دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۷۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۲۸ - ساعت ۱۱:۳۸

انتخابات؛ کارزار ارائه نسخه احزاب سیاسی برای ارتقا کیفیت حکمرانی در کشور

مردم به عنوان بازوهای اصلی انقلاب اسلامی و احزاب سیاسی به عنوان پایه های مستحکم نظام در آستانه ورود به کارزاری برای ارائه نسخه سیاسی برای ارتقا حکمرانی در کشور هستند.
انتخابات؛ کارزار ارائه نسخه احزاب سیاسی برای ارتقا کیفیت حکمرانی در کشور,

به گزارش عصراترک به نقل از خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برگزاری انتخابات آزاد و قانونی در کشور یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است که طی بیش از 40 سال گذشته ساختار قانونی کشور همواره بر حسن اجرای آن تاکید داشته است.

ساختاری که توانست سیزده دوره منتخب مردم برای سکان قوه مجریه، یازده دوره ترکیب وکلای ملت برای قوه مقننه و پنج دوره نمایندگان مردم در خبرگان رهبری را برای انجام وظایف مشخص شده در قانون تعیین کند.

حالا، اما کمتر از دو هفته آینده، قرار است دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری با مشارکت جریانات سیاسی و مردم در کشور برگزار شود.

این میان، تاکید بر نقش احزاب و جریانات سیاسی، از جمله مسائلی است که ساختار قانونی کشور بر آن تکیه دارد به طوری که پس از اصلاح قانون انتخابات در مرداد 1402، ریل گذاری صحیح در انتخابات از جمله وظایف و مسئولیت های احزاب سیاسی برشمرده شده است از این رو طبق ماده ۸ قانون جدید انتخابات، فضای سیاسی و ریل‌گذاری مناسبی برای احزاب سیاسی در نحوه انجام وظایف در فرآیند برگزاری انتخابات صورت گرفته است.

کارویژه احزاب سیاسی در فرآیند برگزاری انتخابات

براساس ماده 8 قانون جدید انتخابات، فقط احزاب و جبهه‌ها می‌توانند فهرست‌های انتخاباتی را ارائه دهند. اگرچه بسیاری از کارشناسان سیاسی به ویژه طی سالهای اخیر بر این باور بودند که نقش احزاب آنگونه که باید در روند تصمیمات سیاسی کشور، دیده نشده است، اما قانون جدید انتخابات نشان دهنده نقش مهم و تاثیرگذار احزاب در روند برگزاری انتخابات است.

کارزار انتخابات، علاوه بر رقابت سیاسی بین گروه‌های مختلف، فرصتی برای سنجش احزاب است تا نشان دهند چه برنامه‌هایی برای اداره کشور و ارتقای کیفیت حکمرانی دارند. هیچ شخصیت حقوقی دیگری نداریم که به اندازه احزاب این میزان صلاحیت داشته باشد و در حوزه‌های مختلف حکمرانی بتواند حرف بزند و فضا برایش باز باشد.

به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی، یک خلاء مهم و تاثیرگذار در جریان ها و احزاب سیاسی وجود با عنوان خود انتقادی وجود دارد که پرکردن این خلاء می تواند در ارائه راهکار برای حل مشکلات و تحول و پیشرفت نقش مهمی داشته باشد.

از سوی دیگر به نظر می رسد احزاب سیاسی باید فعالیت قانونی خود در کشور را بر مبنای شاخص های معین سازماندهی کنند تا این امر تمرینی برای برای استمرار نظام مردم سالاری دینی که زمینه آن در قانون اساسی دیده شده است، باشد.

مشارکت در انتخابات در بالاترین سطح انتظار

بدون شک کانون وحدت در بین جریانات سیاسی مختلف در تمام انتخابات ها، مشارکت حداکثری مردم بوده است، موضوعی که با تمام تلاش رسانه های غربی و جریان اپوزیسیون همواره از سوی مردم در بالاترین سطح انتظار محقق شده است.

به باور مدیر کل دفتر امور سیاسی وزارت کشور اگرچه مطابق قانون ارائه فهرست‌های انتخاباتی در اختیار احزاب و جبهه‌های سیاسی است، اما برای مشارکت حداکثری و حضور سلایق مختلف در انتخابات، ارائه فهرست توسط چهره‌ها و مجموعه‌ها نیز امری پسندیده است و این مسئله منافاتی با قانون انتخابات ندارد.

حالا، اما کشور در روزهای منتهی به انتخابات برای برگزیدن وکلای ملت در تب و تاب سیاسی است تا یک بار دیگر با راه اندازی کارزار انتخاباتی، مردم سالاری دینی را در قالب تمام ساختار های قانونی کشور از مردم به عنوان بازوهای اصلی انقلاب اسلامی تا احزاب و گروه های سیاسی به عنوان پایه های مستحکم نظام به نمایش در آورد.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک