یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۱/۰۴ - ساعت ۱۴:۳۱
گزارش؛

چشمه آب‌درمانی شیروان ناشناس برای گردشگران

چشمه آب‌درمانی مختومی یا همان خادمی شیروان در منطقه سرسبز و ییلاقی در رشته‌کوه آلاداغ واقع‌شده و جاذبه‌ای زیبا را برای گردشگران و جذب توریست به دنبال دارد.
 چشمه آب‌درمانی شیروان ناشناس برای گردشگران,

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصراترک از شیروان چشمه مختومی روستای فجرآباد شیروان در سی کیلومتری جنوب غربی این شهرستان قرارگرفته است. این چشمه با توجه به قدمت بالایی که دارد (به اعتقاد اهالی منطقه مربوط به دوره خوارزمشاهیان بوده) توسط فردی بنام مختوم قلی بازسازی و احیاء شده است.

از چشمه آب‌درمانی مختومی شیروان به دلیل داشتن ماده گوگردی برای درمان امراضی چون رماتیسم، درد مفاصل و بخصوص جوش‌های بدن نام می‌برند.

متأسفانه با توجه به اینکه این چشمه آب‌درمانی در منطقه سرسبز و ییلاقی در رشته‌کوه آلاداغ واقع‌ شده و جاذبه‌ای زیبا را برای گردشگران و جذب توریست به دنبال دارد لیکن همچنان ناشناخته و میراث فرهنگی به دلیل کمبود اعتبار به آن توجه ویژه‌ای ندارد. اگر در این مکان امکانات رفاهی نظیر ساخت سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، پارکینگ خودرو احداث گردد می‌توان علاوه بر جذب زائر و گردشگر بر توسعه اقتصاد شهرستان و استان نیز مؤثر خواهد بود.

این چشمه آب‌درمانی با توجه به اینکه در مجاورت مقبره امام‌زاده قاسم الحسنی قرارگرفته، می‌تواند سالانه شماری از مردم بومی، مسافران و گردشگران را به این نقطه سوق دهد.

طبق یک سنت قدیمی در بین اهالی شهرستان شیروان و منطقه مرسوم بوده که در روز چهارشنبه می‌توان به زیارت امامزاده فوق رفت و از چشمه مختومی (خادمی ) شفا گرفت.

مردم منطقه به این چشمه اعتقاد زیادی دارند و در مورد آن داستان‌های زیادی را نقل می‌کنند و از کیفیت آب آن نیز بسیار راضی‌اند. آب چشمه این محل از سه نقطه خارج و در گودالی به عمق یک مترمربع جمع‌آوری می‌شود و مردم در آن به آب‌تنی می‌پردازند به این اعتقاد که باید در سه هفته متوالی و در روز چهارشنبه این عمل تکرار شود تا شفا یابند.

بر روی این چشمه درخت‌های چنار تنومندی وجود دارد که به گفته مردم این خطه از شیروان قدرت بسیار زیادی دارد و سایه آن بر روی چشمه باعث خنکای حمام آب چشمه شده است البته باید از این امر بهره گرفت که گاهی اوقات چنین اعتقاداتی ازجمله شفای آب، سنگ، درخت باعث بدعت‌هایی در دین و تفکر مردم می‌شود که نیازمند توجه بیشتر به این امر می‌باشد.

چشمه آب‌درمانی مختومی (خادمی) شیروان برای درمان بیمارهای پوستی و گوارشی مفید و اثربخش است.

انتهای خبر/حق بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک