سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۳۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۷۹۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۱۲ - ساعت ۱۲:۳۶
یادداشت؛

۱۲ فروردین، بزرگ‌ترین دموکراسی معاصر

چهل و پنج سال قبل در چنین روزی ملت یک کشور مقتدر و ثروتمند، سرنوشت خود را با دستان خود و با رأی و نظر شخصی خویش انتخاب کردند، آنان پرشور و با علاقه زیاد پای صندوق‌های رأی رفته و نوع حکومت کشور خود را انتخاب کردند.
۱۲ فروردین، بزرگ‌ترین دموکراسی معاصر,

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی عصراترک، مریم ریحانی، استاد دانشگاه آزاد واحد اسلامی بجنورد، کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: چهل و پنج سال قبل در چنین روزی ملت یک کشور مقتدر و ثروتمند، سرنوشت خود را با دستان خود و با رأی و نظر شخصی خویش انتخاب کردند، آنان پرشور و با علاقه زیاد پای صندوق‌های رأی رفته و نوع حکومت کشور خود را انتخاب کردند.

چنین انتخابی و چنین انتخاباتی در هیچ جای جهان برگزار نشده است به معنای مشخص در هیچ کشوری انتخاب نوع حکومت به عهده مردم جامعه گذاشته نشده و به‌طورکلی هیچ رفراندومی مبنی بر انتخاب نحوه اداره کشور برگزار نشده که حدود نیم‌قرن قبل در ایران برگزار شد و این ابتکار، تنها از هوش و نبوغ، دوراندیشی و آینده‌نگری رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بر می‌آمد و نه هیچ رهبر آزادی‌خواه دیگری.

اینکه نوع حکومت به دست آحاد ملت انتخاب شود، نشان از سطح آگاهی بالای مردم جامعه و سران حکومتی دارد که اداره مملکت را باسلیقه اقشار عمومی پیش ببرند و نه با دیکتاتوری و زور.

روز ۱۲ فروردین، زنان و مردان، هم‌تراز با یکدیگر با انداختن گزینه بله به جمهوری اسلامی در صندوق‌های رأی به جهانیان نشان دادند در انتخاب خود ثابت‌قدم بوده و خون‌هایی که برای پیروزی این انقلاب ریخته شده بیهوده نبوده و پایمال نشده است.

برگزاری چنین رفراندوم بزرگی در حالی بود که در سایر کشورهای منطقه، زنان، حق رأی نداشته و بسیاری از حقوق مسلم زندگی خود محروم بوده و به‌عنوان شهروند درجه‌دو شناخته می‌شدند؛ اما در ایرانِ آن روز، هیچ تفاوتی بین زنان و مردان برای حضور در اجتماع وجود نداشت و همگی از حقِ رأی برابر برخوردار بودند.

چنین حرکت دموکراسی عظیم در کشوری که به‌تازگی زخم‌های انقلاب و مبارزه را ترمیم می‌کرد، فرهنگ غنی مشارکت و یکپارچگی را به رخ جهانیان کشید تا معنای کامل استقلال، شکوفا شود و ابرقدرت‌های دنیا که چشم به این انقلاب دوخته بودند تا نتیجه آن را دریابند به‌خوبی دانستند که جمهوری اسلامی ایران با داشتن رهبری فرزانه و ملتی که همواره و در همه حال عاشق نظام بوده و پای انتخاب خود ایستاده‌اند، کشوری نیست که باجی به هیچ کشوری بدهد و کوچک‌ترین ضعفی با تمام کاستی‌ها، تحریم‌ها و انواع حملات، نشان دهد.

اکنون که چهل و پنج سال از آن انتخاب تاریخی و سرنوشت‌ساز می‌گذرد باوجود تغییر نسل و به عرصه رسیدن جوانانی که روز انتخاب حضور نداشتند؛ اما به تصمیم والدین خود احترام گذاشته و امروزه با آگاهی و دانش، پیرو رهبری بوده و برای اقتدار و پیروزی کشور خود از جان‌مایه گذاشته و سختی‌ها را پشت سر می‌گذارند.

امروزه شاهد ایرانی مقتدر با پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه‌های علمی، نظامی، سایبری، هوافضا و... هستیم که در هریک جزو کشورهای برتر جهان به‌حساب می‌آییم و دسترسی دانشمندان ما به فنّاوری‌های روز موهبتی نیست که بتوان راحت از آن گذشت و ندیده گرفت.

چه‌بسا همین توسعه علمی در شاخه‌های گوناگون موجب حسادت دیگر قدرت‌های جهان شده و همه تلاش خود را برای عقب راندن و انتشار ناامیدی در بین جوانان و نوجوانان بکار می‌بندند که شاهد تحول و جلو رفت نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشند و ایران از کشوری مستقل به مملکتی ضعیف و پادو تبدیل شود که جرئت نه گفتن در مقابل ابرقدرت‌ها را نداشته باشد.

اکنون رسانه‌ها نقش گسترده و مهمی برای به‌تصویرکشیدن موفقیت‌های جمهوری اسلامی پس از انقلاب دارند؛ زیرا دشمن هرگز بیکار ننشسته و از کاشتن بذرِ یاس در دل جوانان کشور گرفته تا سیاه‌نمایی مشکلات و مسائل ریزودرشت ایران، فروگذار نمی‌کند تا جوانان پشت نظام را خالی کرده و از راه و وسیله‌ای که شده برای نابودی کشور عزیزمان استفاده می‌کنند.

بر کسی پوشیده نیست که با وجود تحریم‌ها، محدودیت‌های ارزی و بانکی، موانع موجود در صادرات و فروش، کشور دچار چالش‌هایی شده است؛ اما با همه کاستی‌ها، ملت پشت حکومت و انتخاب خود بوده و همچنان حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی، اعلام می‌دارند.

ازاین‌رو، شایسته است؛ مسئولین نظام نیز قدردان مردمی باشند که همواره برای سربلندی میهن خود تلاش وافر داشته و از هیچ کوششی دریغ نکرده‌اند و با هر سختی و کمبودی ساخته؛ اما دم برنیاورده‌اند.

و در پایان آرزوی آبادی و پیشرفت ایران عزیز را دارم.

انتهای خبر/دهقانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک