دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ - ساعت ۱۴:۳۳
در خراسان شمالی؛  

طرح ملی کاشت درختان از ۱۱ آذرماه جاری اجرایی می‌شود 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: سهم خراسان شمالی از اجرای طرح ملی و مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال طی مدت چهار سال است که انجام آن از ۱۱ آذر ماه جاری به طور رسمی در استان آغاز می‌شود.  
 طرح ملی کاشت درختان از ۱۱ آذرماه جاری اجرایی می‌شود ,

علی اسدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک با اشاره به پیامدهای تغییرات اقلیمی در سطح دنیا و لزوم مدیریت و حفظ محیط زیست و عرصه‌های منابع طبیعی، اظهار کرد: در این راستا، کشورها، اجرای کاشت درختان را در پیش گرفته‌اند که ایران نیز از این برنامه تبعیت خواهد کرد.  
اسدی گفت: اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور به مدت چهار سال در دستور کار قرار گرفته است که سهم استان خراسان شمالی از اجرای این طرح، کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال طی مدت چهار سال است.  
وی افزود: در خراسان شمالی باید سالانه چهار میلیون اصله نهال طی مدت چهار سال کاشته شوند.  
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطر نشان کرد: این طرح مردمی و ملی در استان به صورت بذرکاری و نهال کاری انجام خواهد شد.  
وی افزود: در این طرح نهال‌ها در نهالستان‌های متعلق به این اداره کل همچنین در نهالستان‌های شهرداری‌ها و بخش خصوصی تولید می‌شوند.  
اسدی در ادامه با بیان اینکه این طرح در ۱۲ محور انجام خواهد شد، اظهار کرد: این محورها شامل توسعه زراعت چوب در مزارع، طرح‌های جنگل کاری، طرح‌های آبخیزداری، مرتعداری و بیابان زدایی، درختکاری در حاشیه راه‌ها، درختکاری برای بازسازی محدوده تخریب شده معادن، درختکاری در محوطه صنایع، کارخانجات، شهرک‌های صنعتی، درختکاری در فضای سبز تحت مدیریت شهرداری‌ها، درختکاری در مناطق تحت اختیار نیروهای مسلح، درختکاری در بوستان‌های روستایی، درختکاری در محدوده پیرامون تاسیسات نفت و گاز هستند.  
وی گفت: در اجرای این طرح، بخش خصوصی، مردم، تمامی دستگاه‌های اجرایی، نهادها برای مشارکت و همراهی در اجرای این طرح به پای کار دعوت شده‌اند.  
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه درباره امر کاشت در این طرح نیز بیان کرد: در استان، برای اجرای این طرح، بذور و نهال‌های کم آب طلب و بومی مناطق هدف انتخاب، تولید و تکثیر شده‌اند.  
وی با اعلام اینکه آغاز اجرای این طرح در استان از شهریورماه امسال مبتنی بر بذرکاری در مناطق جنگل‌های هیرکانی استان کلید خورده است، عنوان کرد: روز شنبه هفته آینده (۱۱ آذرماه جاری) به طور رسمی اجرای این طرح در قالب کاشت نهال‌های تولیدی در مساحت ۵۰ هکتار از مناطق هدف شروع می‌شود.  
اسدی همچنین گفت: در سال اول از اجرای این طرح، کاشت نهال‌های تولیدی در مناطق هدف استان تا اسفندماه امسال ادامه دارد که البته در مناطق هدف بیابانی استان نیز تا شهریور ماه سال ۱۴۰۳ به طول می‌انجامد.  
وی یادآور شد: البته در راستای اجرای این طرح سه هزار اصله نهال زیتون در مناطق جانمایی شده استان با هدف گرامی داشت یاد شهدای غزه نیز کاشته خواهند شد.  
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود بیان کرد: برای اجرای این طرح، با ۱۰ دستگاه اجرایی استان با هدف مشارکت در کاشت و نگهداری از نهال‌هایی که کاشته می‌شوند، تفاهم نامه منعقد شده است.  
وی همچنین با اشاره به فعالیت صنایع بزرگ و کوچک استان خاطرنشان کرد: تا به کنون مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم پای کار آمده است و در این راستا، طی عقد تفاهم نامه‌ای، این مجتمع صنعتی به تولید دو میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال و مشارکت در کاشت آنها طی مدت سه سال متعهد شده است.  
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: با دیگر صنایع استان از جمله مجتمع صنعتی پتروشیمی خراسان و کارخانه سیمان نیز گفت و گوها را انجام داده‌ایم که امیدوار هستیم پای کار آیند.  
علاوه بر این، اسدی یادآور شد: قراردادی را نیز با قرارگاه امام حسن مجتبی در زمینه اجرای کاشت نهال در مناطق تحت اجرای عملیات آبخیزداری در سطح استان منعقد کرده‌ایم که برای اجرای آن باید یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی تامین شود.  
انتهای خبر/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک