شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۱۱/۰۳ - ساعت ۷:۱
معاون پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی:

صنایع برای استفاده از پساب پیش‌قدم شوند

معاون پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: ضرورت دارد صنعت، مشتری اصلی پساب‌های وارده به تصفیه‌خانه‌ها باشد تا بتواند پساب را در حد استانداردهای لازم خود تصفیه و از آن بهره‌برداری کند.
صنایع برای استفاده از پساب پیش‌قدم شوند,

حسین هراتی، معاون پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی، شهرهای بجنورد، اسفراین و آشخانه دارای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هستند.
هراتی گفت: در طول شبانه‌روز ۳۰ هزار مترمکعب پساب به این سه تصفیه‌خانه وارد می‌شوند که ۲۰ هزار مترمکعب آن متعلق به تصفیه‌خانه بجنورد است.
وی بیان کرد: استانداردهای محیط‌زیست به‌منظور بهره‌برداری از پساب تصفیه شده در تصفیه‌خانه‌ها برای کاشت درختان غیر مثمر و آبیاری فضای سبز، تخلیه در رودخانه‌ها و آب‌های جاری همچنین چاه‌های جاذب است.
معاون پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: باتوجه‌به اینکه متولی و ناظر بر استفاده از پساب تصفیه شده برای امر کشاورزی با سازمان جهاد کشاورزی است، بنابراین این سازمان باید در این زمینه استانداردهای لازم برای بهره‌برداری از پساب در امر کشاورزی را تعریف و نوع محصولاتی که باید بهره‌مند شوند را نیز تعیین کند.
وی گفت: هنوز در استان سازمان جهاد کشاورزی در این زمینه استانداردی را ارائه نداده همچنین نوع محصولاتی که مجاز خواهند شد تا از پساب تصفیه شده، آبیاری شوند را نیز معرفی نکرده است.
هراتی در ادامه به تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بجنورد اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر پساب این تصفیه‌خانه پس از گذراندن مراحل تصفیه فقط قابلیت برای رهاسازی در رودخانه اترک را دارد و قابلیت لازم برای کشاورزی مثمر را ندارد.
وی افزود: بااین‌وجود، گزارش‌ها حاکی از این است که این پساب رها شده در رودخانه اترک توسط باغداران در مسیر این رودخانه بهره‌برداری می‌شود.
معاون پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی همچنین به تصفیه‌خانه شهر اسفراین نیز اشاره و بیان کرد: دو دهه قبل، شرکت آب منطقه‌ای استان بدون دریافت اظهارنظر اداره کل محیط‌زیست استان لوله‌کشی از تصفیه‌خانه اسفراین به روستاهای پایین‌دست آن به‌منظور بهره‌برداری در امر کشاورزی انجام شد.
وی گفت: تا هشت سال قبل، این پساب برای کشاورزی مثمر انجام می‌شد که سرانجام دانشگاه علوم پزشکی و قوه قضاییه ورود کردند و مانع از ادامه این بهره‌برداری شدند.
هراتی افزود: پس از آن، مصوب شد که بهره‌برداری از پساب تصفیه‌خانه اسفراین در امر کشاورزی فقط برای درختان غیر میوه ده باشد که با بازدیدهای انجام شده، این پساب برای کاشت جارو استفاده می‌شود.
وی در ادامه با تأکید بر این نکته که پساب تصفیه شده دو تصفیه‌خانه بجنورد و اسفراین اصلاً استانداردهای لازم و قابلیت بهره‌برداری برای امر کشاورزی را ندارند، تصریح کرد: تجهیزات این دو تصفیه‌خانه باید به‌روزرسانی شوند.
معاون پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی گفت: این در حالی است که به‌روزرسانی تجهیزات این دو تصفیه‌خانه به جذب و تأمین اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد.
هراتی اذعان کرد: در این شرایط ضرورت دارد که مشتری اصلی پساب‌های وارده به تصفیه‌خانه‌ها، بخش صنعت باشد تا با سرمایه‌گذاری در این زمینه، بتواند پساب را در حد استانداردهای لازم خود تصفیه و از آن بهره‌برداری کند.

مصاحبه از سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک