دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۶۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۲۷ - ساعت ۹:۲۷
مدیرعامل انجمن خیرین حامی معلولان خراسان شمالی تشریح کرد:  

معلولان و تنگناهای دستیابی به اشتغال 

مدیرعامل انجمن خیرین حامی معلولان خراسان شمالی گفت: بسیاری از معلولان تحصیل‌کرده استان در پیچ و خم و فراز و نشیب‌های دست یابی به اشتغال‌های پایدار گرفتار هستند.  
معلولان و تنگناهای دستیابی به اشتغال ,

حبیب‌الله بلوریان، مدیرعامل انجمن خیرین حامی معلولان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک، اظهار کرد: این انجمن طی سالیان باتکیه‌بر حمایت‌ها و کمک‌های خیران و بخش دولتی در زمینه‌های تأمین جهیزیه، درمان و تحصیل از معلولان حمایت کرده، بااین‌وجود، طی سال‌های اخیر رویکرد اصلی این انجمن بر اشتغال‌زایی این قشر معطوف شده است.  

وی معتقد است: درصورتی‌که معلولان بتوانند، خود درآمد کسب کنند طبیعتاً می‌توانند بسیاری از نیازهای خدماتی موردنیاز خود را تأمین کنند و بی‌نیاز شوند.  

مدیرعامل انجمن خیرین حامی معلولان خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در استان شمار قابل‌توجهی از معلولان دارای تحصیلات دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری هستند، عنوان کرد: متأسفانه بسیاری از معلولان تحصیل‌کرده از قانون جذب سه درصد در استخدامی‌ها بهره‌مند نشده‌اند و آنان پشت درب‌های انتظار استخدام در ادارات جامانده‌اند.  

وی افزود: سن شماری از آنها از این قانون نیز گذشته است.  

بلوریان تصریح کرد: امروز معلولان، اجرای قوانین مصوب درباره خود را از دولت گدایی می‌کنند.  

وی بیان کرد: معلولان استان خواستار اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان هستند که مصوب مجلس و ابلاغ دولت به استان‌ها است.  

مدیرعامل انجمن خیرین حامی معلولان خراسان شمالی گفت: قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تکلیف اشتغال آنان، مناسب‌سازی اماکن آموزشی و مهارت‌آموزی برای معلولان را مشخص و تعیین کرده است.  

علاوه بر این، وی اذعان کرد: حتی در بازار آزاد نیز شرایط جذب به کار معلولان در استان فراهم نیست و کسبه، بازاریان و اصناف تمایلی به جذب معلولان برای اشتغال آنان را ندارند؛ چون آنها را ناتوان می‌بینند.  

وی افزود: بااین‌وجود، این انجمن بسیار تلاش کرد تا شعبه‌ای از کارخانه‌ای در استان قزوین که بسیاری از نیروهایش معلول هستند در این استان نیز فعال و راه‌اندازی شود که متأسفانه با عدم همراهی مسئولان اجرایی استان مواجه شدیم.  

مدیرعامل انجمن خیرین حامی معلولان خراسان شمالی تأکید کرد: معلولان استان خواهان هستند که دولت، صاحبان صنایع را در زمینه جذب به کار مجاب کند و یا اینکه سرمایه‌گذاران را مجاب کند تا فرصت‌های اشتغال برای این قشر از جامعه را نیز آماده‌سازی کنند.  

وی در بخش دیگری از سخن خود، به اهمیت ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به معلولان نیز اشاره و اظهار کرد: برای جلب نظر صاحبان صنایع و سرمایه‌گذاران باید دوره‌های آموزشی - مهارتی برای معلولان برگزار شود.  

بلوریان یادآور شد: در این زمینه نیز متأسفانه با مشکلات فقدان تجهیزات ویژه معلولان در مراکز مهارت‌آموزی همچنین با مناسب‌سازی نبودن اماکن برای حضور معلولان به‌منظور آموزش و مهارت‌آموزی در تمامی شهرستان‌های استان مواجه هستیم.  

وی بیان کرد: درباره این مشکلات، گفت‌وگوهایی را با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان، انجام و درخواست‌ها را به آنان ارائه داده‌ایم، اما هنوز در حد انتظار شرایط لازم و مناسب برای مهارت‌آموزی معلولان فراهم نشده است.  

مدیرعامل انجمن خیرین حامی معلولان خراسان شمالی در ادامه اظهار کرد: متأثر از این شرایط، این انجمن فعلاً بر روی ایجاد فرصت‌های اشتغال‌های خُرد و خانگی برای معلولان معطوف شده است که دارای بازار فروش پایدار باشند.  

وی گفت: در این زمینه با مؤسسه آستان قدس رضوی نیز تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده‌ایم تا این مؤسسه کانکس‌هایی را برای فروش محصولات به معلولان استان اختصاص دهند.  

بلوریان خواستار شد: کسبه و اصناف استان نیز در جذب به کار معلولان استان همراهی و همکاری داشته باشند.  

وی در خاتمه از دعوت‌نشدن این انجمن به کارگروه‌های اشتغال استان که در استانداری برگزار می‌شوند نیز انتقاد کرد و گفت: این انجمن که نماینده معلولان استان است باید در این کارگروه‌ها دعوت شود تا نظرات، پیشنهادها و راهکارهای مرتبط با اشتغال معلولان را به تصمیم‌گیران اجرایی استان ارائه دهد.  

مدیرعامل انجمن خیرین حامی معلولان خراسان شمالی همچنین خواستار شد: فرصت‌های مهارت‌آموزی معلولان در رشته‌های دارای بازار فروش، ایجاد شود.  

وی افزود: استان باید برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کند تا سرمایه‌گذاران بر اشتغال آفرینی برای معلولان تمایل پیدا کنند.  

بلوریان تصریح کرد: باید درباره توانمندی‌های معلولان آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی انجام شود تا تفکر مسئولان اجرایی که معلولان را ناتوان می‌بینند، تغییر کند و بر اشتغال‌زایی این قشر از جامعه اهتمام بورزند.  

انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک