جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۴۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ - ساعت ۱۲:۲۰
در گفتگو با کارآفرین مانه و سملقانی مطرح شد؛

صادرات محصولات تولیدی به سایر استان ها/ بی کیفیتی کود و سموم تولید داخل

کارآفرین ساکن روستای آزادگان شهر مانه و سملقان چندین سال است که از طریق باغداری و پرورش گیاهان دارویی مشغول به فعالیت و گذراندن زندگی است و توانسته با کار و تلاش محصولاتی تولید کند که علاوه بر استفاده در بازار استان به سایر نقاط کشور هم صادر شود.
صادرات محصولات تولیدی به سایر استان ها/ بی کیفیتی کود و سموم تولید داخل,خراسان شمالی+بجنورد+مانه و سملقان+آزادگان+زنبورداری+کارآفرین+گیاه دارویی+باغدار


به گزارش پایگاه خبری بجنا، حبیب الله جمالی کارآفرین بسیجی ساکن روستای آزادگان شهر مانه و سملقان چندین سال است که حدود 10 سال است از طریق باغداری و پرورش گیاهان دارویی مشغول به فعالیت و گذراندن زندگی خود است هرچند در ابتدای راه با برخی مشکلات رویا رو بوده اما حالا محصولاتش را علاوه بر بازارهای استان به سایر نقاط کشور هم صادر می کند.

این کارآفرین حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود 10 سال است که به کشاورزی و باغداری مشغول هستم، در ابتدا مشغول به کشاورزی و فعالیت در یک مغازه بودم که بعدها با هدف احداث باغ،زمینی به مساحت 12هکتار خریداری کردم، در اوایل فعالیتم سازمان جهاد کشاورزی پیشنهاد کاشت انار ساوه را دادند و بر اساس پیشنهاد جهادکشاورزی 3 هزار اصله نهال با قیمت بالا خریداری و کاشتم اما به دلیل نامناسب بودن این محصول با اقلیم منطقه، خسارت زیادی را متحمل شدم.


جمالی اظهارکرد:  با توجه به اقلیم این منطقه تصمیم به کاشت درختان گلابی، سیب، انگور و گردو گرفتم. در سال 1388 با مبلغ 500میلیون تومان، 3هکتار از زمینم را به کشت درختان میوه اختصاص دادم، و برای صرفه جویی در مصرف آب،  این 3 هکتار را به روش آبیاری قطره ای، آبیاری کردیم تا کمترین هدر رفت آب را داشته باشیم.

وی تاکید کرد:  به علت آنکه روستای آزادگان کم آب است، تصمیم گرفتیم تا استخری احداث کنیم تا این استخر از طریق چشمه پر شود و آبیاری باغ و زمینها از آن طریق انجام شود.

جمالی افزود: خوشبختانه پس از موفق بودن در کاشت میوه ها تصمیم به آن گرفتیم تا 4هکتار دیگر نیز بادام بکاریم که بعدها تصمیم گرفتیم تا بادام های اقتصادی که به آب کمتری نیاز دارند تهیه و کاشت کنیم .

وی گفت: بادام های کشت شده 35 نوع  از جمله انواع بادام سوپر نوا، فرانیس، نون پاریل و تونو هستند.

این کارآفرین بسیجی گفت: بعدها تصمیم به تولید نهال درخت بادام گرفتم و  نهال های تولیدی را در چندین استان به فروش رساندیم و با این ترتیب 5هزار متر دیگر نیز جهت کشت بادام اضافه کردیم. 

 

وی با بیان اینکه با توجه به اقلیم مناسب این منطقه به پرورش گل و گیاهان دارویی در هزار متر از این زمین پرداختیم، اظهارکرد: پس از آنکه توانستیم خروجی خوبی بگیریم، پرورش این گیاهان را گسترش دادیم و در حال حاضر گیاهانی از جمله، زرین گیاه، آویشن، کاکوتی، مرزه، رزماری، گل محمدی، گل گاو زبان و اخیرا نیز مارچوبه  پرورش می دهیم.

این کارآفرین حوزه کشاورزی افزود:  همچنین انگورهایی که در این باغ کشت شده اند از انواع اقتصادی از جمله، ترکمن 4، فلیم سیدلس، رد گلوب، بلک سیدلس، سوییت شاپر، استوایی و رشه کردستان و همچنین انگورهای دیگری از جمله: رازقی، کلاهداری و عسکری هستند.


جمالی در رابطه با فروش و عرضه محصولات به بازار اظهار داشت: میوه های باغ به بازارهای این استان و همچنین استان های دیگر ارسال می شود و  گیاهان دارویی نیز در عطاری های سطح شهر و استان های همجوار به فروش می رسد. 

جمالی افزود: خوشبختانه  پس از مدتی به زنبورداری هم پرداختیم و هم اکنون بهترین عسل را تهیه و به بازار عرضه می کنیم و در حال حاضر 55 کندو عسل داریم.


این کارآفرین حوزه کشاورزی بی کیفیت بودن سموم و کودهای ایرانی را از مشکلات حوزه کاری خود عنوان کرد و خاطرنشان کرد: مجبور هستیم برای دستیابی به نتیجه مطلوب از کود و سموم خارجی با قیمت بالا استفاده کنیم.

 

آزادگان روستایی در دهستان آلمه بخش سملقان شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی ایران واقع شده است. این روستا با توجه به موقعیتی که دارد بسیار سرسبز و دارای آب و هوا و اقلیم بسیار عالی می باشد.

انتهای پیام/ یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک