دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اخبار ویژه | کد خبر: ۴۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ساعت ۱۴:۱۶

فاجعه در یک استان

فاجعه در یک استان/ 280 روز هوای آلوده در یک سال! + اسناد

به گزارش اترک نیوز به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، استان مرکزی و کلانشهر اراک یکی از مناطقی است که در آن مردم با پدیده ریزگردها دست و پنجه نرم می کنند و هر بار فاصله روزهایی که با ریزگردها آلوده می شوند،کمتر و کمتر و تعداد روزهای آلوده در آن بیشتر می شود.


این پدیده بسیاری از افراد از جمله کودکان ، سالمند و بیماران قلبی و تنفسی را خانه نشین کرده  چرا که با هشدارهای مراکز بهداشتی در روزهای بسیار آلوده مواجه می شوند و برای حفظ همان میزان سلامتی خود باید قید خارج شدن از خانه را بزنند.

در دو روز گذشته حجم آلودگی هوا به خصوص وجود ریزگردها به خوبی قابل مشاهده و با یک نفس کشیدن ساده کاملا قابل لمس بود.
پیش بینی ۲۸۰ روز همراه با گرد و غبار تا پایان سال برای استان مرکزی
چندی پیش ذوالفقاری مدیرکل هواشناسی استان مرکزی در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک به روند افزایش روزهای همراه با گرد و غبار از سال ۸۶ تا به امروز در استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته شاهد ۲۶۴ روز همراه با گرد و غبار بوده ایم و پیش بینی می شود امسال در مجموع شاهد ۲۸۰ روز همراه با گرد غبار باشیم.

وی افزود:در حالی که در سال ۸۶ شاهد ۱۹ روز همراه با گرد و غبار در اراک بودیم ، این میزان به ترتیب تا سال ۹۳ به تعداد ۱۱۶، ۱۳۴، ۱۵۶، ۱۷۰، ۱۸۹، ۲۳۱، ۲۶۴ روز رشد داشته است.

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی اظهار کرد:در سال گذشته در ماههای فروردین شاهد ۱۷ روز ، اردیبهشت ماه ۲۲ روز و خردادماه ۲۹ روز هوای همراه با گرد و غباردر اراک بوده ایم.
منشا ریزگردها کویر مرکزی کشور و کویر میقان اراک است
در گفتگو با محمدرضا احمدی کارشناس اداره کل هواشناسی استان وی وجود ریزگردها در هوا را تایید کرد و گفت: پیش بینی می شود پدیده گرد و غبار که از روز یک شنبه در استان آغاز شده است تا اواخر امروز نیز ادامه داشته باشد.

احمدی با اشاره به اینکه به دلیل جریان نداشتن باد، گرد و غبار در هوای استان ماندگار شده اظهار کرد : به دلیل وزش بادها به سمت شرق، منشا ریزگردها از کویر مرکزی کشور از سمت قم و اصفهان و بخشی هم مربوط به کویر میقان اراک است.
آلایندگی هوا نداریم
در ادامه برای اطلاع از میزان آلایندگی گرد و غبار در اراک با علیرضا محرابیان کارشناس مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ارتباط گرفتیم که وی ضمن بیان اینکه آلایندگی در کلانشهر اراک نداریم و غلظت آلاینده ها کمتر از استاندار است،گفت:در صورتی که میزان آلایندگی ها افزایش پیدا کند این موضوع را اطلاع رسانی می کنیم.


علی رغم ادعای کارشناس مرکز پایش آلودگی هوای استان،شهروندان اراک روزهای اخیر را به سختی نفس کشیدند و غبار و گرفتگی هوا بدون نیاز به هیچ دستگاه کنترل کیفیت هوا قابل مشاهده بود.

بنا بر اعلام حسن طاهر احمدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک مبنی بر بررسی های صورت گرفته بر روی علل بیماری کودکان زیر پنج سال در اراک  هم شاهد افزایش مشکلات و بیماری های تنفسی و ناهنجاری های مادر زادی ناشی از آلودگی هوا هستیم و حتی بیمارهای تنفسی در افراد بزرگسال هم وجود دارد که در برخی مواقع منجر به فوت هم شده است.
خشک شدن تالاب میقان و بهره برداری از آن ریزگردها را وارد هوا می کند
سیاوش آقاخانی رئیس شبکه زیست محیطی استان مرکزی نیز در گفتگو با این پایگاه خبری با ابراز نگرانی از وضع موجود تاکید کرد:آنچیزی که موجب نگرانی فعالان زیست محیطی استان می شود خشک شدن قسمتی از تالاب میقان در تابستان است که در این صورت با وجود بهره برداری های شرکت املاح معدنی، در تابستان شاهد ریزگردهای محلی از این ناحیه در سطح شهر اراک هستیم که این موضوع وضعیتی به مراتب خطرناکتر از شرایط بحرانی خوزستان را ایجاد می کند.

سیاوش آقاخانی، رئیس شبکه زیست محیطی استان مرکزی هم معتقد است دستگاه های سنجش و کنترل کیفیت هوا نصب شده در سطح شهر اراک، تنها می توانند ۵ یا ۶ نوع آلاینده را اندازه گیری کنند و درصد آلودگی ایرالکو از جمله گاز HF و فلوراید(F۲) در آن لحاظ نمی شود در حالی که میزان خسارت این گازها و تهدیدی که برای سلامت ایجاد می کند بسیار وحشتناک است.

غلظت آلاینده ها گزارش نمی شود
تا مدتی پیش اداره کل محیط زیست استان مرکزی بر روی پرتال خود قسمتی را به عنوان گزارش روزانه مرکز کنترل و پایش محیط زیست اراک داشت که البته نه چندان روزانه اما به هر حال هر از چند گاهی اطلاعاتی در زمینه غلظت آلاینده ها در هوای شهرمان را به شهروندان ارائه می کرد که اکنون دیگر وجود ندارد و از صفحه این سازمان حذف شده است.

 

 

 


با توجه به اینکه مدیر کل محیط زیست استان هم در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مطرح کرد که برق ایستگاه های پایش سنجش آلودگی هوا در اراک قطع است،باید دید که برق این دستگاه ها وصل شده یا خیر و بررسی کرد که با این وجود میزان آلایندگی هوای شهر اراک چگونه اندازه گیری می شود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک