یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۶۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۲ - ساعت ۸:۰
رئیس اداره حفاظت کل محیط زیست استان خبر داد:

اجرای برنامه حفاظتی از ۲ گونه پرنده در حال انقراض در خراسان شمالی

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از اجرای برنامه عملِ حفاظتی از ۲ گونه پرنده در حال انقراض در این استان خبر داد.
اجرای برنامه حفاظتی از ۲ گونه پرنده در حال انقراض در خراسان شمالی,

به گزارش پایگاه‌خبری‌جاجرم به نقل از خبرگزاری ایسنا، محمد تقدیسی با اشاره به اینکه این اداره کل برای حفاظت هرچه بهتر از گونه‌های حیات وحش، اجرای برنامه عمل حفاظتی از گونه‌ها را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای اقشار مختلف مردم با هدف آشنایی آن‌ها با این گونه‌ها و آگاه‌سازی آن‌ها با شیوه‌های حفاظتی، از جمله اقداماتی است که در راستای برنامه عمل حفاظتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هوبره یکی از پرنده‌هایی است که در استان به شکل ویژه حفاظت می‌شود، گفت: هوبره جزو گونه‌های مهاجم در این استان است و زیستگاه آن منطقه حفاظت‌شده میاندشت جاجرم است.

تقدیسی افزود: بالابان یکی دیگر از پرنده‌هاست که در معرض خطر انقراض بود و برای حفاظت از آن، برنامه ویژه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بالابان از خانواده شاهین، از گونه پرنده‌های شکاری است. متاسفانه در چند سال گذشته شاهد حضور بازگیرها در استان برای صید این پرنده و فرستادن آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده‌ایم. این امر در کاهش تعداد این گونه از پرنده تاثیر زیادی دارد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه خراسان شمالی زیستگاه برخی پرنده‌های شاخص است، گفت: هوبره، کبک دری، قرقاول، دارکوب قهوه‌ای، سهره سیاه، رزد پره سینه زرد، فاخته خاوری و قمری معمولی از جمله این پرنده‌ها هستند.

وی افزود: خراسان شمالی زیستگاه بزرگترین پرنده لاشه‌خوار ایران، «هما» است. عقاب طلایی، عقاب دریایی پالاس، شاهین و سنقر از دیگر پرنده‌هایی هستند که در این استان زندگی می‌کنند.

تقدیسی با بیان اینکه عوامل مختلفی سبب شده تا برخی گونه‌های پرنده در این استان در معرض خطر انقراض قرار گیرند، تاکید کرد: ورود گونه‌های مهاجم یکی از دلایل بروز این مشکل است، به عنوان مثال مرغ مینا یکی از پرنده‌‎هایی است که زیستگاه آن در این استان نبوده، اما توسط اشخاصی وارد شده است و اکنون به وفور شاهد زیست این پرنده در استان هستیم.

وی توضیح داد: مرغ مینا دانه و حشره‌خوار است و به طور حتم این گونه از پرنده در آینده برای گونه‌های گنجشک‌سانان مشکل‌ساز خواهد شد.

تقدیسی تصریح کرد: در گذشته، زیستگاه‌های حیات وحش در این استان یکدست بودند؛ اما در برخی نقاط به علت ساخت جاده، شخم و شیار زمین و… به صورت لکه لکه شده‌اند که این امر در کاهش زاد و ولد و پیدا کردن منابع غذایی تاثیرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: ورود آلاینده‌ها در آب، خاک و غذا بر رفتار، تولید مثل و تغذیه پرنده‌ها تاثیرگذار است و سبب مهاجرت آن‌ها و در نتیجه، کاهش گونه‌ها در یک زیستگاه می‌شود. تغییر اقلیم و گرم شدن هوا نیز تاثیر بدی بر جمعیت پرنده‌ها داشته است.

 

انتهای خبر/م

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک