جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ - ساعت ۸:۵۳

اما و اگرهای تخریب ساختمان شرکت گاز گرمه خراسان شمالی

ساختمان شرکت گاز در شهر گرمه خراسان شمالی در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید ولی مشکلات فنی و نشست در این سازه به علت رعایت نشدن ضوابط فنی رفته رفته رو شد و کار تا جایی پیش رفت که در سال ۱۳۹۸ به ناچار تخلیه شد.
اما و اگرهای تخریب ساختمان شرکت گاز گرمه خراسان شمالی,

به گزارش پایگاه خبری عصراترک از گرمه، ساخت سازه بدون توجه به ضوابط فنی، آن هم در بخش دولتی که منجر به تخریب شده است، انتقاد و گلایه مردم این شهر و شماتت مسئولان مزبور را به حیف و میل و اتلاف بیت المال در پی داشت.

شرکت گاز به عنوان شرکت خدمات رسان از ادارات حساس در حوادث مختلف و مدیریت بحران به شمار می‌رود اما بی‌توجهی در ساخت ساختمان اداری سبب شد تا مشکل تا تخریب سازه پیش برود.

البته در این میان شرکت گاز اعلام کرد؛ زمینی که از شهرداری خریداری کرده در حریم رودخانه قرار داشته است اما شهرداری در آن زمان در این باره به درستی اطلاع رسانی نکرده و شرکت گاز را در جریان قرار نداده است، علاوه بر آن شهرداری به عنوان متولی صدور پروانه، برای این زمین با شرایط مستعد برای وقوع خطر، پروانه هم صادر کرده است.

شرکت گاز خراسان شمالی می‌گوید که ساختمان دیگری در فاصله ۱۵۰ متری ساختمان اداری خود در شهرستان گرمه دارد که البته با توجه به اینکه در حریم رودخانه نیست، دچار مشکل فنی نشده است.

 

مشکل نشست در ساختمان

فرماندار گرمه در این باره با اشاره به اینکه ساختمان شرکت گاز در این شهرستان به علت ناایمن بودن تخریب شد،گفت: ساخت این سازه در سال ۹۳ آغاز و در سال ۹۴ خاتمه یافت، این پروژه در زیربنایی به وسعت ۴۰۰ متر مربع اجرا شد که در آن زمان چهار میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

عبدالحسین قاضوی اظهار کرد: این ساختمان حدود هشت سال پیش ساخته شد که مشکلات فنی به مرور در این بنا خیلی زود خودنمایی کرد و در نهایت بنا در سال ۹۸ به علت نشست ساختمان تخلیه شد.

وی با بیان اینکه با توجه به عمق مشکلات فنی این سازه، امکان مقاوم سازی آن وجود نداشت،افزود: این ساختمان به علت ناایمن بودن و در راستای جلوگیری از حوادث جانی با ورود سازمان بازرسی و دادستان مرکز استان تخریب شد.

فرماندار گرمه خاطرنشان کرد: قصور پیمانکار در این زمینه محرز بوده و پرونده قضایی برای پیمانکار تشکیل شده است، احکام برای افراد خاطی با توجه به رای دادگستری صادر شده و افراد جریمه نقدی شدند.

ساخت ساختمان در حریم رودخانه

مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز خراسان شمالی هم در این باره گفت: زمین برای ساخت ساختمان شرکت گاز شهر گرمه بیش از یک دهه پیش از شهرداری خریداری شد اما در آن زمان شهرداری گرمه اشاره‌ای به قرار داشتن این زمین در حریم رودخانه نکرد و جالب‌تر اینکه پروانه ساخت برای سازه در این زمین مستعد رانش را هم صادر کرد.

محمد وحیدی اظهار می‌کند: شرکت گاز با دریافت پروانه ساخت، نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام کرد و برای انجام آزمایش مکانیک خاک اقدام شد و براساس نتایج این آزمایش‌ها، طراحی، اجرا و نظارت‌ها تا تکمیل ساختمان پیش رفت.

وی افزود: مساحت کل زمین برای ساخت ساختمان اداری و بحران ۸۷۵ مترمربع، وسعت زیربنای ساختمان اداری ۴۵۰ مترمربع است، این ساختمان در تیرماه سال ۹۵ بهره برداری شد و مشکل نشست و مشکلات فنی به تدریج خودنمایی کرد و براساس اعلام کارشناسان، برای حفظ امنیت کارکنان و مراجعه کنندگان به این شرکت در سال ۹۸، ساختمان تخلیه شد.

مدیر مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز خراسان شمالی خاطرنشان می‌کند: بررسی‌ها نشان داد، نتایج آزمایش مکانیک خاک اشتباه اعلام شده بود و بر این اساس طراحی و اجرا هم بر مبنای این اشتباه پیش رفته بود و کار تا جایی پیش رفت که به ناچار و برای جلوگیری از وقوع مشکل، دستور به تخریب داده شد.

وی با بیان اینکه این ساختمان با نظر مراجع قضایی، دادستان شهرستان گرمه و دادستان مرکز استان و با ورود بازرسی تخریب شد،گفت: قصور پیمانکار، طراح و مشاور در این زمینه مشخص است و البته بخشی از قصور هم متوجه شرکت گاز به عنوان کارفرما اعلام شده است.

وحیدی درباره خسارت‌های وارد شده به بیت المال در این پروژه اظهارکرد: براساس اعلام نظر کارشناسان، ۶۰ درصد از اقلام به کار رفته در این ساختمان پس از تخریب سازه، قابل بازیابی است و بر این اساس ۶۰ درصد از سرمایه قابل بازگشت است.

وی اضافه کرد: شرکت گاز در صورتی که پیش از وقوع مشکل نشست در ساختمان اداری شهرستان گرمه از قرار داشتن در حریم رودخانه مطلع می‌شد، برای جلوگیری از وقوع خسارت جانی، خود نسبت به تخریب ساختمان اقدام می‌کرد.

راه و شهرسازی متولی سازه‌های دولتی

مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان شمالی هم در این خصوص گفت: ساختمان شرکت گاز در شهرستان گرمه به علت مشکل نشست تخریب شد و در این باره پرونده قضایی تشکیل و با پیمانکار و نیز کارفرمای این طرح یعنی شرکت گاز برخورد قانونی انجام می‌شود.

مصطفی وثوقی اظهار کرد: مشکل فنی و ناایمن بودن سازه در چند مورد ساخت و ساز ادارات استان که به وسیله دستگاه‌های اجرایی انجام شده بود، شناسایی شد که البته مقاوم سازی آن در دست انجام است.

وی افزود: ساخت ساختمان‌های دولتی در دستگاه‌های اجرایی زیر نظر اداره کل راه و شهرسازی و یا دفتر فنی ادارات انجام می‌شود و نظام مهندسی ساختمان در این باره ورود ندارد.

انتهای خبر/رضانیا

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک