دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ساعت ۱۲:۱۸
در خراسان شمالی؛  

خطر ابتلای به آنفولانزای فوق حاد پرندگان تحت پایش و کنترل است 

رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان شمالی گفت: با توجه به ورود و اقامت موقت پرندگان مهاجر در استان، خطر ابتلای به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان تحت پایش و کنترل است.  
خطر ابتلای به آنفولانزای فوق حاد پرندگان تحت پایش و کنترل است ,

فرزین حسینی، رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک اظهار کرد: به طور کلی ریسک شیوع این بیماری میان طیور و پرندگان با مهاجرت پرندگان مهاجر افزایش پیدا می‌کند.  
حسینی گفت: کشور ایران از جمله استان خراسان شمالی که در مسیر عبور و اقامت موقت پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیری آسیای غربی قرار دارد، با آغاز دوره مهاجرت این پرندگان (در فصل پاییز) ریسک شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان از این پرندگان مهاجر افزایش پیدا می‌کند.  
وی عنوان کرد: در فصل پاییز جاری، با ورود این پرندگان مهاجر به استان، همکاری مشترک ادارات کل محیط زیست و دامپزشکی استان برای پایش و بررسی وضعیت سلامت آنها آغاز شد تا از شیوع احتمالی این بیماری پیشگیری شود.  
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: تا به کنون با پایش‌های انجام شده، هیچ نمونه‌ای از ابتلا به این بیماری در پرندگان مهاجر وارد شده به استان مشاهده نشده است.  
وی همچنین افزود: در کشور نیز گزارشی مبنی بر شیوع این بیماری در جمعیت طیور و پرندگان اعلام نشده است.  
حسینی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز شیوع این بیماری در استان اتفاق نیفتاد.  
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه وضعیت شیوع این بیماری در استان تحت کنترل است، با این وجود، خراسان شمالی در مسیر عبور و اقامت موقت پرندگان مهاجر قرار دارد که خطر ریسک ابتلای به این بیماری در استان وجود دارد.  
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان شمالی اظهار کرد: در همین راستا، به روستاییان توصیه کرده‌ایم که طی دوره ورود پرندگان مهاجر، طیور و پرندگان خود را محسور کنند و دان و آب آنها را در دسترس سایر پرندگان قرار ندهند.  
وی همچنین افزود: به صاحبان مرغداری‌های صنعتی نیز توصیه شده است که انبارهای دان خود را محسور کنند و سالن‌های پرورش طیور صنعتی خود را به صورتی مراقبت کنند که امکان ورود هیچ پرنده‌ای دیگر وجود نداشته باشد.  
حسینی یادآور شد: مرغ‌های تخم گذار، مرغ‌های اجداد و مرغ‌های مادر نیز باید واکسینه شوند.  
وی در خاتمه با اشاره به اینکه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیماری‌ای است که میان انسان و پرندگان نیز مشترک است، تاکید کرد: شهروندان هیچ پرنده‌ای را از مکان‌های بدون مجوز و از سطح معابر خریداری نکنند.  
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان شمالی همچنین افزود: شهروندان مرغ‌های گوشتی را از مراکز خرید به صورت بسته بندی که دارای مهر دامپزشکی هستند، خریداری کنند.  
به گزارش عصراترک، دوره مهاجرت پرندگان مهاجر از نقاط سردسیر به نقاط گرمسیر و بالعکس، از فصل پاییز آغاز می‌شود و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.  
انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک