دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۷۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۲۹ - ساعت ۱۹:۰
عملکرد پولادمردان در گزینشی المپیک؛

جوادی و داودی خوب، دهدار و معتمدی نیاز به تلاش بیشتر

با پایان مسابقات وزنه‌برداری جایزه بزرگ قطر پولامردان ایران شرایط متفاوتی را برای رسیدن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس تجربه می‌کنند.
 جوادی و داودی خوب، دهدار و معتمدی نیاز به تلاش بیشتر,

به گزارش عصراترک به نقل از به گزارش ایرنا، مسابقات وزنه‌برداری جایزه بزرگ قطر به عنوان یکی از گزینشی‌های المپیک در شهر دوحه برگزار شد. فدراسیون وزنه‌برداری برای حضور در این دوره از پیکارها هفت وزنه‌بردار مرد و ۲ وزنه‌بردار زن را به مسابقات اعزام کرد که تنها ریحانه کریمی و فاطمه کشاورز به روی تخته رقابت رفتند. مهدی کرمی، علی داودی، رضا دهدار، سیدرسول معتمدی، حسین سلطانی و میرمصطفی جوادی تنها وزن‌کشی کردند تا حضور خود را در یک گزینشی دیگر المپیک به ثبت برسانند.

با به اعلام فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری مدعیان رسیدن به المپیک پاریس باید در چند گزینشی المپیک حضور داشته باشند که مهمترین این گزینشی‌ها مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض و جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند است. همچنین مدعیان با حضور در مسابقات جهانی کلمبیا، قهرمانی قاره‌ها، جایزه بزرگ کوبا و جایزه بزرگ قطر به دنبال حضور در المپیک هستند. مسابقات قهرمانی ۲۰۲۴ قاره‌ها و جام جهانی ۲۰۲۴ تایلند ۲ گزینشی دیگر المپیک است که می‌توانند در آن حضور داشته باشند.

در المپیک ۲۰۲۴ پاریس هر کشور سه سهمیه در بخش مردان و سه سهمیه در بخش بانوان دارد. وزنه‌برداری المپیک پاریس در پنج دسته وزنی ۶۱، ۷۳، ۸۹، ۱۰۲ و به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم برگزار خواهد شد. همچنین بانوان وزنه‌بردار جهان می‌توانند در پنج دسته ۴۹، ۵۹، ۷۱، ۸۱ و به‌اضافه ۸۷ کیلوگرم به روی تخته بروند.

فدراسیون وزنه‌برداری برای حضور پرقدرت ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعزام قهرمانان ایرانی این رشته را در ۲ بخش بانوان و مردان در دستور کار قرار داده و تا کنون نیز نفراتی مانند حسین سلطانی، میرمصطفی جوادی، سیدرسول معتمدی، رضا دهدار، علی داودی، مهدی کرمی و آیت شریفی توانستند وارد چرخه انتخابی المپیک شوند. سهراب مرادی و کیانوش رستمی نیز در این چرخه حضور داشتند اما مرادی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد و کیانوش نیز با غیبت در مسابقات جهانی عربستان و جایزه بزرگ قطر عملا شانسی برای حضور در پاریس ندارد.

علیرضا یوسفی قهرمان جوانان جهان نیز به خاطر مصدومیت مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض را از دست داد و نیز شانسی برای حضور در پاریس ندارد.

در بین مدعیان ایران میرمصطفی جوادی، علی داودی، رضا دهدار شرایط خوبی دارند. براساس لیست فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری در دسته ۸۹ کیلوگرم لی‌ دایین با ثبت مجموع ۳۹۶ کیلوگرم و حضور در چهار گزینشی المپیک در جایگاه نخست این دسته قرار دارد. کارلوس ناسار بلغارستانی با ۳۹۵ کیلوگرم در جایگاه دوم، لوپز کلمبیایی با ۳۹۰ کیلوگرم در جایگاه سوم، تیان تائو با ۳۸۷ کیلوگرم در جایگاه چهارم و والانیا سانچر از ونزوئلا با ۳۸۵ کیلوگرم در جایگاه پنجم قرار دارد.

میرمصطفی جوادی با ۳۹۴ کیلوگرم در جایگاه ششم و یکی از شانس‌های اصلی صعود به المپیک است. در این دسته حسین سلطانی با ۳۳۸ کیلوگرم در جایگاه ۴۳ قرار دارد.

از هر کشور یک نماینده می‌تواند در المپیک حضور داشته باشد. در دسته ۸۹ کیلوگرم چینی‌ها سه نماینده در بین ۱۰ نفر برتر دارند و ۲ نماینده از کلمبیا نیز در این دسته در زمره مدعیان هستند.

در وزن ۱۰۲ کیلوگرم نیز رضا دهدار و سیدرسول معتمدی نماینده ایران هستند که شرایط کاملا متفاوتی دارند. در پایان مسابقات قطر کاپ رضا دهدار با ثبت ۳۹۰ کیلوگرم در جایگاه دهم و سیدرسول معتمدی با ۳۵۸ کیلوگرم در جایگاه ۴۶ قرار دارد. در این دسته هوان هوا لیو از چین با ۴۰۴ کیلوگرم در جایگاه نخست، فارس الباخ قطری با ۴۰۰ کیلوگرم در جایگاه دوم، جانگ از کره‌جنوبی با ۳۹۹ کیلوگرم در جایگاه سوم قرار دارند.

به نظر می‌سد نمایندگان ایران برای حضور قدرتمند و بی‌چون و چرا در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نیاز به افزایش رکورد دارند و این مهم را باید در مسابقات قهرمانی آسیا یا جام جهانی وزنه‌برداری انجام دهند، غیر این‌صورت رسول معتمدی که عنوان قهرمانی جهان و آسیا را در کارنامه دارد یکی از ناکامان دسته ۱۰۲ کیلوگرم لقب خواهد گرفت و رضا دهدار نیز نهایتا در جایگاه هشتم خواهد ایستاد.

در دسته فوق‌سنگین شرایط برای ایران متفاوت است زیرا حضور داودی در المپیک قطعی به نظر می‌رسد. او با حضور در جام جهانی تایلند می‌تواند بلیت بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان را برای خود اوکی کند. داودی یکی از مدعیان رسیدن به سکوی مدالی در پاریس به شمار می‌رود که با ثبت مجموع ۴۵۲ کیلوگرم در جایگاه چهارم این دسته قرار دارد و رقیبان اصلی وی برای سکوی مدالی همان سه نفر اول وزن هستند. در این وزن لاشا تالاخادزه با ۴۷۴ کیلوگرم پیشتاز است و گورمیناسیان بحرینی با ۴۶۴ کیلوگرم در جایگاه دوم قرار دارد.

لالایان ارمنی نیز با ۴۶۲ کیلوگرم در جایگاه سوم قرار دارد.

در این دسته آیت شریفی دیگر وزنه‌بردار ایرانی با ۴۳۶ کیلوگرم در جایگاه نهم قرار گرفته است.

هر چند که پیش‌بینی در بازی‌های المپیک پاریس مدال از هم اکنون برای پولادمردان سخت است اما جایگاه کنونی وزنه‌برداران به معنای سکوی مدالی آنان نیست زیرا هر کشور سه سهمیه بیشتر برای حضور در المپیک ندارد و انتخاب ورزشکاران براساس بهترین رکورد و مقایسه رکوردها با مدعیان جهانی است. اینکه کشوری مانند چین یا ارمنستان در هر دسته وزن چند نماینده دارند به معنای مدعی بودن آنان در اوزان مختلف نیست.

چینی‌ها در دسته‌های سبک همیشه مدعی بوده و باید دید که آنان برای طلا چشم خود را بر روی رکوردهای لی دائین، تیان تائو و هوان هوا لیو خواهند بست. در دسته ۶۱ کیلوگرم لی فابین قهرمان کهنه‌کار چینی‌ها حضور دارد که در توکیو با اقتدار به مدال طلا رسید.

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک