شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۱۰/۲۶ - ساعت ۱۲:۸

گفتگو اترک نیوز با باغدار نمونه استان/باغداری که در یک سال ۱۵۰۰ تن سیب برداشت کرد

علی محبت پور باغدار شیروانی به دلیل برداشت 50 تن سیب در هر هکتار، به عنوان باغدار نمونه استان خراسان شمالی در سال 91 معرفی شد.
 
به گزارش اترک نیوز،میانگین سن درختان باغ مذکور 25 سال است ویکی از بزرگترین باغ های  سیب با سطح زیر کشت 45 هکتار در استان می باشد.
 
 
 
محبت پورمتولد 1350 ساکن روستای خانلق – محبت آباد – دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته علوم اجتماعی است که پیش از این عنوان تولید کننده برتر نهال های پیوندی را در سال 1381 در استانهای خراسان کسب کرده بود.
 
این باغدار نمونه شیروانی موفق شده است از هر هکتار باغ خود 50 تن سیب برداشت نماید این در حالی است که میانگین برداشت از هر هکتار باغ سیب که به روش سنتی اداره می شوند 20 تا 25 تن می باشد.
 
 
همه این موارد باعث شد که تا خبرنگار اترک در شیروان به سراغ این باغدار نمونه شیروانی رفته و دلایل موفقیت وی را جویا شود در ادامه گفتگو خبرنگار اترک با این باغدار نمونه را می خوانید.  
 
آقای محبت پور در مورد شروع کار خود توضیح دهید؟
 با توجه به اینکه از گذشته باغدار بودم و در نزد پدرم نیز در بخش کشاورزی و باغداری فعالیت می کردم و آشنایی با باغات سیب داشتم، با لحاظ اینکه منطقه خاک مطلوبی دارد و از جمله شرایط آب و هوایی نسبتاً مناسب و بازدهی بیشتر درخت سیب نسبت به دیگر محصولات باغی  در منطقه اقدام به غرس این نوع درختان نمودم.
 
 
 
عوامل تاثیرگذار درانتخاب شما به عنوان باغدار نمونه چه بوده است؟ 
با حمایتهای سازمان جهاد کشاورزی باغم را مکانیزه کردم و این عمل باعث بهبود کیفیت محصول و افزایش تولید شد که یکی از عوامل این انتخاب را، در این موضوع می دانم.
 
درختان سیب باغ شما از چه نوعی هستند؟
نوع غالب درختان سیب باغ بنده از انواع؛ گلمکان، شیخ امیری، گلاب، لبنانی قرمز و زرد هستند که با  الطاف الهی و حمایتهای مسئولین در زمینه ترویج وغرس نهال های مطلوب محصول با کیفیتی را بدست آورده ایم.
 
 
راز موفقیت خود را در چه می دانید؟ 
علاقه مندی به بخش کشاورزی و باغداری، ازدیاد کارگر و پیشروی کاررقابت با سایر افراد از لحاظ کیفیت و شهرت بدست آمده از کیفیت محصولات می باشد همچنین مکانیزه کردن باغ و اجرای طرح آبیاری قطره ای است. 
 
استفاده از روش ابیاری قطره ای چقدر می تواند در تولید محصول تاثیر گذار باشد؟
حداقل 50 درصد بازدهی بیشتر و صرفه جویی در آب مصرفی و نیز رشد یکنواخت درختان را در پی دارد وعلاوه بر آن در آبیاری قطره ای 80 درصد آب جذب درخت و 20 درصد هدر می رود ولی در آبیاری غرق آبی بلعکس می باشد و از دیگر مزایای مکانیزه نمودن باغ صرفه جویی در استفاده از نیروی انسانی می باشد که بنده سطح 45 هکتار را به تنهایی آبیاری می نمایم و همچنین در آبیاری قطره ای کودها و ریزمغزیها توسط تانکر کود به لوله های قطره ای انتقال می یابد و تمام درختان به یک نسبت استفاده می نمایند و ضمن اینکه علفهای هرز هم از بین می روند و به این امر نیز اشاره نمایم که مردم با مشاهده آب در پای درختان گمان می کنند که آبیاری غرق آبی بهتر است ولی این تصور به طور قطع اشتباه می باشد.
 
 
مهمترین مشکلات باغداران چه چیزهایی است؟ 
عدم حمایتهای مالی دولت، عدم تثبیت قیمت محصول جهت فروش، نبود بازار فروش محصولات و ورود دلالان به این بازارها باعث می شود سود بیشتر نصیب دلالان گردد.
 
آیا در هنگام سرما زدگی باغات از حمایتهای بیمه ای و مسئولین برخوردار بوده اید؟ 
حمایتهای آنچنانی ندارند و هزینه بیمه محصولات در برابر سرما زدگی و حوادث فورس ماژور با دریافتی آن تفاوت چندانی ندارد و بنده نیز قبلا باغ را بیمه می کردم اما بخاطر مطلوب نبودن خدمات اکنون بیمه نمی کنم.
 
آیا قصد گسترش فعالیت خود را دارید؟ 
خیر – چون مقرون به  صرفه نیست و همچنین خشکسالی و کم آبی پی در پی سالهای اخیر، عدم صادرات محصول به خارج از کشور، عدم وجود صنایع تبدیلی در منطقه، سخت گیری در ارائه تسهیلات بانکی مثل ضمانت جهت دریافت وام، نبود کارشناس کافی جهت مقابله با آفات محصولات باغی و درختان و عدم دسترسی به سموم مناسب و موثر جهت دفع آفتها، قیمت بالای سموم و هزینه جمع آوری و بسته بندی محصول، پایین بودن قیمت محصول و هزینه سنگین اداره باغ مانع گسترش فعالیت های بیشتر در این حوزه است..
به دانشجویان بخش کشاورزی و باغبانی، جوانان و افراد جویای کار چه توصیه ای می کنید؟ 
پیشنهاد بنده به دانشجویان این است که قبل از هر گونه اقدام نسبت به احداث باغ خاک محل را آزمایش کرده و سپس با غرس والیته های مناسب (نهال مرغوب) و با کیفیت و با بهره گیری از روشهای نوین کشاورزی همانند کشت مکانیزه، روشهای آبیاری قطره ای و استفاده از ریز مغزی ها محصولات خود را چندین برابر نمایند.
 
 
 
به نظر شما جهاد کشاورزی چگونه می تواند از باغداران حمایت کند وزمینه سوق به این حرفه را برای کشاورزان و باغداران فراهم کند؟ 
اول از حمایت گسترده اداره جهاد کشاورزی شهرستان شیروان و از همکاری اداره امور آب و بانک کشاورزی شهرستان شیروان که بخشی از عوامل دستیابی به این مهم (اجرای طرح قطره ای) بوده اند تشکر می نمایم بنظر من بهتر است حمایت و تسهیلات دولت به صورت نقد نباشد و تضمینی جهت خرید محصولات با قیمت مناسب به فعالین در این زمینه باشد بطوری که حمایت دولت در موارد مالی و آموزشی، نوعی تشویق برای توسعه باغبانی و ایجاد بازارهای مناسب و راهنمایی جهت کشت محصولات مرتبط با آب و هوای منطقه می تواند بهره های فراوان را در این راستا فراهم آورد.
 
 
انتهای پیام / اترک نیوز
 
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک