یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اخبار ویژه | کد خبر: ۴۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۳/۲۶ - ساعت ۱۴:۱۳

از مذاکرات چه خبر؟

مذاکرات نگارش برجام پس از یک وقفه دو روزه از ایستگاه هفتم به ایستگاه هشتم رسید.

 هشتمین دور مذاکرات هسته ای ایران وگروه 1+5 برای تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از فردا و پس از یک وقفه تنها دو روزه در وین اتریش از سر گرفته می شود.

 

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران بامداد فردا راهی وین می‌شوند تا با هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از گروه 1+5 نگارش پیش نویس برجام را از سر بگیرند.

 

هشتمین دور مذاکرات تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک پس از تفاهم سیاسی ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس در حالی از فردا از سر گرفته می شود که میان دور هفتم و دور هشتم تنها دو روز وقفه ایجاد شد بود.

 

هفتمین دور این مذاکرات از روز چهارشنبه 20 خرداد ماه به مدت چهار روز در وین برگزار و معاونان ظریف یکشنبه شب برای انجام مشورت‌های داخلی به تهران بازگشتند ولی مذاکرات کارشناسی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس هیأت کارشناسی ایران در مذاکره با 1+5 در وین در جریان است.

 

در همین حال حمید بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: مذاکرات کارشناسی هسته‌ای از 10 روز پیش بدون وقفه ادامه دارد و به ویژه پس از آخرین جلسه ١+٥ تمرکز بیشتری هم پیدا کرده است. بر اساس تصمیم طرفین، بعد از عزیمت کوتاه معاونان سیاسی به پایتخت‌ها از دوشنبه، مذاکرات کارشناسی کماکان ادامه می‌یابد.

 

وی افزود: فشردگی بررسی‌های کارشناسی این روزها از اول صبح زود تا نیمه‌های شب حتی در تمامی روزهای تعطیل افزایش هم یافته است. تیم‌های کارشناسان یا در جلسات هستند یا تمامی وقت باقیمانده را به تدوین متن برای ارائه به جلسات کارشناسی می‌گذرانند. بی‌شک می‌توان گفت گستره، موضوعات و حجم مباحثی که در این مذاکرات مورد بحث و گفت‌وگو هستند، در طول تاریخ مذاکرات بین‌المللی معاصر کم نظیر است.

 

به گفته او «طیف وسیعی از مباحث مختلف هسته‌ای، حقوقی و بین المللی مورد مذاکره هستند، که از جمله در خصوص ابعاد مختلف صنعت هسته‌ای از یکطرف و مباحث حقوقی تحریم‌ها از طرف دیگر را شامل می‌شوند. ورود به قوانین تحریمی اروپا و بویژه آمریکا که در لایه های متعدد قانونگذاری، و دستورات اجرایی و دیگر مقررات داخلی، در هم تنیده شده است، بسیار پیچیدگی دارد، که مورد اذعان خود هیاتهای اروپایی و آمریکایی نیز هست.»

 

بنابراین به دلیل چنین پیچیدگی ها و همچنین حل نشده باقی ماندن برخی اختلافات سبب شده است که روند تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک به کندی پیش برود و در فاصله زمانی کمتر از دو هفته این متن برای بررسی در سطوح بالاتر آماده ارایه به وزرای خارجه نشود.

30 ژوئن( 9 تیر) پایان ضرب الاجل دستیابی به توافق جامع و نهایی است که پس از آخرین دور تمدید در وین که منجر به تمدید 7 ماه و 7 روزه مذاکرات شد ایران و گروه 1+5 امیدوار بودند که دیگر در پایان این ضرب الاجل حتی به تمدید هم فکر نکنند و نسخه مذاکرات را در همین زمان تعیین شده بپیچند.

 

با این وجود روند پیش گرفته شده در مذاکرات چاره ای جز این باقی نگذاشته است که تمدید همچنان یکی از گزینه های پیش روی مذاکره کنندگان باشد هر چند طرف های مذاکره کننده از جمله سرگی ريابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه معتقد است که همچنان فرصت دستیابی به توافق وجود دارد و بر همین اساس خواستار آن شد که «حرف‌زدن درباره تمديد مذاکرات هسته‌ای مطلقا متوقف شود.

 

شاید دلیل سبب شد که ایران و گروه 1+5 روند مذاکرات را تسریع بخشند و گفت و گوها برای نگارش برجام را تنها دو روز پس از دو هفتم دوباره در وین از سربگیرند.

 

فرارو/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک