سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۸۰۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۱۸ - ساعت ۱۱:۵۵
مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی خبر داد:

اجرای طرح مرتع‌داری عشایری در ۴۵۰ هزار هکتار مرتع

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در راستای تقویت پوشش گیاهی و کاهش فشار از مراتع استان، ۴۵۰ هزار هکتار از سطح مراتع استان تحت اجرای طرح‌های مرتع‌داری با حضور و مشارکت جامعه عشایری استان قرار گرفته‌اند.
اجرای طرح مرتع‌داری عشایری در ۴۵۰ هزار هکتار مرتع,

رضا روشن‌ضمیر در گفتگو با عصر اترک با اشاره به اینکه سه درصد از جمعیت خراسان شمالی، جامعه عشایری هستند، اظهار کرد: از مساحت یک میلیون و ۴۰۰ هزارهکتاری مراتع استان، بیش از ۴۵۰ هزار هکتار آن در اختیار عشایر است که شامل ییلاق و میان‌بندها می‌شود.

وی گفت: در این وسعت ۴۵۰ هزارهکتاری از مراتع استان که در اختیار جامعه عشایری است، ۳۵۰ هزار رأس دام سبک عشایری مبتنی بر پروانه‌های چرای دام صادر شده، در این سطح از مراتع تعریف می‌شوند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی افزود: این در حالی است که جمعیت دام سبک عشایر استان ۶۰۰ هزار رأس است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۵۰ هزار رأس دام سبک جامعه عشایری استان بدون پروانه چرای دام هستند که به‌صورت دستی تغذیه می‌شوند.

روشن‌ضمیر افزود: در سال ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ هزار تن خوراک ارزان‌قیمت به عشایر استان تحویل شد.

وی در ادامه به رویکرد سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در زمینه اجرای مدیریت نوین مرتع‌داری در سطح استان‌ها نیز اشاره و عنوان کرد: در این رویکرد، برنامه آن است که اولویت تأمین خوراک دام‌های عشایری به‌صورت تغذیه دستی باشد تا بر پوشش گیاهی ضعیف مراتع استان بیش از این فشار وارد نشود.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: در این راستا، در استان در مساحت ۴۵۰ هزار هکتار از مراتع در اختیار عشایر، ۲۴۱ سامانه مرتعی مشخص شده که برای ۱۰۷ سامانه مرتعی از آن، طرح‌های مرتع‌داری تهیه شده است.

وی بیان کرد: رویکرد در این طرح‌های مرتع‌داری نوین، این‌گونه است که به عشایر اجازه اشتغال‌های دامپروری، زنبورداری، کشت گیاهان دارویی، تولید صنایع‌دستی و بوم‌گردی در سامانه‌های مرتعی مشخص شده، داده می‌شوند منوط بر اینکه حفظ، نگهداری، احیا و اصلاح مراتع این سامانه‌های مرتعی با خود عشایر باشد.

روشن‌ضمیر افزود: البته اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر عملکرد عشایر در زمینه اجرای طرح‌های مرتع‌داری نوین نظارت می‌کند.

علاوه بر این، وی در ادامه اظهار کرد: به‌منظور بهره‌وری بیشتر در اشتغال دامپروری عشایر استان در این سامانه‌های مرتعی اشاره شده، بر روی آموزش و ترویج عشایر نسبت به دوقلوزایی متمرکز شده‌ایم.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی همچنین گفت: جامعه عشایری استان از انجام کشت گیاهان دارویی شامل کشت گل محمدی، مرزه، زیره، مرم گلی و آویشن در این سامانه‌های مرتعی استقبال کرده‌اند که متقاضی کشت این گیاهان دارویی در سطح ۲۰۰ هکتار از مراتع سامانه‌های مرتعی دارای طرح‌های مرتع‌داری شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخن خود با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های مرتع‌داری، تضمین تسهیلات الزامی است، عنوان کرد: از محل جزء ۳ بند ب تسهیلات تبصره ۱۸ سهم سال ۱۴۰۱ که پرداخت آن در زمستان سال ۱۴۰۲ آغاز شد، سهم مبلغ تسهیلات برای پرداخت به عشایر استان ۵۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین و مصوب شد.

روشن‌ضمیر گفت: تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به میزان ۵۰ میلیارد تومان تقاضای دریافت تسهیلات عشایر استان به سه بانک عامل معرفی شدند.

وی افزود: بیشترین تقاضای تسهیلاتی برای پرورش دام داشتی بوده است و مابقی برای کشت گیاهان دارویی و صنایع‌دستی بوده‌اند.

بااین‌وجود، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی عنوان کرد: دریافت تسهیلات نیز نیازمند ارائه تضامین بانکی است که در این زمینه پیشنهاد شده است تا برای حل این مسئله پروانه و اسناد طرح‌های مرتع‌داری ارائه شده به عشایر مورد پذیرش بانک‌های عامل قرار گیرند.

انتهای خبر/سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک