پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۷۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۲۲ - ساعت ۱۳:۰
خاطرات یار دیرین محمود مشحون

باخت عمدی بسکتبال ایران به لبنان

سرپرست سابق تیم ملی بسکتبال ایران که دوستی دیرینه‌ای با مرحوم محمود مشحون داشت، خاطرات جالبی از دوران ریاست این مدیر موفق و اسطوره بسکتبال بیان کرد.
باخت عمدی بسکتبال ایران به لبنان,

به گزارش عصراترک ،مهران سررشته در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مرحوم محمود مشحون، رئیس سابق و پر افتخار فدراسیون بسکتبال ایران که روز ۱۹ آذر ۱۴۰۲ درگذشت، توضیح داد: می‌توانم بگویم که ایشان جزو معدود افراد تحصیل‌کرده ورزش بود که از زمان شروع کار خود به صورت علمی فعال بود. او جزو اولین نفراتی بود که در اولین دوره‌های دانش‌سرای ورزش دیپلم ورزش گرفت و معلم ورزش بود. در واقع محمود مشحون به همراه نفراتی چون داود نصیری، ابراهیم نعمتی و استاد نیکخو جزو بنیانگذاران دانش‌سرای ورزش بودند. البته ایشان سال‌ها بعد نیز تحصیلات دانشگاهی را پشت سر گذاشت تا کاملا یک فرد علمی در ورزش باشد.

او ادامه داد: البته باید اعلام کنم که محمود مشحون پیش از ورود به بسکتبال، یک شناگر بود. آقای ابراهیم نعمتی همیشه می‌گفت که محمود را از استخر درآوردم و به بسکتبال فرستادم که بعد از یک مدت کوتاه عضو تیم ملی شد. محمود مشحون در ۸۲ سالگی درگذشت اما به جرات می‌توانم بگویم که ۶۸ سال از عمر خود را در ورزش گذراند. خصوصا در بسکتبال هیچکس نمی‌توانست به گرد پای او برسد. اگر بخواهیم خودمانی‌تر بگویم، در بسکتبال کسی نمی‌توانست مشحون را دور بزند. او کاملا زیر و بم بسکتبال را می‌دانست و از همه کسانی هم که در بسکتبال بودند شناخت کامل داشت. این مسئله از جمله دلایل موفقیت محمود مشحون در بسکتبال ایران و آسیا بود.

*مشحون ذاتا مدیر بود

دوست دیرینه محمود مشحون که بیش از ۳ دهه با او دوستی نزدیکی داشت، درباره بزرگ‌ترین دلیل موفقت او گفت: مشحون یک مدیر بی‌نظیر بود. برخی افراد ذاتا مدیر هستند. ضمن اینکه یک انسان کاملا مردم دار بود. از کم رتبه‌ترین کارکنان فدراسیون تا بالاترین آن‌ها، محمود مشحون را دوست داشتند چون مثل یک پدر با آن‌ها برخورد می‌کرد. با بازیکنان دوست بود و واقعا صادقانه می‌گویم، از ساعتی که خبر درگذشت ایشان رسانه‌ای شد، همه کارکنان پایین رده فدراسیون با من تماس گرفته و تسلیت گفته‌اند. او یک انسان وارسته بود.

او با اشاره به افتخارات زیاد محمود مشحون در دوران ریاستش نیز گفت: پیش از آمدن ایشان، تنها مدال بسکتبال ایران در آسیا، برنز بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی بود، تا اینکه محمود مشحون درسال ۱۳۸۱ توسط مجمع به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد. البته او پیش از این نیز سابقه ریاست فدراسیون بسکتبال در دوره دولت موقت را داشت، اما اینبار با آرای مجمع انتخاب شد. ما در دهه ۷۰ و قبل از آن حتی در مسابقات غرب آسیا هم مدال آوری نمی‌کردیم، موضوعی که باعث شد محمود مشحون سال ۱۳۸۱ برای سومین بار بعد از انقلاب رئیس فدراسیون شود و تا سال ۱۳۹۶ بیشترین دستاوردها را کسب کند. بزرگسالان ما سه بار قهرمان آسیا شد، جوانان چندین بار روی سکوی نخست قاره ایستادند، تیم امید ما در آخرین دوره رقابت‌های زیر ۲۳ سال آسیا که سال ۲۰۰۳ - ۲۰۰۴ بود در تهران با شکست چین قهرمان شد و افتخارات دیگری که همگی با تلاش‌های او به دست آمد. 

باخت عمدی بسکتبال ایران به لبنان/ رد کردن ریاست آسیا توسط مشحون

*مشحون ریاست فیبا آسیا را بخاطر ایران رد کرد

سرپرست سابق تیم ملی بسکتبال ایران، درباره بهترین خاطرات خود با محمود مشحون نیز گفت: ابتدا باید بگویم که او هیچگاه نگاه از بالا به پایین نداشت و با همه رفیق بود. سال ۲۰۰۹ که ما در چین حضور داشتیم، «رابرت الفینستون» رئیس استرالیایی آن زمان فیبا یک جلسه خصوصی با محمود مشحون برگزار کرد و از او خواست تا رئیس فیبا آسیا شود. او معتقد بود بسکتبال آسیا از سایر مناطق جهان عقب مانده و مشحون می‌تواند این عقب ماندن را جبران کند. به یاد دارم که مشحون با آورن برخی دلایل از انجام این کار به خاطر بسکتبال ایران خودداری کرد و حتی من و بهمن سلیمانی هم که در جریان موضوع بودیم، از این تصمیم مشحون تعجب کردیم.

* عمدا به لبنان باختیم که تیم را آنالیز نکنند

او ادامه داد: البته بزرگترین خاطره من با مشحون به جام ملت‌های ۲۰۰۷ برمی‌گردد، جایی که ایران برای اولین بار قهرمان آسیا شد. پس از قطعی شدن صعود ما، سرمربی وقت تیم ملی آقای «ترومن» که رابطه نزدیکی هم با بنده داشت،‌ به من گفت: «مهران من می‌خواهم در دیدار با لبنان که برای ما تشریفاتی است از تیم دوم استفاده کنم و ببازیم، چون نمی‌خواهم اگر در فینال به لبنان خوردیم، دستمان برای آن‌ها رو شود». پس از اینکه او این صحبت را به من گفت مسئله را با مشحون در جریان گذاشتم که از بنده خواست تا جلسه فنی را تشکیل دهیم.

سررشته ادامه داد: ما هم جلسه کمیته فنی را که متشکل از بنده، حسن نوربخش، رضا مشحون، خود مرحوم محمود مشحون، رامین طباطبایی و سرمربی تیم ملی بود را تشکیل دادیم. پس از صحبت‌هایی که انجام شد، آقای مشحون قبول کردند که این اتفاق رخ دهد. ما در آن بازی تشریفاتی با تیم دوم وارد زمین شدیم و متاسفانه بازیکنان نیمکت ما خیلی بد بازی کردند با اختلاف بیش از ۲۰ امتیاز باختیم و همین مسئله باعث خشم و ناراحتی مشحون شد. او انتظار باخت با چنین فاصله‌ای را نداشت و بسیار غمگین بود. در اتوبوس به بازیکنان می‌گفت که ما باید می‌باختیم، اما نه اینطور که لبنانی‌ها فکر کنند بسکتبال ایران را له کرده‌اند. 

باخت عمدی بسکتبال ایران به لبنان/ رد کردن ریاست آسیا توسط مشحون

سرپرست سابق تیم ملی افزود: پس از آن که در فینال به لبنان خوردیم، هنگامی که با اتوبوس به سالن می‌رفتیم تا برای بار دوم مقابل لبنان قرار بگیریم، محمود مشحون با یک لحن مدیر و مدبرانه‌ای با چنان قاطعیتی با بازیکنان صحبت کرد که ما با اختلاف زیاد در فینال لبنان را بردیم و قهرمان آسیا شدیم. حتی رامین طباطبایی آن زمان رو به من کرد و گفت: «بازیکنان و کادرفنی زحمت زیادی کشیدند، اما ما با آن سخنرانی محمود مشحون موفق به کسب عنوان قهرمانی شدیم چون بازیکنان را از نظر انگیزه بسیار بالا برد». این بهترین خاطر من با محمود مشحون است.

انتهای پیام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک