دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ساعت ۲۰:۳۰
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

۶۱/۵ درصد اعتبارات کشاورزی خراسان‌شمالی به بخش آب‌وخاک اختصاص دارد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به کشاورزی استان مصوب شد که ۶۱.۵ درصد آن مختص بخش آب و خاک است.
۶۱.۵ درصد اعتبارات کشاورزی خراسان‌شمالی به بخش آب‌وخاک اختصاص دارد,خراسان شمالی+بجنورد+علی بهنام فر+آب و خاک+جهاد کشاورزی

به گزارش عصراترک به نقل از ایرنا، علی بهنام فر اظهار کرد: در مجموع ۸۰۰ میلیارد تومان از محل منابع ملی، ۸۰۰ میلیارد تومان سهم وزارت جهاد کشاورزی و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از محل منابع استانی در سالجاری برای توسعه بخش کشاورزی استان مصوب شده است.

وی افزود: این میزان اعتبار برای اجرای ۳۰ ردیف از طرح‌های کشاورزی هزینه می شود که ۶ ردیف آن مختص آب و خاک است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: ۸۰۰ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد اعتبارات سفر رییس جمهور با احتساب ۴۳۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع ملی به بخش آب و خاک اختصاص می یابد.

وی با بیان اینکه مدت پرداخت اعتبارات سفر رییس جمهور سه ساله است گفت: این میزان اعتبار برای رونق کشاورزی استان برای ایجاد سامانه‌های آبیاری نوین و طرح های آبخیزداری، آبخوانداری، مرمت و احیای قنات‌ها، انتقال آب با لوله، توسعه و نوسازی اراضی و آبرسانی به عشایر است.

بهنام فر خاطرنشان کرد: توسعه زیر ساخت های مجتمع های گلخانه‌ای و دامپروری، مرمت ایل‌راه‌ها، توسعه کشت گیاهان دارویی، پیگیری سنددار کردن اراضی کشاورزی، طرح کاداستر، توسعه نوغان‌داری، حمایت از طرح های پرورش اسب، کمک به شرکت های دانش بنیان و مطالعه ایجاد طرح‌های ماهی در قفس از جمله دیگر طرح هایی هستند که از محل این اعتبارات اجرایی می شوند.

خراسان شمالی با وسعتی بیش از ۲۸ هزار کیلومتر از شمال و شمال شرقی دارای مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان است و این استان دارای ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی است که سالانه افزون بر ۲ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می شود و علاوه بر تامین نیاز استان بخش زیادی به سایر استان ها از جمله تهران و مازندران حمل می شود و بخشی نیز صادر می شود.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی؛ حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند، این استان بیشترین درصد شاغل در بخش کشاورزی را دارد و سهم این بخش در استان ۱.۱ درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است و پُرواضح است که کشاورزی دارای مزیت نسبی و پیشران اقتصادی استان را تشکیل می دهد.

نگاه کلی به شرایط صنعتی استان نیز بیانگر این است که استان یک میلیون نفری خراسان شمالی با حدود ۴۰۰ واحد تولیدی جایگاه مناسبی در بین استان های دیگر ندارد و اگر برنامه ریزی برای توسعه استان شود، این بخش کشاورزی است که باید در اولویت برنامه های توسعه ای قرار گیرد.

فقدان دسترسی به ادوات کشاورزی، خشکسالی و گرانی نهاده‌های دامی، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی فعال، کمبود نقدینگی و خرده مالکی سبب شده تا این شغل در زمره مشاغل سخت این روزهای رکود اقتصادی محسوب شود.

اما سفر رییس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت روز پنجشنبه دوم تیرماه سال گذشته به خراسان شمالی توانست بسیاری از گره های کور بخش کشاورزی خراسان شمالی را باز کند.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بیست ششمین سفر استانی دولت سیزدهم، سه هزار میلیارد تومان اعتبار را به بخش کشاورزی مصوب کرد ضمن اینکه پایلوت قرار دادن خراسان شمالی بعنوان اجرای طرح تهاتر گوشت، راه اندازی صندوق توسعه و عدالت و ارایه این تسهیلات برای توسعه بخش صنایع تکمیلی، مقابله با خرده مالکی از جمله رهاورد این سفر برای کشاورزی این خطه از شمالشرق کشور بود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک