دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۸۷۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۱۱ - ساعت ۹:۵۳
یادداشت؛

حسرت چندین ساله سینما در شیروان

باید در تاریخ ثبت شود در جایی که استاندار و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استانش، شیروانی هستند، شهرستان شیروان از برکت سینما بی‌بهره است.
حسرت چندین ساله سینما در شیروان,




به گزارش عصراترک، در طول سالیان گذشته، همواره یکی از موارد قیاس برخورداری ملت‌ها، سالن‌های سینما بوده است. سینماهایی که تعداد آن‌ها از آغاز دهه ۸۰ شمسی به طرز عجیبی کم شد که نمونه آن را در شهر شیروان نیز می‌توان حس کرد.

سینما در شهر شیروان در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ با توجه به بضاعت آن زمان وجود داشت، اولین سینمای شیروان در خیابان امام خمینی(ره) فعلی در مجاورت خیابان حافظ (تقریبا روبروی بازار کشاورز) وجود داشت که گویا پس از نشر فیلم‌های نامناسب به تعطیلی کشیده شد.
دومین سینمای شهر شیروان در طبقه زیرین اداره سازمان و تبلیغات این شهر وجود داشت که هم‌اکنون به عنوان سالن همایش و کنفرانس این شهر استفاده می‌شود اما بعد از گذشت سال‌ها این مکان نیز خاصیت خود را برای استفاده سینمایی از دست داد.
روند نزولی شدن تعداد سالن‌های سینمایی از ابتدای دهه ۸۰ شمسی آغاز شد، از جایی که حدود ۲۹۰ باب سالن سینمایی در ابتدای این دهه به ۱۸۳ باب سالن سینمایی در پایان این دهه رسید.
سینما یکی از شاخص‌های مهم فرهنگی در شهرسازی است. تاکنون در شهرستان شیروان به معنای واقعی کلمه، فضایی تخصصی به عنوان سینما برای اکران فیلم‌های سینمایی دایر نشده است.
ایجاد سینما تاثیر به‌سزایی در پُر کردن اوقات فراغت افراد، نوجوانان و جوانان، قشر هنرمند و دانشجو، دورهمی‌های خانوادگی و… به ویژه در فصل تابستان را داشته باشد.  
با توجه به به اهمیت مقوله فرهنگ و اقدامات فرهنگی، که رهبر معظم انقلاب در برهه‌ای نه چندان دور از تاریخ انقلاب اسلامی (شهریور سال ۹۴ در دیدار با هیات دولت) می‌فرمایند: به‌خاطر مسائل فرهنگی بعضی شب‌ها خوابم نمی‌بَرَد. باید تمامی مسئولان دستگاه‌های اجرایی در سطح استان و شهرستان بخاطر همین جمله حضرت آقا هم که شده، در زمینه احداث سینما در شیروان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.
به‌راستی چرا کسی به فکر شهر بی‌سینمای شیروان نیست؟ چه کسی باید چراغ آن را روشن کند؟ داشتن سینما حق مسلم مردم و جوانان و خانواده‌های شیروانی است و این کمترین خدمتی است که مسئولان امر در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌توانند برای این خطه زرخیز انجام دهند.
کارشناسان، دسترسی شهرهای کوچک و حتی روستاها به امکانات رفاهی را عین عدالت فرهنگی می‌دانند؛ اما شهرِ شیروان دومین و پرجمعیت‌ترین شهرِ استان خراسان‌شمالی خود از وجود جاذبه‌های فرهنگی همچون سینما محروم است چه رسد به روستاها!
سینما به‌عنوان یک فعالیت جمعی، نه تنها یک فرهنگ و کار فرهنگی محسوب می‌شود بلکه یک بنگاه اقتصادی است که تاثیر به‌سزایی در رشد فرهنگ اجتماعی دارد. طی سال‌های گذشته ساخت پردیس‌های سینمایی توسط نهادهای مختلفی توانسته در جذب مخاطب و فروش گیشه موفق عمل کند.
این پردیس‌ها اغلب با حمایت شهرداری‌ها و یا کمک بخش خصوصی ساخته می‌شود. پردیس سینمایی شیروان که اقدامی مشارکتی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری شیروان است که در سال ۹۹ با حضور محمدعلی شجاعی، استاندار وقت خراسان شمالی و مسئولان شهرستانی، کلنگ آن زده شد.
استاندار وقت خراسان شمالی مهلت ۶ ماهه برای تکمیل این پروژه صادر کرد تا در این بازه زمانی کار ساخت پردیس سینمایی امید شیروان توسط شهرداری این شهر به اتمام برسد.  
پروژه‌ای با اعتبار ۳ وجهی مشخص که قرار بود از سوی استانداری خراسان‌شمالی، وزارت ارشاد و سازمان شهرداری‌ها تامین شود.

در این خصوص، مسعود الهی، معاون عمرانی و امور زیر بنایی وقت شهرداری شیروان در مورخه ۵ دی ۱۴۰۰ به خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که پردیس سینمایی شیروان ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اظهار کرده: در برآورد اولیه مقرر شد که ۵۰۰ میلیون تومان از محل سازمان شهرداری‌ها، ۷۰۰ میلیون تومان سازمان امور سینمایی و ۱ میلیارد تومان از استانداری تامین اعتبار شود.
وی با بیان این‌که اعتبارات استانی به ۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، تأکید کرد: هیچ‌کدام از اعتبارات اختصاص پیدا نکرده و از محل منابع داخلی شهرداری بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای این پروژه هزینه شده است.
علی‌ایحال پروژه‌ای که باید در سال ۱۴۰۰ به افتتاح می‌رسید با ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی اندر خم کُنش مسئولان است.
پردیس سینمایی شیروان عدم تحقق وعده‌های مسئولان است. توپی است که هر ارگان عدم تحقق آن را به زمین ارگان دیگر شوت می‌کند. داغی است که بر دل هنرمندان، هنردوستان، علاقه‌مندان و خانواده‌های شیروانی باقی مانده است.
پردیس سینمایی امید شیروان عقب ماندگی فرهنگی یک شهر با سبقهٔ فرهنگی بالا را یدک می‌کشد. شبیه سیب گاز زده‌ای است که کسی آن را گردن نمی‌گیرد و دود نبود آن فقط در چشمان مردم شیروان است.
تاثیر فرهنگی سینما قطعاً آن‌جا قابل فهم و درک می‌شود که مقام معظم رهبری این رهبر فرزانه و دانشمند جهان اسلام در ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ در دیدار با سینماگران می‌فرمایند: «سینما کلید پیشرفت کشور است، فیلم هم چیز جذابی است. سینما خیلی عنصر جذابی است، رسانهٔ فوق‌العاده‌ای است؛ یعنی واقعا الان هیچ چیزی مثل سینما نیست از لحاظ اثرگذاری» 
ایشان در جایی دیگر در ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ می‌فرمایند: «هنر سینما یک هنر برتر است و هیچ چیزی مثل سینما نیست» و در ادامه به مقایسه تاثیرگذاری سینما و منبر می‌پردازند. اولین سوالی که پس از سخنان رهبر معظم انقلاب بر من یادآور می‌شود، این است که: پس برنامه مسئولان برای نوجوانان و جوانان در این شهر چیست و یک این چنین فردی چگونه هیجانات درونی خود در این سن را اقناع کند؟
با تعمق در بیانات گهربار معظم‌له می‌توان پی به اهمیت سینما در بارور کردن فرهنگ یک جامعه پی برد. کلیه مسئولان، دلسوزان جامعه نخبگانی، سیاسی و مذهبی شهرستان شیروان اگر می‌خواهند باری از مشکلات اجتماعی شیروان کم شود باید و باید به اوقات فراغت جوانان و نوجوانان با ایجاد تفریحات سالم و مفرح اسلامی همانند سینما بپردازند.
یادمان نرود سینما هنری زنده و خلاق، امیدآفرین و بیم‌دهنده، نقاد، جلوه گر و افسون‌گر که با هم آمیختگی تکنیک‌ها و فنون مختلف بار سنگین مفاهیم را از طریق جلوه‌های شنیداری و دیداری به مخاطب فرهیخته تقدیم و سینماگر را خالق اثری مانا در جهان هستی می‌گرداند.
کاهش آمار بیکاری، اعتیاد، بزه‌کاری، تاب‌آوری جامعه، عدم گرایش جوانان به تفریحات ناسالم، طلاق و… را شاید بتوان با ایجاد رفاهیات عمومی، فرهنگ اصیل و ۹۰ ساله سینما ایران برطرف کرد ان‌شاء الله.

نویسنده: احسان حق‌بین، خبرنگار پایگاه خبری عصراترک

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک