دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۷۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۰۵ - ساعت ۱۱:۴۴
حاج‌کناری:

یزدانی و زارع شانس کسب طلای المپیک را دارند/برابر تیلور نباید تغییر تاکتیک دهیم

دارنده مدال طلای پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۹۷ جهان کراسنویارسک روسیه گفت: یزدانی و زارع شانس زیادی برای کسب طلای المپیک دارند؛ در جهانی بلگراد به وضوح شاهد توانایی و انگیزه زارع بودم و می‌تواند مدال‌های ارزشمندی را در سطح جهان و المپیک برای کشورمان بدست آورد.
 یزدانی و زارع شانس کسب طلای المپیک را دارند/برابر تیلور نباید تغییر تاکتیک دهیم,

به گزارش عصراترک عباس حاج‌کناری روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا در خصوص شرایط حسن یزدانی برای حضور در بازی‌های المپیک پاریس، اظهار کرد: با توجه به جراحی که در کتف راستش صورت گرفت خوب به نظر می‌رسد. به طور قطع پس از جراحی و استراحت ۲ تا سه ماهه برای بهبود، یزدانی تمریناتش را آغاز خواهد کرد. با توجه به زمان کافی و حدود ۸ ماهه تا المپیک، او می‌تواند با برنامه درست در پاریس به مدال خوش‌رنگ طلا دست یابد.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که در این سال‌ها از او دارم، حسن نیز از این میدان با سربلندی خارج خواهد شد. رقابت یزدانی و تیلور در این سال‌ها همیشه جذابیت خاص خود را داشته و امیدوارم نابغه کشتی ایران در پاریس بتواند همانند جهانی ۲۰۲۱ اسلو به مدال طلا برسد. نقطه قوت یزدانی، انجام فنون دست زیر کتف است و فکر می‌کنم او پس از بهبود، اتفاقات خوبی را در پاریس رقم بزند.

دارنده نشان نقره جهانی ۱۹۹۸ تهران در خصوص اینکه کارشناسان اعتقاد دارند که یزدانی برابر تیلور باید تاکتیک خود را تغییر دهد، گفت: در این خصوص هر کارشناسی نظر خود را بیان می‌کند و می‌تواند این موضوع درست باشد، ولی به نظر من حسن یک اسلحه‌ای مخفی به نام دست زیر کتف دارد که در اجرای فن بسیار توانمند است. او باید بداند که در این اسلحه‌ تنها ۵ تا ۶ تیر وجود دارد که با آمادگی ذهنی خاص از این تیرها باید به موقع استفاده کند تا برنده دوئل هفتم با تیلور شود. یزدانی در مبارزه با تیلور نباید به دنبال تغییر تاکتیک باشد چرا که این رویه باعث شده بدنش در رقابت حساس با تیلور کم بیاورد و مبارزه خود را واگذار کند.

وی ادامه داد: یزدانی در ۲ تا سه دقیقه ابتدایی نه تنها به حریفش نباید پا بدهد بلکه به دنبال مهار تکنیک‌های تیلور باشد و بتواند او را خسته کند. در ۳ دقیقه دوم با همه توان و زیرکتف‌های انفجاری و خاک کردن‌ها باید بیشترین امتیاز را از حریف آمریکایی بگیرد. او در این مبارزه اگر به دنبال امتیازگیری از حریفش است در وسط تشک به فکر امتیازگیری نباشد، چرا که شگرد تیلور در وسط تشک رخ می‌دهد، تنها برگ برنده یزدانی برای امتیاز گرفتن هدایت کردن تیلور به کناره‌های تشک است، او در این وضعیت از فاز هجومی خود خارج شده و به لاک دفاعی می‌رود که در این شرایط حسن می‌تواند با حملات و اجرای دست زیر کتف، تیلور را اسیر توانایی خود کند.

حاج کناری این راهم گفت: در المپیک پاریس با توجه به رشد و توانایی امیرحسین زارع، او نیز می‌تواند از پسِ سنگین وزن آمریکایی برآید. بیشترین شانس کسب مدال طلا در پاریس را حسن یزدانی و امیرحسین زارع دارند. با توجه به اینکه در بلگراد حضور داشتم به وضوح شاهد توانایی و انگیزه زارع بودم، او می‌تواند مدال‌های ارزشمندی را در سطح جهان و المپیک برای کشورمان بدست آورد.

وی همچنین در خصوص عملکرد کادر فنی و اینکه نیاز به تغییر دارد یا خیر، پاسخ داد: در خصوص عملکرد کادر فنی، فدراسیون باید نظر خود را بیان کند، من در این خصوص اظهار نظر نمی‌کنم. تاکنون نیز برای حضور در کادر فنی از سوی فدراسیون پیشنهادی به من ارائه نشده و برای پیشرفت تیم ملی کشورم به طور قطع از هیچ کمکی کوتاهی نخواهم کرد. با توجه به اینکه در بلگراد به عنوان سرمربی تیم ملی تاجیکستان شاهد رقابت ملی‌پوشان کشتی ایران بودم، ولی معتقدم که باید خودباوری در بین اعضای تیم بیشتر شود و با توجه به زمان ۸ ماهه تا المپیک، کادر فنی باید بیشتر بر روی آمادگی ذهنی و همچنین برروی نقاط ضعف و قوت تمرکز کنند.

دارنده مدال طلای جهان گفت: در آوردگاه جهانی بلگراد، آزادکاران آمریکایی از لحاظ آمادگی جسمانی، بسیار خوب بودند. از سوی دیگر کشتی‌گیرانی روسی با توجه به تعلیق ورزش این کشور، آمادگی جسمانی و خودباوری لازم را نداشتند و در مواقعی که پیروز شدند نیز همراه با چاشنی غیرت شخصی بود.

وی همچنین در خصوص عملکرد تیم ملی کشتی آزاد در پیکارهای جهانی ۲۰۲۳ بلگراد نیز اظهار داشت: مهم‌ترین موضوعی که شاهد بودم مربوط به آمادگی جسمانی و وضعیت ریکاوری ملی‌پوشان بود. با توجه به زمان‌بندی، مشخص بود که ۲ هفته پایانی تا آغاز مسابقات، آزادکاران استراحت کافی نداشتند و در رقابت رودرو در ثانیه‌های پایانی و میلیمتری مبارزه خود را واگذار کردند. کادر فنی برای المپیک بیشتر باید خودباوری و تمرینات روحی و روانی را مورد توجه قرار دهد.

حاج‌کناری همچنین در خصوص رحمان عموزاد در جهانی بلگراد، گفت: آن‌چیزی که از او در بلگراد دیدم بیشتر مربوط به خستگی و فشار بود. رحمان برای موفقیت باید این فشارها را از خود دور کند و با آرامش کامل به روی تشک برود. او در رقابت با حریف آمریکایی به زور توانست به پیروزی برسد که در دیدار بعدی خود این ضعف جسمانی علتی شد تا در مقابل اسماعیل موسکایف آزادکار روسی‌الاصل مجارستان امتیاز زیادی از دست بدهد. به نظرم در مبارزه با موسکایف نباید از حریفش جدا کشتی می‌گرفت، او هم به راحتی از نقطه قوت و شگرد رحمان بهره برد و با دست زیر کتف از او امتیاز گرفت.

وی همچنین در خصوص وزن ۹۷ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد، گفت: با توجه به حضور آزادکارانی از جمله محمدحسین محمدیان، مجتبی گلیج، کامران قاسم‌پور و دیگر ملی‌پوشان، رقابت در این وزن بسیار حساس و سرنوشت ساز است. در خصوص این وزن نیاز است بهترین گزینه به مسابقات اعزام شود که مستلزم برگزاری درست چرخه انتخابی هستیم که برای رعایت عدالت و انتخاب بهترین گزینه باید حس مدال‌آوری را تقویت کرد، البته ملاک ملی‌پوش شدن برتری در یک دیدار نیست، بلکه مدعیان باید چند بار توانایی خود را در میادین مختلف به کادر فنی ثابت کنند.

دارنده مدال طلای جهان در خصوص حضور کامران قاسم‌پور در این وزن گفت: در المپیک توکیو پیشنهاد من این بود تا کامران در وزن ۹۷ کیلوگرم محک زده شود. با توجه به اینکه در وزن ۸۶ کیلوگرم شانسی برای او وجود نداشت. با حضور احمد تاج‌الدین‌اف (آزادکار روسی‌الاصل بحرین) و آماده شدن عبدالرشید سعدالله‌یف کار در وزن ۹۷ کیلوگرم دشوار می‌شود که با اعزام نفر نهایی به چند تورنمنت این شانس را داریم که در این وزن در پاریس مدال بگیریم. در جام جهانی ۲۰۲۲ آمریکا، کامران با وزن کمتر مقابل کایل اسنایدر آمریکایی، کشتی خوبی نگرفت ولی شروع خوبی داشت. کامران با پر کردن عضلات بدن، تمرینات، تغذیه و استراحت خوب می‌تواند کشتی خودش را بگیرد.

مدیرفنی تیم ملی کشتی آزاد تاجیکستان در خصوص وضعیت کشتی این کشور نیز گفت: با توجه به حضور چند کشتی‌گیر روس در ترکیب این تیم، تاجکستان می‌تواند در اوزان ۶۵ و ۷۴ به سهمیه المپیک برسد. برای این کار نیازمند جابجایی در برخی اوزان هستیم که در وزن ۶۵ کیلوگرم از مصطفی احمداف و برای وزن ۷۴ کیلوگرم نیز باید ویکتور راسادین و یاورولوف را محک بزنیم. در وزن ۵۷ کیلوگرم نیز شانس کسب سهمیه وجود دارد تا از یک آزادکار تاجیک به نام محمد اکرم‌اف استفاده کنیم.

حاج‌کناری در خصوص مشکل اساسی خود برای همراهی با تیم تاجیکستان اظهار کرد: با توجه به اینکه استخدام شرکت ملی نفت هستم، برای همراهی با تیم ملی تاجیکستان به مشکلات کاری ‌برخوردم، برای ادامه همکاری با این کشور نیازمند مرخصی هستم. در این خصوص از نیازمند همکاری مسئولان وزارتخانه‌های نفت و ورزش هستم.

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک