دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۹۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۱۹ - ساعت ۱۲:۳۹
رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اعلام کرد:

شرایط اجرای کاشت ۱۶ میلیون درخت در خراسان شمالی در دست آماده‌سازی است

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: آماده‌سازی مقدمات اجرای برنامه مردمی کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال طی مدت چهار سال در استان در حال انجام است که در نیمه دوم امسال چهار میلیون اصله نهال در مناطق جانمایی شده کاشته خواهند شد.
شرایط اجرای کاشت ۱۶ میلیون درخت در خراسان شمالی در دست آماده‌سازی است,

شهرام عسگری، رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک درباره اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور اظهار داشت: باتوجه‌به تغییر اقلیم و خشکسالی‌های اخیر ایجاد شده در سطح دنیا، کنوانسیون بین‌المللی، کشورها را به اجرای برنامه کاشت درخت به میزان کربن تولیدی و آلایندگی کشورها متعهد کرده است.

عسگری افزود: کشور ایران نیز بر اجرای برنامه کاشت درختان در قالب اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال متعهد شده است.

وی گفت: در همین راستا، در سال گذشته با پیشنهاد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین تأیید هیئت دولت و وزارت جهاد کشاورزی برنامه کاشت یک میلیارد درخت طی سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۵ در سطح کشور در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی عنوان کرد: مبتنی بر این برنامه‌ریزی، سهم استان‌ها، تعیین و ابلاغ شد که سهم خراسان شمالی از اجرای این برنامه کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال طی مدت چهار سال تعیین شده که امسال به‌عنوان اولین سال از اجرای این برنامه، کاشت چهار میلیون اصله نهال در دستور کار است.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای این برنامه سعی شده از درختان بومی با نیاز آبی پایین متناسب با اقلیم هر منطقه برای کاشت استفاده شوند، عنوان کرد: اجرای کاشت درختان در پنج مرحله شامل تولید نهال، جانمایی و شناسایی مناطق، کاشت درختان، مراقبت و نگهداری از درختان کاشته شده همچنین نظارت و پایش آنها تعریف شده است.

عسگری گفت: در مرحله تولید نهال، از ظرفیت نهالستان‌های دولتی و بخش خصوصی و ظرفیت کارخانه‌ها استان از جمله سیمان بجنورد، آلومینای جاجرم، لوله گستر اسفراین، کارخانه رب فاروج همچنین نهالستان‌های شهرداری بجنورد و دیگر شهرداری‌های استان بهره‌برداری کرده‌ایم که در حال حاضر تولید و پرورش دو میلیون و ۷۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های دولتی استان در حال انجام است.

وی همچنین افزود: در قالب قانون هوای پاک با شهرداری‌های استان از جمله شهرداری بجنورد نیز در حال مبادله تفاهم‌نامه هستیم که در همین راستا، شهرداری بجنورد ۸۰۰ هزار اصله نهال را در نهالستان خود در دست تولید دارد که بخشی از آن به اجرای این برنامه اختصاص خواهد یافت.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: پیش‌بینی‌شده است که نهال‌ها در فضاهای سبز، پارک‌ها و کمربند سبز مناطق شهری استان کاشته شوند.

وی در ادامه یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده با سازمان منابع طبیعی کشور، مابقی نهال‌های موردنیاز این برنامه که در استان امکان تولید آن نبوده است از سایر استان‌ها همچنین از سوی خیران تولید نهال، نهال‌های تولیدی بخش خصوصی و بخشی دیگر از تعهدات در قالب انجام پروژه بذرکاری در مناطقی از زمین‌های ملی و منابع طبیعی که امکان انجام دارند، تأمین و اجرایی می‌شوند.

عسگری همچنین بیان کرد: عملیات بذرکاری در قالب اجرای طرح‌ها در مناطق مرتعی، جنگلی، بیابانی و مناطق تحت پوشش طرح‌های آبخیزداری در استان انجام خواهد شد تا از محل این بذرکاری‌ها، درختان و درختچه‌های طبیعی زادآوری و استقرار پیدا کنند.

وی درباره جانمایی و شناسایی محل‌های کاشت درختان نیز اظهار کرد: در همین باره، با تمامی دستگاه‌های اجرایی، ارگان‌ها و نهادها در استان نامه‌نگاری‌ها، انجام و درخواست شده است که در محدوده زمین‌های تحت مدیریت خود که دارای منابع آبی پایدار هستند برای اجرای این برنامه معرفی کنند تا پس از بازدید و تأیید کارشناسان منابع طبیعی و در صورت نیاز تهیه طرح تیپ، برنامه‌ریزی و اجرایی شوند.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تا به کنون، در این زمینه شهرداری‌های استان برای اختصاص فضاهای سبز شهری به این برنامه توافق کرده‌اند.

وی افزود: تفاهم‌نامه اجرایی با شهرداری بجنورد در حال مبادله است.

وی همچنین افزود: با اداره کل اوقاف و امور خیریه، سازمان صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین بسیج سپاه استان که اعلام آمادگی کرده‌اند نیز در حال عقد و مبادله تفاهم‌نامه اجرایی هستیم.

عسگری در ادامه با اعلام اینکه طرح زراعت چوب نیز بخشی از محور اجرای این برنامه ملی کاشت درختان است، عنوان کرد: زراعت چوب در زمین‌های مستثنیات کشاورزی، در زمین‌های دولتی تحت اختیار پادگان‌ها و ارگان‌ها همچنین در زمین‌های ملی تحت اختیار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری انجام خواهد شد.

وی گفت: برای اجرای طرح زراعت چوب در زمین‌های مستثنیات اشخاص و اراضی ملی و دولتی برنامه‌ریزی شده است که در استان تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال کاشته شوند.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین افزود: در زمینه اجرای طرح زراعت چوب در استان، طی سال‌های گذشته توسط اداره کل منابع طبیعی استان تعداد قابل‌توجهی نهال برای کاشت در زمین‌های مستثنیات اشخاص توزیع شده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در بخش زمین‌های دولتی نیز زراعت چوب توسط ارگان‌ها و نهادهایی که امکان کاشت و آبیاری درختان را داشته‌اند، تا به کنون انجام شده است.

عسگری افزود: زراعت چوب در سطحی حدود ۱۰ هکتار در زمین‌های محوطه زندان شهرستان اسفراین با استفاده از پسابی که در اختیار بوده، انجام شده است. 

علاوه بر این، وی بیان کرد: برای انجام زراعت چوب با استفاده از پساب در زمین‌های ملی تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی استان نیز سه طرح مطالعاتی شامل، منطقه عبدل‌آباد شهرستان بجنورد، منطقه خیرآباد شهرستان اسفراین و ۱۰ هکتار زمین در شهرستان مانه و سملقان جانمایی، تهیه و تصویب شده‌اند.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه افزود: انجام زراعت چوب در این مناطق باید توسط بخش خصوصی اجرایی شوند که تا به کنون هنوز هیچ سرمایه‌گذاری برای اجرای آن اعلام آمادگی نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: در استان در راستای اجرای طرح زراعت چوب برنامه‌ریزی شده است که درختان صنوبر سریع‌الرشد و از نوع نیگرا کاشته شوند.

 

 

عسگری در بخش دیگری از سخن خود، با اعلام اینکه در راستای اجرای این طرح ملی، پیش‌بینی‌شده که انجام عملیات کاشت درختان به‌تناسب محل کاشت در استان از اواسط فصل پاییز و قبل از شروع فصل زمستان شروع شود، بیان کرد: در این برنامه، نهال‌ها به‌صورت رایگان در اختیار بهره‌برداران قرار خواهند گرفت.

وی گفت: بهره‌برداران باید مختصات جغرافیایی کاشت نهال‌ها را در سامانه ثبت نهال، ثبت کنند تا نهال‌های موردنیاز پس از بازدید و تأیید کارشناسان منابع طبیعی در اختیار آنها قرار گیرند.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی درباره تأمین آب برای آبیاری درختانی که کاشته خواهند شد، عنوان کرد: آبیاری درختانی که در محدوده فضاهای سبز شهری کاشته می‌شوند تحت اجرای این برنامه، توسط شهرداری‌ها، تأمین و انجام خواهند شد.

وی افزود: پیش‌بینی‌شده است که نیاز آبی بخشی از مناطقی که تحت کشت زراعت چوب قرار می‌گیرند در قالب مطالعه انجام شده توسط پساب ناشی از تصفیه‌خانه‌ها تأمین شوند.

عسگری خاطرنشان کرد: نهال‌های بیابانی که در مناطق بیابانی استان کاشته می‌شوند علاوه بر نیاز آبی بسیار پایینی که دارند با انجام پروژه‌های پخش سیلاب و روان آب تأمین می‌شوند.

وی افزود: درختانی که در قالب طرح‌های جنگل‌کاری کاشته می‌شوند، آبیاری آنها را انجام خواهیم داد.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه با یادآوری این مطلب که طی سال‌های گذشته، سالانه به تعداد ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار اصله نهال در سطح استان کاشته می‌شدند، عنوان کرد: بااین‌وجود، در سال جاری در راستای اجرای این برنامه ملی پیش‌بینی‌شده است که بر اساس تعهد سهمیه استان، چهار میلیون اصله نهال کاشته شوند که در این زمینه خواستار مشارکت مردم، کشاورزان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای انجام این برنامه هستیم.

وی درباره تأمین اعتبار اجرای این برنامه ملی نیز اظهار کرد: اعتبارات موردنیاز برای تولید و تأمین بخشی از نهال‌های تولیدی در نهالستان دولتی بجنورد از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اختصاص‌یافته است که فرایند تولید نهال‌ها در حال اجرا است.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین گفت: کاشت درختان در بخشی از مناطقی که دارای طرح‌های جنگل‌کاری، مرتع‌داری، بیابان‌زدایی و آبخیزداری بوده از طریق انعقاد قرارداد با پیمانکاران و استفاده از اعتبارات دولتی انجام خواهد شد.

عسگری در خاتمه افزود: کاشت درختان در زمین‌های مستثنیات، توسط کشاورزان همچنین در زمین‌های ملی و منابع طبیعی نیز با همکاری مردم، همیاران طبیعت، بهره‌برداران، دوستداران طبیعت، گروه‌های مردم‌نهاد، جمعیت هلال‌احمر و بسیج انجام خواهند شد.

 

انتهای پیام/ سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک