از حقوق مردم فلسطین و بازگرداندن جولان اشغالی نمی‌تواند منصرف کند.

سفیر و نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت با ابراز همدردی و تسلیت نسبت به کشته شدن مستشاران و نیروهای ایرانی در حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق گفت: «چنین مواردی از نقض تعهدات بین‌المللی توسط رژیم اشغالگر اسرائیل قابل توجیه و تحمل نیست.»

جیمز کاریوکی معاون سفیر انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت بدون محکوم کردن اقدام این رژیم مدعی شد که لندن بشدت نگران تشدید بالقوه تنش ها در منطقه است.

رابرت وود معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «همان‌طور که کاخ سفید پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، ایالات متحده هیچ نقشی در حمله روز گذشته به سوریه نداشته است و ما حتی پیش از وقوع این حمله از آن مطلع نبودیم. ما مستقیما این موضوع را به اطلاع ایران هم رساندیم.»

«نیکلاس دی ریوایر» سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل در این نشست شورای امنیت بدون محکوم کردن جنایت رژیم اسرائیل، خواستار خویشتن داری همه بازیگران منطقه در موضوع حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق شد.

سفیر و نماینده سوئیس در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد با محکوم کردن حمله رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق خواستار پایبندی به قطعنامه‌های آتش‌بس شورای امنیت شد.

سفیر و نماینده گویان در سازمان ملل نیز حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم و بر حق تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد.

سفیر و نماینده سیرالئون در سازمان ملل نیز حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را نقض منشور سازمان ملل متحد و حق حاکمیت کشورها دانست.

سفیر و نماینده اسلوونی در سازمان ملل نیز با محکوم کردن این حمله اسرائیل، خواستار خویشتنداری از کشورهای منطقه و پرهیز از لفاظی‌های تحریک‌آمیز و پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت از جمله درباره آتش‌بس در غزه شد.

سفیر و نماینده موزامبیک در سازمان ملل هم حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را ناقض و مخل امنیت جهانی و قوانین بین‌المللی دانست.

سفیر و نماینده ژاپن در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله به کنسولگری ایران در سوریه، گفت که کشورش درباره این حمله و کشته شدن چند «ایرانی» ابراز نگرانی می‌کند او از همه کشورها خواست اقدامات بی‌ثبات‌کننده نداشته باشند.

سفیر و نماینده کره جنوبی در سازمان ملل در این نشست حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را خلاف قوانین بین‌المللی دانست و نسبت به گسترش دامنه جنگ اسرائیل از جمله به لبنان ابراز نگرانی کرد.

از سوی دیگر، کشورهای مختلف با صدور بیانیه‌ها و پیام‌هایی موج محکومیت و فشار علیه رژیم صهیونیستی را شدیدتر کردند.

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای، تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم و همچنین نسبت به آغاز یک درگیری بزرگتر منطقه‌ای درپی حمله به مرکز دیپلماتیک ایران در دمشق ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری قزاقستان حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، پایتخت سوریه را محکوم کرد و آن را تجاوزکارانه و غیرقابل قبول خواند.

وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: مصونیت دفاتر دیپلماتیک یک امر ضروری است و نباید به هیچ بهانه‌ای زیر سوال برود. ما با خانواده قربانیان و مجروحان صمیمانه ابراز همدردی می‌کنیم.

جنبش مجاهدان فلسطین در بیانیه‌ای تاکید کرد که گستاخی رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک و نهادهای بین‌المللی و درمانی نتیجه حمایت‌های آمریکا و عجز و ناتوانی جامعه جهانی در برابر جنایات تروریستی این رژیم است.

کمیته های مقاومت مردمی فلسطین با انتشار بیانیه ای تأکید کرد: جنایت حمله به کنسولگری ایران در سوریه را حمله به همه امت اسلامی و عربی می دانیم که باید با ضربات دردناک و عملیات کوبنده بیشتری به آن پاسخ داده شود.

حماس اعلام کرد: ضمن محکوم کردن حمله تروریستی دوشنبه دشمن صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق پایتخت سوریه که به شهادت تعدادی از دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی ایرانی منجر شد، این اقدام را نقض صریح قوانین بین‌المللی و حاکمیت سوریه و ایران و تشدید خطرناک جنایات این رژیم می‌دانیم.

گردان های شهید عزالدین القسام در بیانیه‌ای اعلام کرد: شهادت فرمانده بزرگ شهید محمد رضا زاهدی و همرزمانش را که در حمله ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی به دمشق پایتخت سوریه، به شهادت رسیدند، تسلیت عرض می‌کنیم.

جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین تاکید کرد: ما ضمن محکوم کردن شدید این جنایت رژیم صهیونیستی در دمشق، مراتب تسلیت و همدردی مان را با مقامات جمهوری اسلامی ایران که همواره حامی ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروعشان بوده‌اند، اعلام می داریم. همچنین صمیمانه با ملت های ایران و سوریه و خانواده های شهدا و قربانیان این حمله جنایتکارانه اعلام همدردی می کنیم و برای مجروحان، آرزوی شفای عاجل داریم.

محمد کامران تِسوری استاندار ایالت سِند در جنوب پاکستان با حضور در محل سرکنسولگری ایران در شهر کراچی مرکز ایالت سِند با حسن نوریان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران دیدار و مراتب تسلیت و همدردی خود را درپی شهادت مستشاران نظامی کشورمان در سوریه درپی حمله ناجوانمردانه رژیم وحشی اسرائیل ابراز داشت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه را محکوم کرد و هشدار داد: هرگونه محاسبه اشتباه می‌تواند منجر به درگیری گسترده‌تر در منطقه‌ای بی‌ثبات، با عواقب ویرانگر برای غیرنظامیان شود.

پیتر استانو سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با ابراز نگرانی از حمله هوایی ارتش رژیم اسرائیل به کنسولگری کشورمان در سوریه، بر لزوم خویشتن‌داری ایران برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها تاکید کرد.

گریگوری کاراسین رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (مجلس علیا) روسیه گفت:‌ حمله نیروی هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق باید محکومیت جهانی را در پی داشته باشد.

برونو رودریگز پاریلا وزیر خارجه کوبا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این اقدامات غیرقابل قبول، خطر تشدید و منطقه‌ای شدن درگیری را با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی افزایش می‌دهد. ما به شدت حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق را که نقض آشکار حاکمیت سوریه و قوانین بین‌المللی است، محکوم می‌کنیم.»

ایوان گیل پینتو وزیر خارجه ونزوئلا نیز تجاوز رژیم اسرائیل را محکوم و بر همبستگی کشورش با مردم و دولت‌های ایران و سوریه تاکید کرد. ونزوئلا این حمله را که نشان دهنده غیرمنطقی بودن رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگترین منبع بی ثباتی در منطقه است، به شدت محکوم می کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفت: حمله اسرائیل به محله دیپلماتیک در دمشق، جایی که مجموعه سفارت ایران در آن قرار دارد، یک اقدام تجاوزکارانه است که قوانین بین المللی را نقض می کند.

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: ما هرگونه حمله به تأسیسات دیپلماتیک و کنسولی را که نقض ناپذیری آن توسط کنوانسیون های مربوطه وین تضمین شده است، قاطعانه غیرقابل قبول می دانیم.

وزارت امور خارجه اندونزی تصریح کرد: این حمله نقض صریح مقررات بین المللی و منشور سازمان ملل است. این حمله اقدام خطرناک دیگری از سوی اسرائیل است که منجر به تشدید تنش در منطقه خاورمیانه و از بین رفتن امیدها برای صلح پایدار می شود.

وزارت خارجه اردن در بیانیه ای حمله متجاوزانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد. «سفیان القضات» سخنگوی وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای رسمی تاکید کرد: هدف قرار دادن کنسولگری نقض خطرناک قوانین بین‌المللی است. وی گفت که این حمله تجاوز به حرمت مقرهای دیپلماتیک است که به موجب توافق وین، از مصونیت برخوردار هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، تاکید کرد: امنیت اماکن دیپلماتیک نباید نقض شود. وانگ ونبین افزود: امنیت اماکن دیپلماتیک نباید نقض شود و همچنین حق حاکمیت سوریه، تمامیت ارضی و استقلال این کشور باید محترم شمرده شود.

وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای حمله به کنسولگری ایران در دمشق را محکوم و تاکید کرد: تجاوز به مقرهای دیپلماتیک با هر توجیهی را نمی‌پذیریم. در این بیانیه همچنین بر لزوم احترام به حاکمیت و استقلال سوریه و مردم این کشور تاکید شده است.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز این حمله را محکوم و آن را نقض موازین دیپلماتیک و اقدامی تحریک آمیز توصیف کرد. «عبدالقهار بلخی» ضمن محکوم کردن حمله هوایی رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، ادامه جنایات صهیونیست ها را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان عنوان کرد.

وزارت خارجه لبنان حمله به کنسولگری ایران در دمشق را به شدت محکوم و اعلام کرد که تجاوز خطرناک به قوانین و عرف‌های بین‌المللی به‌طور حتم، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند.

جنبش حزب الله لبنان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه اعلام کرد که این حمله بدون مجازات نخواهد ماند.

وزارت خارجه عراق نیز اعلام کرد: ما هدف قرار دادن کنسولگری ایران در دمشق را محکوم و تاکید می‌کنیم که این حمله نقض آشکار قوانین بین المللی است.

وزارت خارجه عربستان سعودی نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حمله اعلام کرد که حمله به مراکز دیپلماتیک به هر بهانه‌ای و تحت هر توجیهی مردود است.

جنبش انصارالله یمن حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه را محکوم کرد. «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه این حمله نقض حاکمیت سوریه و تجاوز آشکار به دو کشور برادر است، تأکید کرد که هدف از این حمله، تلاش مذبوحانه‌ای از سوی اسرائیل است تا تصویری از پیروزی ارائه کند.

وزارت خارجه قطر نیز در بیانیه ای این حمله را به شدت محکوم و آن را نقض آشکار پیمان‌های بین‌المللی و عرف دیپلماتیک توصیف کرد که حمله به سفارتخانه ها و کنسولگری‌ها را جرم تلقی می‌کند.

وزارت خارجه عمان در بیانیه‌ای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را محکوم کرد و آن را نقض حاکمیت سوریه و تمامی قوانین حمایت از هیات‌های دیپلماتیک دانست. وزارت خارجه عمان همچنین بر لزوم توقف تنش در منطقه و مخالفت با حملات و اقداماتی تاکید کرد.

وزارت خارجه کویت نیز در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه از شورای امنیت خواست تا به مسئولیت خود برای حفظ امنیت منطقه عمل کند.

ممتاز زهرا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق را به شدت محکوم کرد و گفت: این اقدام غیرمسئولانه نیروهای اسرائیلی منجر به ایجاد تنش بزرگ در منطقه می‌شود.

وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز در بیانیه‌ای حمله به نمایندگی دیپلماتیک ایران در دمشق پایتخت سوریه را محکوم کرد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام صهیونیست‌ها برای فرار از شکست غزه است. در بیانیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین، آمده است: ما حمله خائنانه صهیونیست‌ها به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را با شدیدترین کلمات محکوم می‌کنیم.

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه دوشنبه شب با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران گفت: ما این حمله پلید تروریستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را که به شهادت شماری از بی گناهان منجر شد، محکوم می کنیم.

وی افزود که رژیم صهیونیستی هرگز نخواهد توانست به روابط سوریه و جمهوری اسلامی ایران خللی وارد کند.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک