دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ - ساعت ۶:۵۴
در خراسان شمالی؛

بهره‌وری آب بخش کشاورزی ۱۱ درصد افزایش یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در استان با بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان، میزان ارزش بهره‌وری آب از ۳۵ درصد به ۴۶ درصد افزایش یافته است.
بهره‌وری آب بخش کشاورزی ۱۱ درصد افزایش یافت,

محمد محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصراترک اظهار کرد: نیاز آبی بخش کشاورزی استان، سالانه ۸۷۰ میلیون مترمکعب است که هر ساله با تامین این نیاز آبی در حدود یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و طیور در استان تولید می‌شود.

محمدزاده عنوان کرد: محل تامین آب مورد نیاز اشاره شده در بخش کشاورزی استان، تعداد چهار هزار و ۴۰ حلقه چاه آب مجاز همچنین آب‌های سطحی شامل رودخانه، چشمه‌ها و قنات‌ها هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۳۰ هکتار از سطوح کشاورزی استان به سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز شده‌اند، اعلام کرد: تا به حال حاضر با بهره‌گیری از سیستم‌های آبیاری نوین در بخش کشاورزی استان، میزان ارزش بهره‌وری آب ( راندمان آبیاری) از ۳۵ درصد به ۴۶ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان نیز اشاره و اظهار کرد: در فصل زراعی پاییز ۱۴۰۱ سطح ۷۳ هزار هکتار از دیمزارهای استان تحت کشت محصولات گندم، جو، کلزا، کاملینا و گلرنگ قرار گرفتند که این امر در فصل زراعی پاییز امسال به سطح ۱۴۰ هزار هکتار رسید.

وی افزود: در فصل زراعی پاییز امسال طرح جهش تولید در دیمزارهای استان با همکاری و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام اجرایی شد که محصولات این فصل زراعی از اواخر اردیبهشت‌ماه آتی برداشت خواهد شد.

محمدزاده همچنین خاطرنشان کرد: در این فصل زراعی ۲۳ هزار هکتار از سطوح تحت کشت استان، تحت کشت قراردادی قرار گرفتند که در فصل برداشت آتی محصولات آنها به صورت تضمینی خریداری می‌شوند.

وی در ادامه به روز درختکاری نیز اشاره و اعلام کرد: در استان ۵۴۵ اصله نهال درختان میوه‌دار شناسنامه‌دار همچنین دو میلیون و ۶۰۰ هزار نشاء گیاهان دارویی از جمله گیاهان باریجه، آویشن و آنغوزه آماده توزیع خواهند شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره صنعت مرغداری استان نیز عنوان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هفت واحد جدید مرغ گوشتی در استان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند که تعداد آنها از  ۱۰۴ واحد به ۱۱۱ واحد رسید.

وی گفت: در مرغداری استان، طی ۱۰ ماهه امسال ۱۰ میلیون و ۱۱۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شد درحالیکه در مدت مشابه سال گذشته هشت میلیون و ۵۶۸ قطعه جوجه‌ریزی انجام شده بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اعلام اینکه استان درصدد است که زنجیره گوشت مرغ خود را تکمیل کند، اعلام کرد: در این راستا، نیاز است که واحدهای مرغ مادر به منظور تولید جوجه‌های یک روزه برای تولید مرغ گوشتی ایجاد و راه‌اندازی شوند.

محمدزاده گفت: تاکنون، در استان دو واحد مرغ مادر به ظرفیت‌های ۲۰ هزار قطعه و ۶۰ هزار قطعه ایجاد و راه‌اندازی شده‌اند.

 انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک