یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۶۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ - ساعت ۱۳:۳۵
گزارشی از بررسی وضعیت فرزندآوری در شیروان؛

شیب تند بحران جمعیتی از طرح‌های تشویقی تا اشتغال مادران

طی سال‌های اخیر کاهش جمعیت به یک بحران جدی تبدیل شده است، طرح جوانی جمعیت در راستای افزایش جمعیت اعمال می‌شود اما آن‌چنان که باید موفقیت‌آمیز نبوده است.
شیب تند بحران جمعیتی از طرح‌های تشویقی تا اشتغال مادران,

به گزارش عصراترک از شیروان، مسئله جمعیت در کشور چالش مهمی است که تمام کارشناسان اجتماعی و جمعیتی متفق‌القول معتقدند که ما به جمعیت نیاز داریم و این موضوع آن‌قدر مهم است که هیچ اما و اگری در آن وجود ندارد و در صورت ادامه وضعیت فعلی دود آسیب کاهش جمعیت در چشم همه کسانی خواهد رفت که در کشور زندگی می‌کنند.

بعد از انقلاب اسلامی و با توسعه مراکز بهداشتی و آگاهی‌های عمومی نرخ مرگ‌ومیر نوزادان کاهش پیدا کرد و کشور در دوران جنگ و تحریم یکباره با انفجار جمعیتی دهه شصتی‌ها روبرو شد.

این در حالی بود که زیرساخت‌های کشور هنوز آماده جمعیت تازه نبود و لذا تصمیم‌ها بر این شد که برای کاهش نرخ موالید تبلیغات فرهنگی شود تا جمعیت و نرخ باروری کنترل شود.

سیاستی که خلاف پیش‌بینی‌‌ها به‌سرعت مؤثر واقع شد و نرخ باروری چنان کاهش یافت که بعد از گذشت یک دهه آسیبهای آن دیده شد و پیری جمعیت در سال‌های بعد را به بار آورده است، لذا طرحی لازم بود تا نه‌تنها اقدامات غلط دهه‌های قبل مبنی بر کاهش جمعیت را خنثی کند؛ بلکه دیدگاه غلط گذشته را از بین ببرد و در جهتی مخالف آن جامعه را حرکت دهد و برای تحقق این موضوع امتیازات و تسهیلات لازم را نیز در نظر بگیرد تا این که طرح جوانی جمعیت کلید خورد.

این طرح از ابتدای سال ۱۴۰۰ به مرحله اجرا در آمد و به‌موجب اجرایی‌شدن این طرح مشوق‌های اقتصادی نیز برای خانواده‌ها در نظر گرفته شد.

این در حالی است که طبق آمار مسئولان استان خراسان شمالی، شهرستان شیروان در حوزه جمعیت در وضعیت بحرانی قرار دارد و با رکود مواجه شده است، براین‌اساس در این گزارش با مسئولان شهرستان شیروان و استان مصاحبه‌هایی گرفته شده که این بحران جمعیتی بررسی شود.

 

حمایت‌ها در طرح جوانی جمعیت، واقعی نیست

رستم‌زاده یکی از شهروندان شیروانی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: مشکلات اقتصادی باعث شده مردم نسبت به فرزندآوری تمایل نداشته باشند، وقتی مردم در رفاه اقتصادی نباشند و امید کافی برای آینده فرزندان خود نداشته باشند و نگران مسائل فرهنگی و اجتماعی آن‌ها باشند، قطعاً فرزندی نمی‌خواهند.

وی ادامه داد: تا زمانی که زمین با تعهد ساخت در ۱۸ ماه، نوبت‌های طولانی‌مدت صف وام‌های فرزندآوری وجود دارد؛ فرزندآوری برای من هیچ انگیزه‌ای ایجاد نمی‌کند.

رستم‌زاده اضافه کرد: تعهد تسهیلات فرزندآوری داده می‌شود این در حالی است که باگذشت ۶ ماه از تولد فرزندم هر بار که بانک مراجعه کرده‌ایم، گفته‌اند که اعتباری وجود ندارد.

وی اضافه کرد: حمایت‌ها در طرح جوانی جمعیت واقعی نیست، از طرفی نبود شیرخشک هم به‌تازگی برای خانواده‌های صاحب نوزاد مشکل‌زا شده است که همه این‌ها شرایط را برای داشتن یک فرزند سخت‌تر کرده است.

 

 

شاغل بودن مادران، باعث تک‌فرزندی شده است

عباسی یکی دیگر از شهروندان شیروانی در گفتگو با خبرنگار ما توضیح داد: پایین آمدن سطح امید به زندگی مردم و شنیدن حوادث منفی باعث شده که ازدواج‌ها در سنین بالا انجام شود و زوجین فرزندی نخواهند و یا بعد از سال‌ها نهایت یک فرزند داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین موضوع اقتصادی و بالارفتن توقعات فرزندان باعث شده که خانواده‌ها با گمان اینکه از پس توقعات فرزندانشان بر نیایند، نهایتاً به داشتن یک فرزند بسنده می‌کنند.

عباسی اضافه کرد: مادران شاغل باتوجه‌به سختی نقش مادری، تک‌فرزندی را انتخاب می‌کنند، از طرفی برخی از مادران به دلیل ترس ازدست‌دادن شغلشان فرزندی نمی‌خواهند.

 

روند کاهشی ولادت‌ها در شیروان طی سال جاری

داوود رضایی، رئیس اداره ثبت‌احوال شیروان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک در شیروان گفت: طی هفت‌ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۱ هزار و ۴۰ مورد تولد در شهرستان شیروان داشته‌ایم که این آمار در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۱ هزار و ۱۰۷ مورد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد روند کاهشی ۱.۶ درصدی بوده‌ایم، گفت: کل ولادت سال گذشته تعداد ۱ هزار و ۸۰۲ مورد بوده است.

رضایی گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت شده در سامانه ثبت و احوال، کل جمعیت شهرستان شیروان ۱۶۸ هزار و ۴۸۳ نفر هستند.

 

 

ارائه ۳۱ هزار خدمت به مادران باردار شیروانی

غلامرضا حیدری، رئیس شبکه بهداشت درمان شهرستان شیروان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: یکی از دلایل پایین‌بودن نرخ باروری و درصد باروری در این شهرستان بالارفتن سن ازدواج است که تعداد مادران باردار در شیروان روند کاهشی داشته است.

وی ادامه داد: طی سال جاری تعداد مادران باردار از ۹۳۶ مورد به هزار و ۹ مورد افزایش پیدا کرده است.

حیدری اضافه کرد: دلیل دیگر کاهش باروری، بالابودن فاصله سنی فرزند اول و دوم است که به‌خاطر همین دلایل درصد باروری شهرستان پایین آمده است.

رئیس شبکه بهداشت درمان شهرستان شیروان گفت: ۳۱ هزار و ۱۳۸ خدمت برای ارائه به مادران باردار توسط ماما، پزشک، مراقب سلامت ارائه شده که این خدمات شامل ویزیت رایگان پزشک، مراقبت‌های مامایی، کنترل وزن، فشارخون، آزمایش‌ها در دو نوبت، مشاوره تغذیه و روان که به‌صورت کاملاً رایگان انجام می‌شود.

 

کاهش نرخ باروری در شیروان به ۱.۷

وی همچنین گفت: علاوه بر این برای کل مادرانی که در سن باروری قرار دارند، مراقبت‌های پیش از بارداری به‌صورت رایگان انجام می‌شود و در صورت نیاز ارجاع به متخصص در کلینیک تخصصی با هزینه دولتی اعمال خواهند شد.

حیدری گفت: نرخ باروری شهرستان شیروان در سال ۱۴۰۰، ۱.۹ بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۱.۷ رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین تولد و بارداری دو مقوله جدا هستند، زیرا باردار ممکن است دچار سقط، مرده‌زایی شود یا مادر در شهر دیگر وضع‌حمل کند، لذا نباید تولد و باردار را با هم یکسان دانست.

 

اهدای ۳۵ قطعه زمین به خانواده‌های دارای سه فرزند در شیروان

محمد امیدوار، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری شهرستان شیروان به خبرنگار عصر اترک گفت: طی ۶ماهه نخست سال جاری ۳۲ قطعه زمین در روستاهای شهرستان به خانوارهای واجد شرایط در حوزه قانون جوانی جمعیت واگذار شده است.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر واگذاری ۳۵ قطعه زمین برای خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر در دست اقدام است.

امیدوار در حوزه اعطای تسهیلات ادامه داد: در ۶ماهه اول سال جاری فقط در ۳ بانک ملی، مسکن و ملت تعداد ۵۹۸ مورد وام ازدواج جوانان و تعداد ۴۹۵ مورد وام فرزندآوری در شهرستان شیروان پرداخت شده است.

این مسئول گفت: همچنین تعداد ۱۲۲ پرونده وام ازدواج و ۱۱۸ پرونده وام فرزندآوری در بانک‌های فوق مفتوح و متقاضیان در انتظار پرداخت وام هستند.

معاون فرماندار شیروان گفت: همچنین در ۶ماهه اول سال جاری برقراری مستمری و اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی برای خانواده‌های با فرزندان دوقلو و بیشترِ تحت پوشش بهزیستی در دستور کار بوده است.

 

 

اعطای وام اشتغال ۱۰۰ میلیونی به خانواده‌های با فرزند بیشتر

وی خاطرنشان کرد: در این مدت مستمری ۹۳ خانواده دارای فرزند دوقلو و یک خانواده دارای فرزند سه‌قلو برقرار و به هشت خانوار نیز وام اشتغال ۱۰۰ میلیون‌تومانی اعطای شده است.

امیدوار اظهار کرد: در شهرداری تخفیفات خوبی در ارائه پروانه ساختمان داده شده است، به‌طوری‌که در ۶ماهه اول سال جاری به ۶ خانواده سه فرزند و بالاتر معادل ۴۳ میلیون تومان تخفیف داده شده است.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرمانداری شیروان ادامه داد: دو اتاق مادر و کودک در دو پارک شهید فهمیده و پارک خانواده در نظر گرفته شده است که اتاق مادر و کودک پارک شهید فهمیده با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان تجهیز و این اتاق در پارک خانواده با اعتبار ۳۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده است.

امیدوار افزود: در حوزه ادارات تمامی دستگاه‌ها را مکلف کرده‌ایم برای ازدواج آسان امکانات و تجهیزاتی که دارند را در روستاها در اختیار جوانان قرار دهند.

 

۱۲۰ هزار نفر در شیروان بیمه سلامت دارند

وی در حوزه بیمه سلامت تصریح کرد: بیمه رایگان و عقد قرارداد با ماماها برای مادران باردار صورت پذیرفته است.

امیدوار گفت: از جمعیت شهرستان، ۱۲۰ هزار و ۳۰۰ نفر تحت پوشش بیمه سلامت و ۳۷ الی ۴۰ هزار نفر نیز تحت پوشش سایر بیمه‌ها هستند.

معاون فرمانداری شیروان ادامه داد: از دهک یک الی پنج، بیمه سلامت به‌صورت رایگان است و از دهک ۵ به بعد با پرداخت هزینه صورت می‌گیرد و بیمه سلامت برای زوجین نابارور خدماتی نظیرِ ۲۸ قلم تجهیزات پزشکی، ۵۶ کد خدمت آزمایشگاهی، ۶۳ قلم داروی تخصصی، ۲۰ خدمت جراحی، ۷ خدمت تصویربرداری پزشکی و ۴ خدمت فوق‌تخصصی ناباروری را با ۹۰ درصد تعرفه دولتی در مراکز دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی در سایر مراکز اعم از خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی ارائه می‌کند.

 

۲۵۴ مادر باردار شیروانی تحت حمایت‌های کمیته امداد هستند

اصغر نورمحمدیان نامانلو، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) شیروان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: مجموعه کمیته امداد شهرستان شیروان در طرح جوانی جمعیت با همکاری شبکه بهداشت برای ۲۵۴ مادر باردار و شیرده و کودکان زیر ۵ سال بن کارت تغذیه فعال کرده که ماهانه ۳۵۰ هزار تومان شارژ می‌شوند.

وی ادامه داد: همچنین کمیته امداد در پرداخت کمک‌هزینه خرید مسکن برای خانواده چهارنفره به‌صورت ۱۲۰ میلیون تومان بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه بلندمدت مشارکت داشته است.

این مسئول با بیان این‌که وام‌های بلاعوض از ۷۰ میلیون الی ۲۵۰ میلیون تومان متغیر است، ادامه داد: در احداث مسکن روستایی با همکاری بنیاد مسکن به‌صورت بلاعوض در ۴۵ واحد مشارکت داشته‌ایم که ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آن بلاعوض و ۲ میلیارد تومان وام پرداخت شده است.

 

اهدای وام اشتغال به خانواده‌ها در طرح جوانی جمعیت

نورمحمدیان نامانلو گفت: ۴۸۰ بسته لوازم‌التحریر به ارزش هر بسته ۳۰۰ هزار تومان برای خانواده‌های فوق تهیه و توزیع شده است.

وی افزود: ۵۵ خانواده در طرح جوانی جمعیت در بازه‌های زمانی سه ماه الی یک سال در لیست معیشتی قرار گرفته‌اند که به‌صورت میانگین ماهانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند.

این مسئول گفت: در طرح جوانی جمعیت برای ۱۲ خانواده وام اشتغال ۱۵۰ میلیون‌تومانی به ارزش ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و ۴ فقره ودیعه مسکن به هر خانواده، ۴۰ میلیون تومان واریز شده است.

 

 

افزایش اشتغال مادران و کاهش تمایل برای فرزندآوری

رقیه نجف‌زاده کلاته‌بالی، مشاور و کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: بالابودن هزینه‌ها و مسائل اقتصادی باعث شده اولین راهکاری که به ذهن خانواده‌ها برای پایین آوردن هزینه‌ها می‌رسد، فرزندآوری را به حداقل برسانند، درصورتی‌که می‌توانند کمی از تجملات، توقعات و هزینه‌های اضافی دوری کنند تا بتوانند فرزندی هم داشته باشند که این باعث گرم‌شدن کانون خانواده‌ها خواهد شد.

وی افزود: افزایش اشتغال مادران نسبت به دهه‌های ۶۰ و ۷۰، فعالیت‌های اجتماعی و کارهای بیرون از منزل باعث شده مادران وقت کافی برای رسیدگی به فرزندان خود را نداشته باشند، لذا چون استرس کاری داشتاه و زمان مناسب برای تربیت فرزند ندارند، فرزندآوری را به تعویق می‌اندازند.

نجف‌زاده کلاته‌بالی گفت: خارج از مسائل اقتصادی، متأسفانه برخی از خانواده‌ها تک‌فرزندی را نماد روشنفکری برای خود تلقی می‌کنند و این را بالابودن سطح آگاهی می‌دانند درصورتی‌که این دست مسائل تأثیر مخرب فرهنگ غربی و شبکه‌های غربی است.

 

احتیاج به چندفرزندی در سنین بالاتر احساس می‌شود

وی ابراز داشت: افراد سالمند و والدین وقتی پا به سن می‌گذارند بیشتر نیاز به مراقبت، مونس و همدم دارند که قطعاً داشتن چند فرزند در این زمان بسیار کمک‌کننده است که تک‌فرزندی در این ایام یک نوع آسیب است.

نجف‌زاده کلاته‌بالی خاطرنشان کرد: در محیط‌های تک‌فرزندی، بچه از محیط بازی سالم، داشتن خواهر و برادر، داشتن خانواده در نسل‌های آینده محروم خواهد بود و این عوامل فرزند را به‌سوی بازی‌های رایانه‌ای، شبکه‌های مسموم اجتماعی، دوستان ناباب، روی‌آوردن به اشخاص غیر خانواده خواهد کشاند.

 

تهیه و تنظیم گزارش: احسان حق‌بین

انتهای خبر/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ام البنین نیازمند | 1402/08/30
0
0
باسلام خود بنده از خواهرانی بودم که هر جا هر پایگاه وهر مسجدی میرفتم واز فرزند آوری صحبت می‌کردم تا اینکه خودم دوقلو باردارم با شوهر کارگر هر جا میرم دوبرابر ازم هزینه میگیرن دیگه تشویق نمیکنم جواب آزمایش میخوای نشون بدی اول وزیت میخوان
نام :
ایمیل
نظر
رضائی | 1402/08/30
0
0
خیلی جامع و کامل عالی بود
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک