دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۱۹ - ساعت ۱۰:۴۱
در گفتگو با منتخب مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد؛

تأمین امنیت اقتصادی و تسهیل اشتغال‌زایی لازمه تحقق شعار امسال

منتخب مردم شیروان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تأمین امنیت اقتصادی، حمایت از تولید ملی و گسترش فرهنگ کار و رفع موانع تولید و تسهیل راه‌اندازی مشاغل خرد و کلان را از راهکارهای افزایش مشارکت مردم در اقتصاد و تحقق شعار سال دانست.
تأمین امنیت اقتصادی و تسهیل اشتغال‌زایی لازمه تحقق شعار امسال,

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصراترک، شعار سال به نوعی جهت‌گیری و مسیر دستگاه‌های مسئول برای سیاست‌گذاری اصلی کشور را در سال پیش‌رو مشخص می‌کند، شعار سال ۱۴۰۳ نیز با تاکید رهبری بر مشارکت محسوس مردم در اقتصاد همراه بود.

نامگذاری سال‌ها توسط رهبر انقلاب اسلامی از اوایل دوران رهبری ایشان آغاز شد و از سال ۱۳۸۷ رویکرد اقتصادی مدنظر قرار گرفت که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع اقتصاد و رشد و توسعه تولید داخلی مرتبط بوده است. در هشت سال اخیر نامگذاری‌ها با تاکید بر مساله «تولید» صورت گرفته است که نشان می‌دهد ریشه اصلی چالش‌های کشور به مبحث تولید بازمی‌گردد.

امسال نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را «جهش تولید با مشارکت مردم» که ارتباط مستقیم با اقتصاد و معیشت مردم ایران دارد، نامگذاری کرده‌اند تا سیاست گذاران نقشه راهی برای ۳۶۵ روز سال ۱۴۰۳ داشته باشند و برنامه‌های خود را بر اساس همین محور تدوین کنند.

خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی عصراترک در گفتگو با عباس قدرتی، منتخب مردم شیروان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به راهکارهای افزایش مشارکت مردم در تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب شده است، پرداخته است.

عباس قدرتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصراترک اظهار داشت: انتخاب شعار سال که بیش از ۲ دهه است که از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود، با هدف جهت‌دهی برنامه‌ها و اولویت های اجرایی کشور و برای فراخوان و بسیج امکانات، ظرفیت‌های موجود در کشور و به فراخور زمانه انتخاب می‌شود.

قدرتی ادامه داد: شعارهایی که از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می‌شود، بیانگر نتیجه تحقیق و بررسی، تحلیل وضعیت موجود کشور و نیازسنجی برای تمرکز بر روی هدف موردنظر است.

اولویت داشتن مسئله معیشت مردم

وی افزود: از سوی دیگر انتخاب شعارهای سال که در سال‌های اخیر اغلب «اقتصادی» بوده، بیانگر اولویت داشتن مسئله معیشت مردم است که با رهنمودهایی همچون حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی، رونق و جهش تولید و... نقشه راه را برای مردم و مسئولین مشخص می‌فرمایند.

قدرتی تصریح کرد: جهت‌گیری‌های کلان و راهبردهای اتخاذ شده از سوی دولت‌ها متناسب با شعار سال و حرکت حول محور آن، استقامت و تداوم حرکت در مسیرهای مشخص شده توسط مقام معظم رهبری و نهراسیدن از مخالفت‌ها توسط مسئولین باید برنامه‌ریزی شود.

وی تأکید کرد: هر الگوی ارائه شده باید دو ویژگی افزایش ثروت ملی و توزیع عادلانه و رفع محرومیت اجتماعی را دارا باشد. به بیان دیگر می‌توان با جرئت بیان کرد هر روش و نسخه اقتصادی که بتواند این دوپایه را تأمین کند، معتبر است و نسخه‌های غیر آن فاقد اعتبار پیاده‌سازی در جامعه اسلامی است.

منتخب مردم شهرستان شیروان در مجلس شورای اسلامی پیرامون برنامه‌ریزی برای تحقق شعار سال تأکید کرد: باید جذاب‌سازی تولید برای عموم مردم و حاکم شدن فرهنگ سودآوری ناشی از کار و فعالیت مولد اقتصادی به‌جای فرهنگ سودآوری بادآورده، بهبود فضای کسب‌وکار، رفع موانع تولید و تسهیل راه‌اندازی مشاغل خرد و متوسط و همچنین پرهزینه کردن هر نوع سودآوری از روش‌های غیرمولد و رقیب تولید در دستور کار قرار گیرد.

لازمه فرهنگ‌سازی عمومی برای تحقق شعار سال

قدرتی فرهنگ‌سازی شعار سال را مؤثر قلمداد کرد و گفت: در راستای فرهنگ‌سازی عمومی نه‌تنها دولت، بلکه سایر قوا و بخش‌های حاکمیتی نیز باید به فراخور اختیارات و مسئولیت‌های خود و با عزمی راسخ برای پشتیبانی دولت جهت تحقق شعار سال وارد میدان شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین دستگاه‌ها و رسانه‌های تبلیغی، ترویجی و آموزشی به‌ویژه رسانه ملی و فعالین فضای مجازی باید به توسعه فرهنگ کار و تولید اهتمام جدی بورزند.

قدرتی یادآور شد: سیاست‌هایی از قبیل تشویق کارآفرین‌های مؤثر و الگوسازی آن‌ها با تبلیغ سازنده و تکیه بر فرهنگ حمایت از تولید ملی و نیز ایجاد روحیه خودباوری، می‌تواند توسط رسانه‌های جمعی دنبال شود.

وی با بیان این‌که ظرفیت‌های مغفول و بکر بسیاری در کشور عزیزمان داریم که هنوز نتوانسته‌ایم آن‌ها را در مدار تولید و ایجاد ارزش‌افزوده قرار دهیم، افزود: مردم از ابتدای انقلاب در بطن همه تحولات و پیشرفت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند و هر جا که مردم وارد میدان شده‌اند، دستاوردهای بسیاری حاصل شده است.

وی تاکید کرد: پیش از دعوت مردم به مشارکت در امر تولید، باید ساخت و بنای اقتصادی به گونه‌ای باشد که بتوان از مشارکت مردم استفاده کرد.
قدرتی گفت: نکته کلیدی که در شعار امسال مورد تاکید قرار گرفته مشارکت مردم در اقتصاد است اما متأسفانه با توجه به وضعیت نظام اداری و بروکراسی‌های پیچیده که در حوزه‌های مختلف خود را به اشکال گوناگون نشان می‌دهد می‌تواند سد راهی در برابر تحقق این شعار باشد. در واقع اگرچه مردم تمایل دارند در فعل و انفعالات اقتصاد کشور حضور حداکثری داشته باشند اما به دلیل موانع موجود در بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه کسب و کار توان حرکت رو به جلو را ندارند.

وی تصریح کرد: مردم در اقتصاد زمانی مشارکت می‌کنند که اقتصاد شفاف شرایط مساعد و امنیت اقتصادی فراهم باشد و فضای امن کسب‌وکار را به طور ملموس حس کنند و بدانند در صورت ورود به اقتصاد سرمایه‌هایشان را از دست نمی‌دهند.

تأمین امنیت اقتصادی برای افزایش مشارکت مردمی
منتخب مردم شیروان در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در شیروان اضافه کرد: برای مشارکت مردم در اقتصاد باید امنیت اقتصادی فراهم شود و قوانین و مقررات از ثبات برخوردار باشد.

قدرتی با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری راهگشای مشکلات اقتصادی است، گفت: در کشور ظرفیت های مناسبی برای توسعه گردشگری وجود دارد اما از آن به خوبی استفاده نشده است.

قدرتی تأکید کرد: به‌عنوان‌مثال سالانه میلیون‌ها مسافر از استان خراسان شمالی گذر می‌کنند که فرصتی برای توسعه اقتصادی محسوب می‌شود؛ اما تاکنون در عمل از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی این استان استفاده نشده و برای آن برنامه‌ریزی‌نشده است.

وی افزود: گردشگری صنعتی درآمدزا است و می‌تواند سبب تحول اقتصاد جامعه شود که در این زمینه فرصت‌های ارزنده‌ای در کشور وجود دارد که برای بهره‌برداری از آن و جامه عمل پوشاندن به آن باید برنامه‌ریزی شود.

منتخب مردم شیروان ادامه داد: اگر مردم حسن‌نیت، صداقت در گفتار و رفتار مسئولین را ببینند؛ حاضرند هزینه‌ها و دشواری‌های رسیدن به اهداف و آرمان‌ها را بپردازند و در این‌ صورت مجالی برای عرض‌اندام معاندین و مخالفین نخواهد ماند.

وی گفت: هر سال ‌مقام معظم رهبری به مفاهیمی‌ برای نام‌گذاری سال اشاره می‌کنند و ‌نام‌گذاری دقیق، درست و صحیح برای سال‌ جدید دارند،‌ اما اینکه چرا ما به نتیجه مطلوب درباره این شعارها دست نیافته‌ایم، نیازمند کار تحقیقاتی است که باید دلایل آن را پیدا کنیم و باید برای رفع آن تلاش کنیم.

وی در پایان استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها به‌عنوان رکن سوم اقتصاد ایران و تشکل‌های مردم‌نهاد را مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: به حول و قوه الهی تحقق شعار سال در مجلس دوازدهم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام/حق‌بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک