جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۴۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۱۴ - ساعت ۷:۱
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

۸۰۰۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی زیر کشت گیاهان دارویی است

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان هشت هزار هکتار است که بیشترین محصول از گیاهان دارویی کاشته شده در استان، زعفران و زیره هستند.
  ۸۰۰۰ هکتار از اراضی خراسان شمالی زیر کشت گیاهان دارویی است,

صفدر صفدری، مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهارکرد: به طور کلی در استان ۴۲۳ نوع گیاه دارویی رویش دارد که زعفران، گل محمدی، شیرین بیان، سیاه دانه، موسیر، گشنیز، کاکوتی و باریجه از جمله این گیاهان هستند.

وی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و دنیا، رویکرد به سوی مصرف داروهای گیاهی بیشتر شده است، اعلام کرد: با توجه به وجود ظرفیت تنوع در رویش گیاهان دارویی در استان، درصدد هستیم با استانداری سندی امضا شود تا شرایط تکمیل زنجیره تولید این گیاهان در استان آماده‌سازی شود.

این مسئول افزود: در این زمینه از شرکت‌های فرآوری گیاهان دارویی در استان نیز به منظور سرمایه‌گذاری دعوت خواهد شد.

افزون بر این، وی خاطر نشان کرد: درصدد هستیم در این راستا، سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان را که کم آب طلب هستند به ۲۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به محصول زعفران عنوان کرد: در حال حاضر که برداشت این محصول در استان در حال انجام است، پیش بینی می‌شود در این فصل برداشت در حدود ۱۵ تا ۲۰ تن محصول زعفران از سطح چهار هزار و ۶۰۰ هکتار مزرعه زعفران‌کاری شده استان برداشت شود.

وی افزود: این در حالی است که طی سال‌های گذشته از سطح مزارع زعفران استان تا ۲۴ تن زعفران برداشت شده بود.

صفدری تدام خشکسالی و اثر سرمازدگی زمستان گذشته را علت کاهش تولید این محصول در استان عنوان کرد.

وی همچنین از توسعه کشت گیاه دارویی کاپاریس در استان نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر سطح زیرکشت این گیاه دارویی بسیار کم آب طلب در استان ۱۰ هزار هکتار است که درصدد هستیم سطح زیرکشت آن افزایش پیدا کند.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: درصدد هستیم که در مرحله دیگر، کشت این گیاه به صورت تحقیقاتی در سطح ۵۰ هکتار اجرایی شود.

صفدری یادآور شد: این گیاه علاوه بر اینکه دارای خواص دارویی متنوع است همچنین گیاهی بسیار مناسب برای کاشت در کانون‌های ریزگرد خواهد بود.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک