یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۰۲ - ساعت ۱۹:۲۳
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

خشکسالی یک سوم از گندمزارهای خراسان‌شمالی را غیرقابل برداشت کرد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خشکسالی در سال‌جاری موجب شده است تا حدود یک سوم از گندمزارهای این استان در سطح ۵۲ هزار و ۷۶۰ هکتار غیرقابل برداشت شود.
خشکسالی یک سوم از گندمزارهای خراسان‌شمالی را غیرقابل برداشت کرد,خراسان شمالی+بجنورد+وحید صباغ+جهاد کشاورزی+خشکسالی+گندمزار

به گزارش عصر اترک به نقل از ایرنا، وحید صباغ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، اظهار کرد: از این سطح ۴۷ هزار و ۷۰۰ هکتار مربوط به اراضی دیم و پنج هزار و ۶۰ هکتار نیز مربوط به اراضی آبی است که ۱۰۰ درصد خسارت دیده بود و برداشت نشد.

وی افزود: کشاورزان در سال زراعی جاری ۱۴۳ هزار و ۶۴۰ هکتار گندم کشت کرده بودند که از این سطح ۴۸ هزار و ۹۱۵ هکتار اراضی آبی و ۹۴ هزار و ۷۲۵ هکتار مربوط به اراضی دیم است.

صباغ با اشاره به میزان برداشت گندم در اراضی کشاورزی خراسان شمالی، گفت: برداشت گندم در ۹۰ درصد اراضی به پایان رسیده و برآورد می‌شود امسال ۱۳۲ هزار تن محصول برداشت شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: بخشی از گندمزارهای این استان که تاکنون برداشت نشده مربوط به ارتفاعات در اراضی خرده مالکی است که باید با دروگر برداشت شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان استان تاکنون ۷۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را تحویل سیلوهای دولتی داده‌اند، خاطرنشان کرد: کشاورزان امسال گندم را به ازای هر یک کیلوگرم ۱۵ هزار تومان به دولت فروختند که با توجه به قیمت مناسب، استقبال خوبی از فروش گندم انجام شد.

صباغ یادآور شد: در سال زراعی گذشته از سطح کشتزارهای خراسان شمالی ۱۹۲ هزار تن گندم تولید شده بود که کشاورزان ۱۱۲ هزار تن گندم مازاد بر نیاز را به سیلوها تحویل داده بودند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می‌شود در سالجاری نیز حدود ۹۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

اکنون ۱۳٫۱ درصد از گستره استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۱۳٫۹ درصد تحت تاثیر خشکسالی شدید، ۱۶٫۱ درصد خشکسالی متوسط و ۱۵٫۶ درصد خشکسالی خفیف دارد و در بین هشت شهرستان این خطه شمالشرق کشور شهرستان‌های مانه وسملقان به عنوان قطب کشاورزی بیشترین پهنه تحت تاثیر از خشکسالی را دارد و پس از آن شهرستان اسفراین و راز و جرگلان درگیر با این پدیده شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خشکسالی استان خراسان شمالی نه تنها باعث ایجاد تنش آبی در حدود ۳۰۰ روستا و چند شهر ایجاد کرد که حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم آبدهی قنات‌ها را نیز کاهش داد به طوری که نیمی از مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور را نیز خشکاند و هشت دشت از ۱۱ دشت این استان نیز در زمره دشت‌های بحرانی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک