سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۵۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۲/۰۱ - ساعت ۰:۵

سید اسماعیل مرتضوی، شهید ۲۰ساله ای که فرمانده لشکر بود

شهید سید اسماعیل مرتضوی در سال ۴۳ در روستای سنخواست شهرستان جاجرم به دنیا آمد و در منطقه عملیاتی شوق در سال ۶۳ در سن ۲۰ سالگی به شهادت رسید و در گلزار شهدای این روستا آرام گرفت.
سید اسماعیل مرتضوی، شهید ۲۰ساله ای که فرمانده لشکر بود,

به گزارش عصر اترک، لحظات سال ۱۳۴۳ به‌تندی می‌گذشت که چشمان اسماعیل اولین‌بار به اشک نشست شهید اسماعیل مرتضوی در سوم ذیحجه در روستای سنخواست به دنیا آمد به‌خاطر ماه ذیحجه او را اسماعیل گذاشتند .

اسماعیل پسری بسیار توانمند و زیبا بود، دوران کودکی‌اش را در دامان پدر و مادری دلسوز و مقید به دین اسلام بود و پدر اسماعیل کشاورز و مادرش خانه‌دار بود. اسماعیل قبل رفتن به مدرسه برای فراگیری قران راهی مکتب‌خانه شد قرآن را به طور کامل یاد نگرفت؛ ولی می‌توانست حروف را تشخیص بدهد و صداها را بکشد.

 اسماعیل در سن هفت‌سالگی وارد دبستان شد و مقطع ابتدایی و راهنمایی را در روستای سنخواست گذراند و برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان راهی بجنورد شد.

شهید در آن دورانی که در بجنورد بود به فعالیت‌های انقلابی می‌پرداخت با شروع انقلاب او به‌خاطر ارتباطی که با افراد انقلابی و مبارز بجنورد داشت نقش مفید و مؤثری در مبارزات و راهپیمایی‌ها ایفا کرد و پس از پیروزی انقلاب اسماعیل به عضویت در سپاه درآمد با گذراندن دوران آموزشی شهید به‌عنوان خنثی‌کننده مین و مربی در مناطق عملیاتی حضور داشت و به رزمندگان آموزش می‌داد .

لیاقت و کاردانی‌اش سبب شد که به سمت فرماندهی برسد، سرانجام دوازدهم دی‌ماه ۱۳۶۳  در حین انجام مأموریت در منطقه شوش در اثر جداشدن سر از بدن به‌مانند مولایش حسین برات آزادی‌اش را به خون خویش امضا کرد و پیکر مطهرش در گلزار شهدای امامزاده زین‌العابدین سنخواست به خاک سپرده شد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک