یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۲۰ - ساعت ۹:۸
جانشین فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی:

شاه‌کلید راه‌حل مسائل اقتصادی کشور تولید است

جانشین فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی گفت: شاه‌کلید راه‌حل مسائل اقتصادی کشور تولید است با تولید اشتغال، اعتماد ملی و ارزش پول ملی حفظ می‌شود.
شاه‌کلید راه‌حل مسائل اقتصادی کشور تولید است,

سردار حسین اکبری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک» اظهار کرد: مقام معظم رهبری هر ساله در ابتدای سال شعاری را برای آن سال انتخاب می‌کنند که آن شعار در واقع مسیر کلی حرکت کشور و سیاست‌های کشور را در آن سال مشخص می‌کند و امسال را هم سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کردند.

 وی افزود: به ماهیت شعار که نگاه می‌کنیم ماهیت اقتصادی دارد ما تقریباً در ۱۰ سال گذشته عمده شعارهایی که مقام معظم رهبری مشخص کردند محوریتش اقتصاد بوده است؛ چون ما در اقتصاد مشکل داریم.

 جانشین فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی گفت: اگر بخواهیم مسائل اقتصادی کشور و مشکلات را اولویت‌بندی کنیم با مشارکت مردم آن را می‌توان حل کرد. مسئله اول که ایجاد نارضایتی در مردم ایجاد کرده مسئله تورم است موضوع تورم در کشور بالاست و کنترل آن هم در طی این سال‌های گذشته توسط دولتمردان علی‌رغم مجاهدت‌هایی هم که صورت‌گرفته فعلاً منجر به رضایت مردم نشده است.

 سردار اکبری ادامه داد: موضوع بعدی به‌واسطه تورم ثبات در حوزه اشتغال از بین رفته است و به‌واسطه این هم ایجاد اشتغال‌ها دچار مشکل شده است و هم اشتغال‌هایی هم که بعضاً نوپا بودند نتوانستند دوام بیاورند و این منجر به فراگیری بیکاری شده و امروز یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها برای جوانانشان و برخی از سرپرستان خانوارها که کم هم نیستند موضوع کار و اشتغال است.

 وی موضوع بعدی را افت ارزش پول ملی دانست و افزود: ما یک کشور پیشرفته و قدرتمند در منطقه هستیم اصلاً شان ایران اسلامی با این قدرت این نیست که ارزش پول ملی آن از برخی از کشورهای جنگ‌زده و بی‌ثبات منطقه خودمان هم حتی پایین‌تر باشد.

 اکبری با بیان مشکلات اقتصادی در کشور، راه‌حل آن را این‌گونه تشریح کرد: شاه‌کلید راه‌حل مسائل اقتصادی کشور تولید است با تولید اشتغال، اعتماد ملی و ارزش پول ملی حفظ می‌شود.

 جانشین فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی بیان کرد: با تولید می‌شود سرمایه‌های سرگردان را که منجر به ایجاد تورم می‌شود را کانالیزه، هدایت و مدیریت کرد، حال این سؤال به وجود می‌آید که آیا در کشور تولید نیست؟ پاسخ این است شعار سال را که نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم تولید وجود دارد؛ چون رهبر کشور سال را سال جهش تولید عنوان کرده‌اند پس در کشور تولید بوده است.

 وی بیان کرد: در کشور تولید است؛ اما به کفایت منابع کشور نیست ما کشوری هستیم که هم نیروی کار و هم نیروی متخصص و متعهد و تحصیل‌کرده داریم همچنین منابع انرژی و معادن بسیار فراوانی داریم و انرژی را هم با قیمت ارزان به دست تولیدکننده‌ها می‌رسانیم پس می‌شود با برنامه‌ریزی صحیح و درست و با اصلاح برخی از قوانین ورود مردم به عرصه اقتصاد را تسهیل کرد و جهش تولید را رقم زد.

 سردار اکبری در پاسخ به این سؤال که دراین‌بین سپاه و بسیج سازندگی چه‌کار می‌تواند انجام دهد، گفت: در واقع بسیج به‌عنوان ابر حلقه میانی اتصال مردم به مشکلات جامعه برای حل مشکل می‌تواند نقش کلیدی را ایفا کند که این مأموریت عمدتاً در سپاه توسط بسیج سازندگی صورت می‌گیرد با کارهایی که در حوزه اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد و بعضاً الگوسازی‌هایی که می‌شود.

 وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های اصلی و اساسی بسیج این است که در سال ۱۴۰۳ بتوانیم با کمکی که از دولت می‌گیریم تعاونی‌هایی را توسط بچه‌های بسیج تشکیل بدهیم سرمایه‌های خرد را در قالب تعاونی‌ها تجمیع کنند و در نهایت باتوجه‌به بوم هر منطقه و تثبیت بازار مصرف برای آن حوزه تولیدکننده بتوانیم مردم را وارد عرصه تولید کنیم.

 این مسئول اضافه کرد: پیشنهادی هم برای دولت مردان دارم، بخشی از قوانین کشور در حوزه اقتصاد مربوط به دهه ۱۳۴۰ است و این قوانین به‌جای اینکه کمک‌کننده تولید باشند مانع تولید هستند که خب در طی سال‌های گذشته برخی از این قوانین اصلاح شد من‌جمله اصلاح قانون کسب‌وکار که خب کار بزرگی بود و منجر به حذف امضاهای طلایی و برخی از رانت‌ها شد.

 وی ادامه داد: مشابه این اقدام را باید هم نمایندگان مجلس ورود کنند و با تهیه طرح‌هایی که کار تولید را تسهیل و تولید را سودآور کند زمینه مشارکت مردم را فراهم آورند و هم دولت با ارائه لوایحی که منجر به تولید سودآور شود با یارانه‌های که به تولیدکننده داده می‌شود تولید را سودآور کند.

 جانشین فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی گفت: وقتی تولید سودآور شد و از طرفی دیگر تعاونی‌ها نقش کلیدی را ایفا کردند سرمایه‌های خرد مردم در قالب تعاونی‌ها به سمت تولید هدایت می‌شود و جهش تولید رقم می‌خورد این الگو را خیلی از کشورهای دنیا ایجاد و اجرا کردند و مسئله اقتصادشان را حل کردند.

 وی بیان کرد: ایران اسلامی ما هم بااین‌همه دانشمندان اقتصادی که تئوری‌پرداز موفقی هستند با مهندسینی که در حوزه علوم دانش‌بنیان این‌ها صاحب‌فکر و ایده هستند می‌توانند با مواردی که اشاره کردم جهش تولید را در کشور رقم بزنند و ان شاالله ما در طی سال‌های نه‌چندان دور با مجاهدت‌هایی که دولتمردان ما می‌کنند ما شاهد این باشیم که مسائل اقتصادی کشور ما هم حل شده است و ما در حوزه اقتصاد هم جزو کشورهای موفق در دنیا و منطقه باشیم.

 مصاحبه از: هدیه دهقانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک