شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۱۰ - ساعت ۱۱:۴۲
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی مطرح کرد:

اجرای سرشاخه کاری باغات خراسان شمالی باهدف افزایش تولید

 مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در استان طرح سرشاخه کاری باغات خشکبار و انگور باهدف اصلاح این باغات و افزایش تولید محصولات آنها آغاز شده است.
اجرای سرشاخه کاری باغات خراسان شمالی باهدف افزایش تولید,

صفدر صفدری، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک با اشاره به وجود ۵۲ هزار هکتار سطح باغات استان، اظهار کرد: اصلاح درختان باغی استان باهدف افزایش سطح عملکرد در تولید محصولات و مقاومت درختان باغی استان به تنش‌های محیطی، تغییر اقلیم و حفظ آنها از مهم‌ترین اهداف این سازمان است.

صفدری در ادامه با تأکید بر اهمیت وجود باغات خشکبار و انگور در استان، گفت: ایجاد نهالستان‌های پایه رویشی و اجرای طرح سرشاخه کاری از جمله اقداماتی است که برای اصلاح باغات قدیمی خشکبار و انگور استان باهدف تولید نهال‌های جدید و افزایش عملکرد در تولید این باغات در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از پنج هزار هکتار باغات گردو در استان، عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر درختان گردوی استان، درختان بومی منطقه هستند.

این مسئول افزود: درصدد هستیم که با واردکردن سه هزار و ۴۰۰ اصله نهال درخت گردو که شامل ۹ رقم جدید هستند، در قالب طرح سرشاخه کاری به‌صورت الگویی در سطح استان کاشته و سازگاری آنها با اقلیم منطقه بررسی شوند.

وی تصریح کرد: در صورت تحقق نتایج مثبت این ارقام جدید، این باغات الگویی جدید گردو در استان برای تهیه سرشاخه‌های جدید و کاشت آنها در باغات گردو کاران استان انجام خواهند شد.

صفدری همرسی این ارقام جدید، عملکرد بیشتر در تولید، دیر گل بودن و قدکوتاه بودن آنها را از جمله مزایای این ارقام جدید برشمرد.

وی یادآور شد: در سال جاری پنج هزار و ۷۳۰ تن گردو از سطح باغات گردوی استان برداشت شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین به وجود شش هزار هکتار سطح باغات پسته استان نیز اشاره و بیان کرد: بیشترین سطح زیر کشت باغات استان در شهرستان‌های بام و صفی‌آباد، گرمه، جاجرم و اسفراین واقع هستند.

وی گفت: باتوجه‌به اینکه بخشی از درختان باغات پسته استان قدیمی شده‌اند، در همین باره، اجرای طرح سرشاخه کاری، اصلاح و نوسازی این باغات در استان نیز در دستور کار است.

صفدری افزود: در سال جاری سه هزار و ۶۰۰ تن پسته از سطح باغات پسته استان برداشت شد.

علاوه بر این، وی در ادامه به وجود سه هزار و ۸۰۰ هکتار باغات بادام در استان نیز اشاره و اظهار کرد: بیشتر سطح زیر کشت این درختان در شهرستان بام و صفی‌آباد است.

این مسئول افزود: امسال یک هزار و ۱۴۰ تن بادام از این باغات در استان برداشت شد.

وی خاطرنشان کرد: برای نوسازی باغات بادام استان، اجرای طرح سرشاخه کاری در دستور کار قرار گرفته است.

افزون بر این، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به وجود ۱۴ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات انگور در استان بیان کرد: بیشترین رقم انگور تولیدی در استان، رقم کلاه داری است که باردهی آن با فصل برداشت مرکبات هم‌زمان است و این امر موجب شده است که در این زمان برداشت مرکبات، محصول انگور سهم زیادی در سبد مصرف خانوار نداشته باشد.

وی تصریح کرد: درصدد هستیم که با واردکردن ارقام جدید از نهال‌های انگور به استان طرح سرشاخه کاری باهدف تغییر زمان برداشت محصول انگور، افزایش در عملکرد تولید همچنین درآمدزایی بیشتر از این محصول را نیز اجرایی کنیم.

صفدری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی تولید محصول انگور استان در سال جاری شش هزار تن است

وی افزود: این در حالی است که در سال‌های گذشته میزان برداشت انگور از تاکستان های استان ۱۵۰ تا 180 هزار تن بوده است.

این مسئول، تداوم کم‌بارشی‌ها و خشکسالی‌ها همچنین بی‌میلی تاک‌داران استان در استفاده از کودهای تغذیه‌ای برای باغات انگور را از علل مهم کاهش تولید انگور در سال جاری بیان کرد.

 


اجرای طرح سامانه استحصال آب باران در سطح ۱۶۰ هکتار از باغات بادام استان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود همچنین از اجرای دیگر طرح‌های تهیه شده برای حفظ باغات خشکبار و انگور استان نیز خبر داد و گفت: باتوجه‌به اینکه بخش قابل‌توجهی از باغات بادام استان متأثر از خشکسالی‌ها دچار خسارت شده‌اند، مبتنی بر طرح ارائه شده از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان طرح سامانه استحصال آب باران در باغات بادام کاشته شده در اراضی شیب‌دار باهدف دریافت و جذب باران در دست اجرا قرار گرفته است.

صفدری افزود: ۱۶۰ هکتار از باغات بادام استان تحت پوشش اجرای این طرح قرار گرفته‌اند که بیشترین سطح در شهرستان بام و صفی‌آباد بوده است.

درعین‌حال، وی تأکید کرد: تمام باغداران استان برای عبور از تنش‌های اقلیمی حال حاضر، تغذیه درختان را با استفاده از کودهای کامل گیاهی انجام دهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: اجرای طرح فراز و پایه‌دار کردن درختان انگور در تاکستان های استان با هدف کاهش مصرف سموم و افزایش عملکرد در تولید نیز بسیار ضروری است که این طرح در حال حاضر در منطقه بدرانلو در شهرستان بجنورد در حال اجرا است.

 

۳۲۰۰ هکتار از باغات استان شناسنامه‌دار شدند

 علاوه بر این، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با تصریح بر اینکه ظرفیت درآمدزا بودن محصولات خشکبار و گیاهان دارویی بسیار قابل‌توجه است، اظهار کرد: در باغات خشکبار استان علاوه بر اینکه اصلاح باغات با طرح سرشاخه کاری باهدف افزایش در تولید باید به‌طورجدی دنبال شود همچنین طرح شناسنامه‌دار کردن باغات و سطوح زیر کشت گیاهان دارویی باهدف تولید محصولات صادرات محور و انجام صادرات آنها به بازارهای هدف نیز می‌بایست اجرایی شود.

صفدری اعلام کرد: در حال حاضر اجرای شناسنامه دارد کردن باغات و سطوح زیر کشت گیاهان دارویی استان و صدور کد " کیو آر " آغاز شده است که تا به کنون سه هزار و ۲۰۰ هکتار از باغات استان شناسنامه دارد شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری ۵۰ درصد از سطح باغات استان شناسنامه‌دار شوند.

وی در ادامه درباره اهمیت تکمیل زنجیره تولید برای باغات و محصولات باغی استان نیز اظهار کرد: آموزش باغداران، تأمین منابع اعتباری، بازاریابی و دستیابی به بازارهای صادراتی همچنین ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی از حلقه‌های مهم این زنجیره هستند که باید در استان تکمیل شوند.

این مسئول گفت: امر آموزش باغداران استان از سوی واحد ترویج این سازمان هر ساله انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح شناسنامه دارد کردن باغات استان و صدور کد " کیو آر " نیز در استان آغاز شده که امیدوار هستیم باغداران استان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تحقق این امر، موجب بازاریابی و دستیابی به بازارهای هدف صادراتی خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته در این زمینه مراودات با اتاق بازرگانی استان باید تقویت شود که گفت‌وگوهایی نیز انجام شده است.

بااین‌وجود، صفدری اعلام کرد: زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فراوری و بسته‌بندی محصولات باغی استان ضعیف است که در این زمینه ضرورت دارد بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند.

 

سند تکمیل زنجیره تولید گیاهان دارویی به استانداری تحویل می‌شود

علاوه بر این، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه به کشت گیاهان دارویی استان نیز اشاره و اعلام کرد: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان هشت هزار هکتار است که بیشترین محصول از گیاهان دارویی کاشته شده در استان، زعفران و زیره هستند.

صفدری افزود: به‌طورکلی در استان ۴۲۳ نوع گیاه دارویی رویش دارد که زعفران، گل محمدی، شیرین‌بیان، سیاه‌دانه، موسیر، گشنیز، کاکوتی و باریجه از جمله این گیاهان هستند.

وی با بیان اینکه با شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و دنیا رویکرد به‌سوی مصرف داروهای گیاهی بیشتر شده است، اعلام کرد: باتوجه‌به وجود ظرفیت تنوع در رویش گیاهان دارویی در استان، درصدد هستیم با استانداری سندی امضا شود تا شرایط تکمیل زنجیره تولید این گیاهان در استان آماده‌سازی شوند.

این مسئول افزود: در این زمینه از شرکت‌های فراوری گیاهان دارویی در استان نیز به‌منظور سرمایه‌گذاری دعوت خواهد شد.

افزون بر این، وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم در این راستا، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان را که کم آب طلب هستند به ۲۰ هزار هکتار افزایش دهیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به محصول زعفران عنوان کرد: در حال حاضر که برداشت این محصول در استان در حال انجام است، پیش‌بینی می‌شود در این فصل برداشت در حدود ۱۵ تا ۲۰ تن محصول زعفران از سطح چهارهزار و ۶۰۰ هکتار مزرعه زعفران کاری شده استان برداشت شود.

وی افزود: این در حالی است که طی سال‌های گذشته از سطح مزارع زعفران استان تا ۲۴ تن زعفران برداشت شده بودند.

صفدری تداوم خشکسالی و اثر سرمازدگی زمستان گذشته را علت کاهش تولید این محصول در استان عنوان کرد.

وی همچنین از توسعه کشت گیاه دارویی کاپاریس در استان نیز خبر داد و گفت: در حال حاضر سطح زیرکشت این گیاه دارویی بسیار کم آب طلب در استان ۱۰ هزار هکتار است که درصدد هستیم سطح زیر کشت آن افزایش پیدا کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: درصدد هستیم که در مرحله دیگر، کشت این گیاه به‌صورت تحقیقاتی در سطح ۵۰ هکتار اجرایی شود.

صفدری یادآور شد: این گیاه علاوه بر اینکه دارای خواص دارویی متنوع است همچنین گیاهی بسیار مناسب برای کاشت در کانون‌های ریزگرد خواهد بود.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک