جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۸۰۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۱۳ - ساعت ۱۴:۶
نگاهی به رأی مردم به نظام جمهوری اسلامی؛

۱۲ فروردین روز استقرار نظام مردم سالار در ایران

دوازدهم فروردین سالروز جمهوری اسلامی ایران که در یک همه‌پرسی و رفراندوم، قاطبه مردم با رأی بیش از نود و هشت درصد انتخاب کردند نظام حاکم بر کشور چه نظامی باشد که در نهایت نظام جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
۱۲ فروردین روز استقرار نظام مردم سالار در ایران,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصراترک، ۱۲ فروردین یکی از روزهای تاریخی و مهم ایران اسلامی است، در این روز با رأی اکثریت قاطع مردم، نظام سیاسی کشور پس از ۲ هزار و ۵۰۰ سال از نظام سلطنتی به‌نظام جمهوری اسلامی و حکومت مردمی تغییر یافت. در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.

در ۱۲ فروردین ملت ایران با رأی ۹۸/۲ درصدی خود ساختار سیاسی، اجتماعی ایران را تغییر داد و جمهوری اسلامی مستقر شد. به همین سبب این روز مبارک ازآن‌پس روز «جمهوری اسلامی» نام گرفت.

پس از آنکه قرن‌ها نظریه جدایی دین از سیاست و نظام‌های حکومتی لائیک بر دنیا سیطره داشت و قوانین شرعی و الهی امری خصوصی در زندگی مردم تعبیر می‌شد، در ۱۲ فروردین سال ۵۸ نظامی متولد شد که این نظریه‌ها را در قرن بیستم باطل کرد و حکومت اسلامی را بر اساس موازین و آموزه‌های دینی به منصه ظهور و عمل رساند.

در ۱۲ فروردین مردم ایران نشان دادند جمهوری اسلامی شکل نوینی از نظام‌های حکومتی است که تلاش می‌کند با الهام از قوانین و تعالیم نجات‌بخش اسلام الگوی زندگی جدیدی در عرصه اجتماعی و سیاسی بشر امروزی ارائه دهد تا بر اساس آن نیازهای مادی و معنوی انسان توأمان فراهم شود.

 

 دوازدهم فروردین روز آزادی ملت ایران است

امام‌جمعه آشخانه در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک گفت: ما در روز ۱۲ فروردین ۵۸ با رأی۹۸/۲ درصد به جمهوری اسلامی آری گفتیم و نیز مفتخریم که از فرزند امام علی علیه‌السلام حضرت امام روح‌الله موسوی الخمینی اطاعت کردیم و نظامی را تثبیت کردیم که آرزوی همه اولیای خداست.

حجت‌الاسلام محمدجواد شریعتی نژاد اظهارکرد: در طلیعه ۴۵ سالگی انقلاب یوم‌الله ۱۲ فروردین را ارج می‌نهیم؛ زیرا که از ایام‌الله و شعائر خداوند است به همین جهت تجلیل از این روز بر همه ایرانیان لازم و واجب است؛ زیرا این روز بود که ملت ایران را از اسارت آمریکا و استکبار جهانی نجات داد.

 امام‌جمعه آشخانه گفت: به‌واسطه این روز بود که ملت ایران استقلال و آزادی‌اش را جشن می‌گیرد و در این روز بود که عدالت در سراسر کشور گسترده شد.

 وی ادامه داد: این روز به ملت ایران توانستن را آموخت، امروز اگر نخبگان ملت ایران در دنیا می‌درخشند و استعدادشان شکوفا شده است به برکت این روز است؛ یعنی روز دوازدهم فروردین که روز جمهوری اسلامی است این روز بود که ملت را با معنویت نهج‌البلاغه و شب‌های قدر و محرم و صفر و اربعین آشنا کرد پس باید ارگان‌های فرهنگی و دانشگاه و آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه روز جمهوری اسلامی را که معجزه انقلاب است به نسل‌های بعدی معرفی کنند.

 

 دوازدهم فروردین، روز آزمون دموکراسی مردم سالاری

یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک با بیان اینکه دوازدهم فروردین به‌جرئت بزرگ‌ترین روز آزمودن دموکراسی مردم‌سالاری و احترام به رأی و نظر مردم است، گفت: دقیقاً در همان روزهایی که استکبار با پمپاژ خبری دروغ درصدد این بود که امام خمینی می‌خواهد اسلام طالبانی را بر ملت شریف ایران حاکم کند و رأی مردم و اندیشه آزادشان به حاشیه برود امام در کمال ناباوری دستور رفراندوم می‌دهد.

 اسماعیل وحیدی ادامه داد: آن‌هم نه یک رفراندوم فرمایشی مانند جماهیر میکروسکوپی شوروی که در انتخابات یک کاندیدا را وسط می‌آورند و می‌گویند شما برای انتخاب رئیس‌جمهور فقط می‌توانید به این رأی بدهید و رقیبی و جود ندارد و بعد هم جام پیروزی هوا می‌کنند و هوراکشان مدعی پیروزی می‌شوند.

 وحیدی تصریح کرد: امام آمدند و به مردم گفتند شما در ۱۰ و ۱۱ فروردین پای صندوق رأی بیایید و بگویید جمهوری اسلامی آری یا خیر؟ که حقیقتاً این کمال باور امام به خواست مردم بود که بسیاری از سیاستمداران پخته و خواهان استقرار جمهوری اسلامی بر اریکه قدرت مخالف این کار امام بودند.

 وحیدی در ادامه گفت: انقلاب نوپای ایران که تازه به ثمرمی نشست اصلاً آمادگی این را نداشت که رفراندوم برگزار کند؛ ولی امام ازآنجاکه باور قلبی و شرعی‌اش رأی مردم بود بر برگزاری این انتخابات حساس پافشاری کرد که اگر به هر دلیلی مردم به جمهوری اسلامی خیر می‌گفتند تمام برنامه‌های تدارک‌ دیده‌ شده بر اجرای اسلام درایران محو می‌شد.

 وی تصریح کرد: حقیقتاً ملت ایران به این اعتماد و ایمان امام به رأی ملت سنگ تمام گذاشتند و بیش از ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی آری گفتند حتی بانوان بی‌حجابی را می‌دیدید که ساعت‌ها در صف رأی منتظر می‌ماندند تا با یک آری به جمهوریت و اسلامیت رأی بدهند.


 معمار کبیر انقلاب به نقش تعیین‌کننده مردم و ارزش رأی و نظر ملت ایمان داشت

 این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این همان حکومت بر قلوب است؛ اگر به هرکسی بگویید در یک کشوری که ۲ هزار و ۵۰۰ سال شاهان با سلایق مختلف عمدتاً با ظلم وستم مردم را از مسیر دین دور می‌کردند و مردمش صندوق رأی را از جعبه تخم‌مرغ تشخیص نمی‌دادند و میخانه‌ها و دیسکوها در همه‌جا، جا خوش کرده بودند، حال یک انقلابی آمده که در نقطه مخالف اندیشه شاهی است و کمتر از ۵۰ روز بعد از پیروزی برای بودن یا نبودن دستگاه مدیریتی جمهوریت و اسلامیت رفراندوم برگزارمی کند این نشان ایمان معمار کبیر انقلاب به نقش تعیین‌کننده مردم ارزش رأی و نظر ملت است.


حکومت مردم بر مردم که این واقعاً اتفاق بی‌بدیلی در تاریخ ایران است

کارشناس مسائل سیاسی و مدرس حوزه علمیه نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در خصوص دوازدهم فروردین‌ماه گفت: یکی از روزهای مهم تاریخ و تقویم ایران اسلامی دوازدهم فروردین‌ماه هست که با رأی اکثریت مردم نظام سیاسی که در کشور حاکم بود بعد از دو هزار و پانصد سال از رژیم و نظام سلطنتی دیکتاتوری شاهنشاهی به نظامی مردم‌سالاری تغییر کرد.

 فائزه خالقی افزود: حکومتی مردمی، حکومت مردم بر مردم که این واقعاً اتفاق بی‌بدیلی در تاریخ ایران اسلامی بود و روز دوازدهم فروردین‌ماه به معنی واقعی کلمه یک عید برای ما ایرانیان است که بعد از دو هزار و پانصد سال کشور، نظامی مردم‌سالار و مردم پایه به خود دید.

 خالقی تصریح کرد: نظریه‌پردازان مختلف نظریه‌های جدایی دین از سیاست را مطرح کردند و در کشورهای مختلف دنیا متأسفانه حکومت‌های لائیک را می‌بینیم و یا چه‌بسا حتی اگر حکومت لائیک نباشد دین در سیاست‌گذاری‌ها نقشی ندارد و اگر هم نقشی داشته باشد نقشش توأم با تشریفات باشد.

 

جمهوری اسلامی، نظریه‌ جدایی دین از سیاست و طرف‌داران نظام لائیک را در هم شکست

 وی در ادامه تأکید کرد: در دوازدهم فروردین‌ماه به حول قوه الهی یک نظامی در ایران اسلامی در انقلاب اسلامی پدیدار شد و متولد شد که این نظام تمام نظریه‌های نظریه‌پردازان جدایی دین از سیاست و طرف‌داران نظام لائیک را در هم شکست و نابود کرد و خط بطلان بر این سیاست‌ها کشید.

 خالقی بیان کرد: با انتخاب مردمی فهیم و پاک‌سرشت طینت درست خداجوی و خداباور خون تازه‌ای به شریان‌های انقلاب اسلامی جاری شد که امروز درخت تنومند و مستحکم انقلاب اسلامی در اوج اقتدار در چهل‌سالگی دوم ایستاده است.

وی به دشمنی‌ها و کارشکنی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری به‌زعم و خیال باطل خود آینده این انقلاب را کوتاه ترسیم کرده بودن و تهدیداتی را علیه این نظام داشتند؛ اما دوازدهم فروردین نقطه عطفی شد برای  ایستادگی و استقامت این درخت انقلاب اسلامی که برگرفته از اندیشه و آرمان متعالی و حکمت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی رحمت‌الله علیه است.

 وی ادامه داد: افراد جاهل گمان می‌کردند که ایران اسلامی عمر کوتاهی دارد و درصدد برآمده بودند جلوی پیشرفت و تعالی انقلاب را بگیرند؛ از جمله صدام که در سال پنجاه و نه مطرح می‌کرد سه روز دیگر ما تهران را فتح می‌کنیم به خیال خام خودشان یا به‌زعم خام مسعود رجوی در سال شصت و هفت می‌گفت.

 وی ادامه داد: قبل از حمله سازمان مجاهدین خلق ادعا کرد که چهل و هشت‌ساعته ما تهران را فتح می‌کنیم یا در سال نود و شش جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران سال دو هزار و نوزده را نخواهد دید.

خالقی تصریح کرد: امروز ما در دوازدهم فروردین‌ماه سال یک هزار و چهارصد و سه روز جمهوری اسلامی ایران و در کنار همدیگر و بازنده نگه‌داشتن یاد و خاطره امام شهدا شهدای عزیز انقلاب اسلامی هستیم.

تهیه و تنظیم گزارش: زهرا صدیقی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک