جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۲۶ - ساعت ۷:۱
نائب رئیس شورای شهر بجنورد اعلام کرد:

نیاز بجنورد به تامین ۷۰۲ میلیارد تومان اعتبار برای نجات از روان آب‌ها

نائب رئیس شورای شهر بجنورد گفت: نجات بجنورد از خسارت‌های وارده روان آب‌ها در هر بارندگی نیازمند به تامین ۷۰۲ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای اقدامات عمرانی در این زمینه است.
نیاز بجنورد به تامین ۷۰۲ میلیارد تومان اعتبار برای نجات از روان آب‌ها,

 

علی اربابی، نائب رئیس شورای شهر بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک درباره راهکاری‌های نجات شهر بجنورد از خسارت‌های وارده متاثر از روان آب‌ها و سیلاب‌ها در هر بارندگی اظهار کرد: نکته بسیار مهم درباره وقوع هر ساله این اتفاق در بجنورد، به وضعیت توپوگرافی این شهر مرتبط است که در وضعیتی کاسه‌ای قرار دارد.
اربابی افزود: این در حالی است که این شهر کاسه‌ای از ارتفاعات اطراف خود توسط ۱۱ مسیل نیز محصور شده است.
وی گفت: جهت ۱۱ مسیل به سوی داخل شهر بجنورد است که هرگاه بارندگی رخ می‌دهد، روان آب‌ها وارد مسیل‌های داخل شهر می‌شوند.
نائب رئیس شورای شهر بجنورد عنوان کرد: نکته قابل تامل این است که محل خروج روان آب‌های وارده به داخل مسیل‌های شهر بجنورد فقط از یک گذرگاه امکان پذیر است چون دروازه خروجی تمامی مسیل‌های داخل شهر بجنورد به گذرگاه منطقه پُل گلستان تا پُل معراج ختم می‌شود و این شهر فقط یک دروازه خروجی برای روان آب‌ها دارد و نه چند دروازه خروجی.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که وضعیت سطح شیب کانال خروجی پل گلستان تا پل معراج نیز بسیار کم است و این کانال خروجی دیواره‌سازی و کف‌سازی شده، نیست و در اطراف این کانال نیزارها روییده‌اند.
اربابی یادآور شد: وضعیت یاد شده موجب شده است که هر ساله پس از هر بارندگی، هسته مرکزی شهر بجنورد دچار تجمع روان آب‌ها شود چون جریان خروج حجمی از روان آب‌ها از تنها دروازه خروجی شهر کُند می‌شود و منطقه جوادیه که در نزدیکی این دروازه خروجی روان آب قرار دارد، دچار آبرفتگی و خسارت می‌شود همانطور که در نیمه نخست آبان ماه جاری متحمل خسارت شد.
وی درباره راهکارهای کوتاه، میان و بلند مدت برای عبور از این بحران در مرکز استان اظهار کرد: برای مدیریت سیلاب و روان آب این شهر قطعا باید عملیات‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از محل سرچشمه‌های ۱۱ مسیل اطراف شهر توسط اداره کل منابع طبیعی استان انجام شود تا بخشی از بارندگی در خاک نفوذ کند.
نائب رئیس شورای شهر بجنورد همچنین افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان نیز باید دیواره سازی و کف سازی مسیل‌های اطراف شهر بجنورد را انجام دهد.
وی در ادامه عنوان کرد: با این وجود، وظیفه شهرداری بجنورد مناسب‌سازی وضعیت خروج روان آب از داخل شهر بجنورد است که در این راستا، به عنوان یک اقدام کوتاه مدت، پس از تصویب اختصاص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی در آبان ماه جاری، اجرای لایروبی از کانال پل گلستان تا منطقه جوادیه همچنین دیواره سازی این کانال به طول ۷۰۰ متر آغاز شد که این امر توسط شهرداری بجنورد و شرکت آب منطقه‌ای در حال اجرا است.
اربابی گفت: به طور کلی در حال حاضر اصلاح وضعیت کانال خروجی شهر بجنورد از حد فاصل پل گلستان تا پل معراج با اقدامات لایروبی، تعریض، ایجاد میان بُرهای خروجی روان آب و دیواره سازی در حال اجرا است.
وی تصریح کرد: این اقدامات که به طور کامل اجرایی شود دیگر شاهد تمرکز روان آب‌ها در هسته مرکزی شهر بجنورد نخواهیم بود.
در عین حال، این مسئول اذعان کرد: آنچه که در حال حاضر در حد فاصل پل گلستان تا پل معراج در حال انجام است، اقدامی کوتاه مدت است که ۶۰ درصد از حجم بحران را کاهش می‌دهد و ضرورت دارد که راهکار بلند مدت در قالب تغییر و اصلاح وضعیت جوی و جدول‌های داخل شهر بجنورد همچنین اصلاح شبکه جمع آوری آب‌های سطحی نیز در این شهر اجرایی شود که انجام آن نیازمند تامین ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
وی همچنین افزود: مسیل‌های داخل شهر بجنورد نیز باید ساماندهی شوند که ساماندهی آنها به تامین ۲۰۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
نائب رئیس شورای شهر بجنورد اعلام کرد: با توجه به اینکه منابع درآمدی شهرداری بجنورد پاسخگوی تامین این اعتبار مورد نیاز نیست، بنابراین بابت تامین این اعتبار مورد نیاز با سازمان شهرداری‌های وزارت کشور نامه نگاری انجام شده است که هنوز هیچ اعتباری اختصاص نیافته است.
انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک