شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۷۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۰۴ - ساعت ۹:۴۵
مسئول بسیج رسانه خراسان شمالی:

تصویب کاپیتولاسیون از بزرگ‌ترین خیانت‌‌های پهلوی است

مسئول بسیج رسانه خراسان شمالی گفت:  تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌های حکومت پهلوی به مردم  در مجلس شورای ملی وقت بود.
تصویب کاپیتولاسیون از بزرگ‌ترین خیانت‌‌های پهلوی است,

محسن امیری، مسئول بسیج رسانه خراسان شمالی، در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: چهارم آبان‌ماه یادآور واقعه کاپیتولاسیونی بود که به‌عنوان پیشنهادی عجیب از سوی دولت پهلوی برای تصویب و تبدیل به قانون به مجلس شورای ملی ارائه شد.

وی افزود: قانون کاپیتولاسیون که امام خمینی (ره) از آن به‌عنوان سند بردگی ملت یاد کرده، از جمله حوادث ننگینی است که برای همیشه در تاریخ پر فراز و نشیب ملت ایران ثبت شده است.

وی ادامه داد: می‌توان گفت این لایحه یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌های حکومت پهلوی در مجلس شورای ملی وقت بود.

مسئول بسیج رسانه خراسان شمالی با بیان اینکه سند ننگین کاپیتولاسیون، اعتبار و عزت ایرانی‌ها را زیر سؤال برد، افزود: بر اساس این سند برتری اتباع آمریکایی و حفظ مصونیت و امنیت آن‌ها بر عهده ایران بود و هیچ احدی حق اعتراض به اقدامات آن‌ها را نداشت.

امیری تأکید کرد: خفت‌بار بودن این لایحه به‌طوری بود که در بخشی از آن دقیقاً اشاره شده است که  هر کسی  که به‌نوعی به آمریکایی‌ها وابستگی  دارد، هر جنایتی که در ایران بکند، مصون است.

وی با بیان اینکه در واقع کاپیتولاسیون کاور و جلدی بود که جنایات آمریکایی‌ها را در ایران می‌پوشاند، گفت: این اقدام شورای ملی در تصویب کاپیتولاسیون در تعارض با استقلال دولت پهلوی بود که وابستگی دولت به آمریکا را تأیید می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: براین‌اساس حضرت امام (ره) به تصویب این لایحه خسارت‌بار اعتراض کردند که نشان از دغدغه ایشان نسبت به خوی استکباری آمریکایی‌ها داشت.

در پی این مصوبه امام خمینی چهارم آبان ۱۳۴۳ اقدام رژیم در تصویب این لایحه را مورد انتقاد شدید قرارداد و سخنرانی‌ها و صدور بیانیه از سوی امام خمینی (ره) و به دنبال اعتراض امام خمینی (ره)، علما و روحانیون گروه‌های سیاسی و ملی نیز این اعتراض‌ها را به جا و شایسته دانستند و از آن حمایت کردند که سرانجام این اعتراض‌ها منجر به لغو قانون ننگین کاپیتولاسیون شد.

 

انتهای خبر/د

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک