جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۴۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۴/۰۱ - ساعت ۱۱:۵۵
گزارش/

تلخی مشکلات در کام زنبورداران خراسان شمالی/از ظرفیت صادرات استفاده نمی شود

فعالان صنعت زنبورداری و تولید کننده های عسل خراسان شمالی از کاهش تولید محصول تولیدی خود و برخی از مشکلات بازار عسل در خراسان شمالی خبر می دهند.
تلخی مشکلات در کام زنبورداران خراسان شمالی/از ظرفیت صادرات استفاده نمی شود,عسل + مشکلات فروش+ زنبورداری
حسین شاه نظری یکی از تولید کنندگان عسل خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار اترک نیوز گفت: با وجود اینکه عسل تولیدی در استان از نظر کیفیت در رده بالایی قرار داشته و توان رقابت با مرغوب ترین عسل های تولید شده را دارد اما زنبورداری این استان برای فروش مناسب محصول تولیدی خود با مشکل روبه رو هستند.
وی افزود: عسل تولیدی در استان مناسب صادرات بوده و باید صدور آن ، تسهیل شود.
شاه نظری ادامه داد: تامین مواد اولیه یکی از دغدغه های تولید کنندگان عسل در خراسان شمالی است که ضعف دراین بخش سبب می شود مواد اولیه با قیمت بالاتری به دست زنبورداران برسد .
به گفته وی اگر شرکت های تعاونی زنبورداران  با حمایت مدیران بخش تعاونی زنبورداران باحمایت مدیران بخش کشاورزی فعالیت جدی و ملموس تری داشته باشند می توانندبا این ظرفیت برای بازار یابی،صادرات و تامین مواد اولیه مورد نیاز زنبورداران اقدام کرد.
محمد پاکدین، یکی دیگر از تولید کنندگان عسل  در خراسان شمالی معتقد است در شرایطی که خشکسالی ها و کمبود بارندگی و در نتیجه گرمای زود رس بهاری، سبب پژمردگی گل ها و کاهش شهد و گرده در استان شده و تولید عسل را کاهش داده است.
وی افزود: کمترین انتظار زنبورداران از سازمان جهاد کشاورزی این است که با اعطای تسهیلات کم بهره و خدمات ارزان قیمت دست فعالان این بخش را بگیرد.
عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت وگو با خبرنگار اترک نیوز گفت: در حال حاضر یک هزار و 467 نفر از کشاورزان خراسان شمالی در صنعت زنبورداری فعالیت می کنند.
و ی با بیان اینکه هم اکنون107 هزار و 617 کلنی زنبور عسل را مدیریت می کنند افزود: تولیدعسل از این تعداد کلنی حدود یک هزار و 311 تن در سال و میانگین تولید عسل در هر کندو، 12.2 کیلو در سال است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیز هزار و 100 تن عسل درخراسان شمالی تولید شده است.
یوسفی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای ایجاد صنایع بسته بندی عسل و افزایش صادرات،اظهار داشت: توسعه در انتظار صنعت زنبورداری استان است.
وی بااعلام اینکه آمار دقیقی از صادرات عسل استان وجود ندارد، تصریح کرد: اما به طور کلی صادرات کشاورزی و دامی استان ازجمله 18 درصد کل صادرات استان را تشکیل داده است.
یوسفی افزود: به هر حال با وجود جایگاه مهم عسل در بخش کشاورزی و دامی استان، همچنان جای خالی صنایع بسته بندی و تبدیلی این محصول در استان به چشم می خورد.
به گفته وی ،شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی مساعد به ویژه در مناطقی همچون در مانه سملقان و بهکده رضوی، زمینه مناسبی برای توسعه صنعت زنبورداری در خراسان شمالی فراهم کرده است.
یوسفی متذکر شد: براساس آمار ارائه شده توسط سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، این استان در سال 92 از نظر تولید عسل در رده سیزدهم و از لحاظ میانگین تولید عسل، به ازای هر کلنی در رتبه پنجم کشور قرار داشته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه عسل خراسان شمالی به عراق، ترکمنستان و برخی از کشورهای دیگر صادر می شود اظهار کرد: با این وجود برخی از تولید کنندگان عسل این استان معتقد هستد به خاطر مشکلات تولید و بازار یابی از ظرفیت های صادراتی این محصول استفاده مناسبی نشده است.
وی به فرصت پرورش ملکه زنبور عسل  در استان اشاره کرد و افزود: خراسان شمالی یکی از 5 استان پرورش دهنده ملکه زنبور عسل است و دراین زمینه در سال گذشته هم حدود 5 میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای توسعه فعالیت ها به زنبورداران پرداخت شده در مجموع این صنعت وضعیت رو به رشدی در استان دارد.
علی مبارکی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: امسال بیش از هزار و 450 ملکه اصلاح شده دراستان تولید و بین زنبوردارها توزیع شده است.
وی افزود: تولید ملکه های اصلاح شده در خراسان شمالی از سال 91 آغاز شده اما این استان در تولیداین نوع ملکه در کشور از جایگاه بالایی برخوردار است.
انتهای پیام/ب
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک