پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۶۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ساعت ۱۳:۴۱
عصراترک فرایند سنددار کردن زمین‌های کشاورزی در خراسان شمالی را بررسی کرد؛

عبور طرح سنددار شدن زمین‌های کشاورزی از خوان موانع 

اجرای سند دار کردن زمین‌های کشاورزی که سال‌ها بود به علل مختلف از جمله تامین منابع مالی همچنین بی‌رغبتی کشاورزان بر زمین مانده بود، سرانجام با اهتمام دولت سیزدهم، به طور جدی در دستور اجرا قرار گرفته است.  
عبور طرح سنددار شدن زمین‌های کشاورزی از خوان موانع ,

به گزارش عصراترک، روز گذشته به دعوت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، رسانه‌های استان به روستای تیمور تاش در شهرستان بجنورد برای بازدید از فرآیند ثبت نام از کشاورزان این روستا برای سند دار کردن زمین‌های کشاورزی اِشان و اطلاع از روند اجرای این برنامه در سایر روستاهای استان دعوت شدند.  

در این بازدید میدانی، علاوه بر اینکه شاهد روند اجرای ثبت‌نام از کشاورزان حاضر در مسجد این روستا بودیم همچنین شنونده گلایه‌های برخی از کشاورزان درباره ابهامات در روند اجرای این برنامه و ارائه توضیحات معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی و معاون املاک اداره کل ثبت‌اسناد و املاک خراسان شمالی به سؤالات آنان نیز شدیم.  

در مدت دو و نیم ساعتی که در این مسجد حضور داشتیم، هر چند رضایت کشاورزان حاضر در این مکان از توجه دولت بر اجرای این برنامه بر زمین‌مانده را نظاره‌گر بودیم، اما بر چهره آنان سؤالاتی درباره هزینه‌هایی که باید بابت سنددار کردن زمین‌های کشاورزی خود بپردازند، حتی تعیین تکلیف هزینه‌هایی که تا به کنون پرداخت کرده‌اند، انجام اطلاع‌رسانی‌های شفاف به کشاورزان درباره فرایند انجام این برنامه، مهلت مراجعه به شرکت‌های مشاور و تشکیل پرونده و البته تعیین تکلیف زمین‌هایی که هنوز نقشه‌برداری نشده‌اند نیز نمایان بود که پرسیده شدند و مسئولان حاضر نیز به این سؤالات و ابهامات پاسخ دادند.  

در این روز بارانی نکته بسیار جالب توجه و پر اهمیت آن بود که سرانجام شاهد اقدام مهمی بودیم که سال‌ها مسئله چالش برانگیز بخش کشاورزی و حتی تامین امنیت غذایی کشور بود.  

این مسئله مهم شامل سند دار کردن زمین‌های کشاورزی، هویت بخشی به بخش مالکیت این زمین‌ها و تثبیت مالکیتی آنها، ارزشمند کردن این زمین‌ها، رفع اختلافات ملکی میان بخش کشاورزی و زمین‌های ملی و به دنبال آن جلوگیری از خُردتر شدن زمین‌های کشاورزی و البته اجرای کشاورزی مشاعی و رسیدن به برنامه یکپارچه سازی زمین‌های کشاورزی خُرد شده، بوده است.  

اجرای سنددار کردن زمین‌های کشاورزی که گام اول برای رسیدن به اهداف یاد شده، است، سال‌ها بود به علل مختلف از جمله بی‌میلی کشاورزان به انجام آن برای ترس از پرداخت مالیات، قطع‌شدن یارانه و سهام عدالتشان و… بر زمین‌مانده بود و به‌کندی پیش می‌رفت.  

اما در دولت سیزدهم بالاخره اجرای آن به اندازه‌ای مهم جلوه کرد که خوشبختانه دولت بر انجام آن، رفع دغدغه‌های کشاورزان همچنین تسهیل شرایط انجام آن اهتمام بکار گرفت و بر سرعت بخشی آن تاکید کرد که روز گذشته نیز در مسجد تیمور تاش با حضور مسئولان اجرایی ذی ربط استان نیز اهمیت انجام این اقدام و دعوت تمامی کشاورزان به پیگیری سند دار کردن زمین‌هایشان را شاهد بودیم.  

 

 

سنددار شدن زمین‌های کشاورزی، ابزاری برای پیشگیری از زمین‌خواری‌ها 
حجت الاسلام یوسفی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی در این باره اظهار کرد: مبتنی بر قانون جامع حد نگار و برنامه هفتم توسعه، دستورالعمل سند دار شدن زمین‌های کشاورزی در سطح کشور در دست اجرا قرار گرفته است.  

حجت الاسلام یوسفی گفت: در استان خراسان شمالی نیز امسال در این زمینه تفاهم نامه‌ای میان دفتر مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان امضا شد.  
وی بیان کرد: در این تفاهم نامه امضا شده، رفع مشکلات پیشین در مسیر صدور سندهای تک برگ برای زمین‌های کشاورزی در استان پوشش داده شده‌اند.  

این مسئول تصریح کرد: در این راستا، مسئولان ذی ربط همچنین دهیاری‌ها و بخشداران باید درباره روند اجرای این برنامه به طور شفاف به مالکان زمین‌های کشاورزی استان توضیح دهند و اطلاع رسانی کنند.  
وی افزود: تمامی هزینه‌هایی که سهم پرداختی مالکان زمین‌های کشاورزی است برای دریافت سند، اطلاع رسانی شود.  

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی یادآور شد: دریافت هر وجه غیر متعارف از مالکان پیگیری و بازگردانده خواهد شد.  

حجت‌الاسلام یوسفی عنوان کرد: سنددار کردن زمین‌های کشاورزی و زمین‌هایی ملی موجب می‌شود که از کوه خواری، زمین‌خواری جلوگیری شود.

 

مرزهای زمین‌های کشاورزی و ملی در خراسان شمالی مشخص شدند 
حسن ایزانلو، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در این باره اظهار کرد: در کشور گام اول برای صدور سند زمین‌های کشاورزی از سال ۱۳۱۰ کلید خورد، با این وجود، در این زمینه پیشرفت خاصی حاصل نشد.  

ایزانلو گفت: امسال، دولت برنامه سنددار کردن زمین‌های کشاورزی را در دستور کار قرار داد که باید در سطح استان‌ها اجرایی شود.  

وی عنوان کرد: با این اقدام اختلافات ملکی، تصرفات عدوانی، مراجعه به مراجع قضایی در زمینه مالکیت زمین‌های کشاورزی، تجاوز به مرزها یکدیگر کمتر خواهد شد.  

این مسئول همچنین افزود: در فرآیند سنددار کردن زمین‌های کشاورزی نقشه حدنگاری شده زمین‌های کشاورزی در بانک اطلاعاتی اسناد کشاورزی صادره ثبت می‌شود و اسناد تک برگ به صورت هولوگرام دار صادر می‌شوند.  

وی خاطرنشان کرد: این اقدام همچنین موجب تثبیت مالکیت بر زمین‌های کشاورزی و جلوگیری از هر نوع سوء استفاده غیر می‌شود.  

علاوه بر این، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: اسناد تک برگ برای دریافت تسهیلات بانکی به عنوان وثیقه معتبر هستند.  

وی در بخش دیگری از سخن خود اظهار کرد: برای سنددار کردن زمین‌های کشاورزی، ابتدا می‌بایست تداخلات میان زمین‌های کشاورزی با زمین‌های ملی تعیین تکلیف می‌شد که در این راستا، در استان رفع تداخلات میان این پلاک‌ها انجام شده و به پایان رسیده است.  

ایزانلو اعلام کرد: در استان از مساحت دو میلیون و ۳۶۹ هکتار زمین، یک میلیون و ۸۰۸ هزار هکتار آن مشمول زمین‌های ملی و ۵۶۱ هزار هکتار به‌عنوان زمین‌های غیر ملی و مستثنیات شناخته شدند.  

وی در ادامه عنوان کرد: پس از انجام رفع تداخلات میان پلاک‌ها، حدنگاری زمین‌های کشاورزی برای تعیین مرزهای تمامی زمین‌های کشاورزی استان با انجام نقشه برداری‌ها و ثبت اطلاعات مالکان در دستور اجرا قرار گرفت.  

این مسئول اعلام کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان تا شهریور ماه ۱۴۰۱، ۲۷۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان را با انجام نقشه برداری‌ها حدنگاری کرد.  

وی افزود: با این وجود، مبتنی بر اینکه از شهریور ماه ۱۴۰۱، دولت، مسئولیت قانون جامع حدنگاری را به سازمان ثبت اسناد و املاک سپرد، مسئولیت حدنگاری زمین‌های کشاورزی و صدور اسناد کشاورزی بر عهده این سازمان قرار گرفته است.  

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان در این زمینه با سه شرکت مشاوره‌ای بابت انجام تشکیل پرونده‌ها با عنوان تطبیق و مستندسازی همچنین برای انجام نقشه برداری از زمین‌های کشاورزی و حدنگاری آنها قرارداد منعقد کرده است.  

افزون بر این، وی بیان کرد: در ماه جاری نیز میان دفتر مدیریت امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی با اداره کل ثبت اسناد و املاک استان نیز در ۱۳ ماده تفاهم نامه‌ای در زمینه تسهیل سازی شرایط برای صدور اسناد کشاورزی منعقد شد.  

ایزانلو گفت: از جمله مفاد قید شده در این تفاهم نامه این است که برای زمین‌های کشاورزی‌ای که تا قبل از بیست و یکم بهمن ماه سال ۱۳۸۵ در هر مساحتی خُرد شده‌اند، سند صادر شود.  

وی همچنین با بیان اینکه اجرای این برنامه تقاضا محور است اظهار کرد: در این تفاهم نامه قید شده است که با استفاده از اطلاع رسانی در رسانه‌ها، اطلاع رسانی از سوی دهیاران و بخشداران، مالکان زمین‌های فاقد سند نسبت به سند دارد کردن زمین‌هایشان ترغیب و دعوت شوند.  

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای تشویق کشاورزان به این امر، با فرمانداران تعامل شده است که موانع را از میان بردارند و شرایط را تسهیل کنند.  
در عین حال، ایزانلو تاکید کرد: البته کشاورزان نیز در این زمینه باید همراهی‌ها را انجام دهند.  

 

 

سنددار کردن زمین‌های کشاورزی، روی میز ثبت‌اسناد و املاک  

مهران وحدت، معاون املاک اداره کل ثبت‌اسناد و املاک خراسان شمالی اظهار کرد: مساحت زمین‌های کشاورزی در استان ۳۹۳ هزار هکتار است که تا به کنون ۱۰۹ هزار و ۱۳۳ هکتار از این مساحت دارنده سند مالکیت تک‌برگ شده‌اند (معادل ۲۷٫۷۷ درصد).  

وحدت گفت: این اداره کل امسال با سه شرکت جدید به منظور تشکیل پرونده برای صدور سند تک برگ برای زمین‌های کشاورزی استان قرارداد یک ساله منعقد کرده است.  

وی افزود: این شرکت‌ها موظف هستند تا ابتدای خردادماه سال ۱۴۰۳ پرونده زمین‌های کشاورزی فاقد سند تک برگ را تشکیل و به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تحویل دهند.  

این مسئول گفت: پرونده‌های تحویل داده شده به این اداره کل، دو ماه پس از انتشار آگهی در جراید، خارج‌ازنوبت برای صدور سند تک‌برگ رسیدگی می‌شوند.

در عین حال، وی بیان کرد: مبتنی بر عکس‌های هوایی موجود از زمین‌های کشاورزی استان برای زمین‌های کشاورزی‌ای که تا قبل از سال ۸۵ خُرد شده‌اند، سند صادر خواهد شد، با این وجود، برای زمین‌های کشاورزی که از سال ۸۵ به بعد خُرد شده باشند زمین‌های کشاورزی خُرد شده باید به صورت مشاعی سند دار شوند.  

معاون املاک اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه با بخشداران و دهیاران استان برای اطلاع رسانی و ترغیب مالکان زمین‌های کشاورزی نسبت به تشکیل پرونده به منظور دریافت سند تک برگ گفتگوها انجام شده است، اعلام کرد: بابت تشکیل پرونده و تهیه نقشه از زمین‌های کشاورزی از مالکان این زمین‌های هیچ هزینه‌ای دریافت نخواهد شد و کاملا رایگان است.  

وحدت افزود: با این وجود، هزینه‌های تطبیق سند، ثبت نام در سامانه و هزینه‌های کارشناسی از مالکان زمین‌های کشاورزی وجه تعیین شده، دریافت می‌شود.  

تهیه و تنظیم گزارش/سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک