یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اخبار ویژه | کد خبر: ۴۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ساعت ۱۲:۰

ابتکار جدید مجلس خبرگان

آيت‌الله سيداحمد خاتمي، عضو هيأت‌رئيسه مجلس خبرگان رهبري ضمن اشاره به برگزاري هيجدهمين اجلاسيه رسمي خبرگان رهبري که طي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه، دهم و يازدهم شهريور در محل قديم مجلس شوراي اسلامي تشکيل شد، گفت: اجلاسيه اخير خبرگان به نظر من دو مسئله مهم داشت که نام يک مسئله را ابتکار مي‌گذارم.

به گزارش اترک نیوز به نقل از فارس وي افزود: در مسئله بررسي برجام، هيأت‌رئيسه خبرگان رهبري تصويب کرد که يک نفر از مخالفان برجام و يک نفر نيز از موافقان برجام در اجلاسيه سخنراني داشته باشند.

آيت‌الله خاتمي تصريح کرد: در فضايي بسيار آرام روز سه‌شنبه دکتر جليلي به عنوان مخالف برجام و روز چهارشنبه جناب آقاي دکتر عراقچي به عنوان موافق برجام در اجلاسيه صحبت کردند و حرف‌هاي دو طرف شنيده شد.

وي افزود: اين موضوع ابتکاري بود که به نظر مي‌رسد در مسائل سياسي فضاي منطقي را حاکم سازد.

عضو هيأت‌رئيسه مجلس خبرگان رهبري مسئله دوم اجلاسيه اخير را تثبيت تعداد اعضاي خبرگان رهبري دانست و گفت:‌ ماده 1 قانون انتخابات و آئين‌نامه داخلي مجلس خبرگان مي‌گويد: عده نمايندگان مجلس خبرگان در هر استان، همان عدد دوره اول خواهد بود. همچنين ماده دوم مي‌گويد: استان‌هايي که جديداً تشکيل شده يا مي‌شود با رعايت ماده اول، تعداد خبرگان به نسبت جمعيت هر استان، بين استان‌هاي جديد تقسيم مي‌شود و از تاريخ آمارگيري سال 1365 به ازاي هر يک ميليون نفري که به جمعيت هر استان اضافه شود، يک نماينده ديگر به نمايندگان آن استان افزوده خواهد شد.

خاتمي تصريح کرد: در 2 اجلاس قبلي هيأت رئيسه، وزير کشور که مجري انتخابات است طي نامه‌اي به هيات‌رئيسه تصريح کرد که طبق آيين‌نامه داخلي خبرگان، اين تعداد بايد افزوده شود. در آن اجلاس تصويب کردند که 13 نفر به تناسب افزوده شود هرچند اين موضوع نياز به تصويب نيز نداشت.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اما در اجلاس بعدي به سه دليل در اين موضوع ترديد پيدا شد؛ اول اينکه، در مجالس مشابه خبرگان يعني مجالس سناي کشورهايي که داراي اين مجلس هستند، تعداد اعضا ثابت است و تغيير نمي‌کند دوم اينکه بايستي افزايش براساس نياز باشد و با توجه به اينکه خبرگان دو وظيفه يعني تعيين رهبر و مراقبت بر ماندن شرايط رهبري را دارد، احساس شد که نيازي به افزوده‌شدن تعداد نيست، سوم آنکه با توجه به مسئله اجتهاد (ولو اجتهاد متجزي) که شرط خبرگان است مهم اين است که ما به کيفيت فکر کنيم تا کميت.

وي ادامه داد: براين اساس آيت‌الله شاهرودي، نايب‌رئيس اول خبرگان و رئيس دبيرخانه اين مجلس، طي نامه‌اي به وزير کشور از وي خواستند که فعلاً دست نگه دارد تا خبرگان در اين خصوص نظر دهند. در اجلاسيه اخير، نمايندگان خبرگان نظر به تثبت 86 نفر دادند با اين توضيح که نمايندگان خبرگان هيچ‌کدام از استان‌‌ها کاهش پيدا نکرده فقط استان البرز چون حدود 3 ميليون نفر جمعيت دارد 2 نماينده به نمايندگان اين استان اضافه شد و قرار شد مجموعاً 88 نفر تثبيت پيدا کند.

آيت‌الله خاتمي تصريح کرد: بنابراين ماده 1 قانون انتخابات اينگونه اصلاح شد که: تعداد نمايندگان مجلس خبرگان 88 نفر به شرح ذيل است: استان تهران 16 نفر، استان‌هاي خراسان رضوي و خوزستان هر کدام 6 نفر، استان‌هاي اصفهان، آذربايجان شرقي و فارس هر کدام 5 نفر، استان‌هاي گيلان و مازندران هر کدام 4 نفر، استان‌هاي آذربايجان غربي و کرمان هر کدام 3 نفر، استان‌هاي اردبيل، البرز، سيستان و بلوچستان، قزوين، کردستان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مرکزي و همدان هر کدام 2 نفر، استان‌هاي ايلام، بوشهر، چهارمحال بختياري، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، زنجان، سمنان، قم و کهکيلويه و بويراحمد، هرمزگان و يزد هر کدام 1 نفر.

وي ادامه داد: در ماده 2 نيز اصلاح اينگونه بود که از تاريخ تصويب اين قانون، هرگونه افزايش تعداد اعضاي خبرگان پس از بررسي‌هاي لازم و با توجه به ميزان جمعيت و تقسيمات جغرافيايي کشور و مصالح ملي، براساس پيشنهاد هيأت رئيسه در آخرين سال هر دوره و تصويب خبرگان رهبري خواهد شد.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در پايان تصريح کرد: بنابراين آنچه در گذشته اعلام شد براساس قانون بود. تصميم اخير خبرگان نيز که با توجه به مصالح ملي راي به تثبيت اعضا بود ياز بر اساس مُر قانون صورت گرفت.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک