دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۲۶ - ساعت ۲۰:۲۱
سرپرست شهرداری بجنورد:

تنها ۲ درصد از زباله بجنورد تفکیک می‌شود

سرپرست شهرداری بجنورد گفت: روزانه ۱۲۰ تن زباله شهری در مرکز استان جمع آوری می شود که تنها ۲ درصد از آن تفکیک می شود.
تنها ۲ درصد از زباله بجنورد تفکیک می‌شود,خراسان شمالی+بجنورد+محمدعلی کشمیری+سرپرست شهرداری بجنورد+تفکیک زباله

به گزارش عصر اترک به نقل از ایرنا، محمدعلی کشمیری اظهار کرد: ۳۰ درصد از زباله‌های تولیدی در مرکز خراسان شمالی قابل بازیافت است اما بخش بسیار ناچیز در چرخه تفکیک از مبدا قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: روزانه ۶۰۰ کیلوگرم زباله خشک در بجنورد در طرح تفکیک جمع آوری می‌شود.

سرپرست شهرداری بجنورد افزود: شرایط تفکیک زباله در بجنورد مناسب نیست به همین دلیل فراخوان برای جذب پیمانکار جدید در دستور کار قرار دارد و در این زمینه تلاش می‌شود تا با فرهنگ سازی و آموزش شهروندان، خانواده‌ها به تفکیک از مبدا سوق پیدا کنند.

سرانه تولید زباله در مرکز خراسان شمالی ۵۶۰ گرم برای هر شهروند در روز است که ۹۰ گرم کمتر از میانگین کشوری است و با توجه به جمعیت ۳۲۰ هزار نفری بجنورد روزانه در حدود ۱۶۰ تن زباله تولید می‌شود که همچون سنوات گذشته در کوه باباموسی در بخش شمالی بجنورد به صورت سنتی دفن می‌شود.

طرح احداث کارخانه کمپوست بجنورد از سال ۱۳۸۳ در دستور کار قرار گرفت و تاکنون به نتیجه نرسیده است هر چند که این شیوه‌های دفن دیگر منسوخ نیست و در جایی که استحصال گاز و انرژی و عملیات سوزاندن انواع پسماندها به عنوان مناسب‌ترین روش برای سوزاندن زباله‌ها و استحصال انرژی توسط سیستم ریجکت سوز وجود دارد باید به سمت این روش‌ها رفت.

کوه بابا موسی در شمال شرقی و در فاصله هفت کیلومتری شمال شهرستان بجنورد قرار دارد که روزانه زباله این شهر در دامنه‌های این کوه زیبا دفن می‌شود که به عقیده کارشناسان؛ این موضوع مشکلات زیست محیطی جدی را برای شهر بجنورد ایجاد کرده است و باعث ناراحتی شهروندان و مردم روستاهای اطراف شده است.

دفن زباله در کوه باباموسی همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان این شهر است و در حال چاره اندیشی هستند.

کارخانه کمپوست در ۲۵ کیلومتری شرق بجنورد در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار ساخته شده که ۱۰ هکتار برای پردازش و تخمیر و پنج هکتار آن نیز برای دفنگاه زباله در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/ 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک