یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۴۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۸/۱۴ - ساعت ۱۲:۶
عصراترک صفر تا صد مسئله پساب در اسفراین را بررسی کرد؛

گیر کردن پساب اسفراین در سرآب مدیریت

پساب و استفاده اصولی از آن در تمام جهان و حتی شهرهای پیشرفته کشور مساله‌ای قابل پیگیری و سرمایه‌ای دور افتاده برای صنایع و بخش کشاورزی است که لازمه آن مدیریت درست در این زمینه است.
گیر کردن پساب اسفراین در سرآب مدیریت,

به گزارش عصراترک، استفاده مفید از فاضلاب یکی از چالش‌های بسیار مهم در دنیای امروز است تا بتوان به کمبود منابع آبی و خشکسالی‌های پیاپی غلبه کرد، آب خاکستری تولید شده در محیط‌های صنعتی، بیمارستانی و بهداشتی، علی‌رغم اینکه حاوی میکروارگانیسم‌ها و مواد شیمیایی خطرناک هستند با کمی تغییر می‌توانند به منبعی بی‌نظیر از مواد آلی مورد استفاده در کشاورزی تبدیل شده یا برای تولید انرژی آنها را انتخاب کرد.

وجود آلاینده‌های متعدد شیمیایی و بیولوژیکی در فاضلاب باعث شده است تا ورود مستقیم آنها به طبیعت از سوی سازمان محیط‌زیست ممنوع اعلام شود. اما اگر آب خاکستری توسط پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی تصفیه شود، خروجی آن‌ها به کیفیت مطلوب برای ورود به طبیعت دست پیدا می‌کنند. پس از تصفیه فاضلاب می‌توان از آن استفاده‌های مفیدی داشت.


جاری شدن پساب در مزارع کشاورزی
برغمدی، رئیس اداره جهاد کشاوزی شهرستان اسفراین در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهرستان اسفراین، دامپزشکی، محیط‌زیست و اداره استاندار در حوزه پساب مسئولیت دارند و  باید نظارت و تأیید کامل بر روند استفاده از پساب داشته باشند.

برغمدی افزود: این ادارات موظف هستند میزان آلودگی و مواد تشکیل‌دهنده پساب را کنترل کنند ولی در حال حاضر این ادارات استاندارد پساب را برای استفاده در بخش کشاورزی تأیید نکرده‌اند.

وی اظهارکرد: چندین سال است که پساب در روستای کلاته میرزا رحیم آزاد شده است و غیرقانونی و بدون مجوز فعالیت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی گفت: در سال جاری تصمیم بر این شد که الگوی کشت در اختیار کشاورزان قرار گیرد که مثلاً کشت درختان غیر مثمر و جارو برای انسان و دام مشکلی به وجود نمی‌آورد؛ ولی متأسفانه کشاورزان به این الگو کشت توجه نکردند و دراین‌رابطه دادستان شهرستان در چندین مورد ورود کردند و برای حدود یک هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی دستور قلع و قم صادر کردند.


برنامه ریزی الگو کشت در یکی از روستاها

علی فرجی، رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان اسفراین در گفتگو با پایگاه خبری عصر اترک گفت: امسال در رابطه با پساب شهرستان اقدامات و نظارت‌ها را بیشتر کرده‌ایم و با الگوبرداری از شهرستان‌های اطراف مثل سبزوار در یکی از روستاهای شهرستان که مصوبه شورای تأمین را گرفته، الگوی کشت برنامه‌ریزی کردیم.

وی ادامه داد: مصرف‌کننده‌های آب از هر ارگان و اداره‌ای که باشند باید پساب را به کیفیت مطلوب برسانند چرا که زمین هم امکان آلودگی دارد، و قانوناً و شرعاً زمانی که به کیفیت مطلوب نرسیده باشد اجازه کشت داده نمی‌شود.

فرجی افزود: دررابطه‌با کاشت درختان غیر مثمر و حتی جارو که شاید به گمان ما رابطه‌ای با انسان و دام ندارند این نفوذ مواد مضر پساب در خاک باعث ازبین‌رفتن بافت خاک و فرسایش آن می‌شود که در آینده‌ای نه‌چندان دور ضررش به انسان باز می‌گردد.

رئیس اداره محیط‌زیست اظهار داشت: کشت چوب باید سال‌ها طول بکشد تا به مصرف برسد، و کشت جارو نیز برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.


ضرورت استفاده از پساب در صنایع

امان‌الله حسین‌پور دراین‌رابطه گفت: پساب اسفراین نیمه‌کاره رها شده بود و آبی که در این حوزه وجود داشت هدر می‌رفت بعد از بررسی‌های صورت‌گرفته  موضوع در دستور کار قرار گرفت و قرار بر این شد که هفت روستا به کاشت درختان غیر مثمر باهدف اشتغال‌زایی و مهاجرت معکوس برای خانواده‌های کم‌برخوردار صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در ادامه به دنبال این بودیم که راهکاری پیدا شود تا پساب شهری را تصفیه کامل انجام دهیم و برای مصارف صنعتی و کشاورزی استفاده کنیم بنابراین برای استفاده صنایع از پساب شهر و تصفیه آن جلساتی گذاشته شده است.

پی‌نوشت: دررابطه‌با مسئله پساب شهرستان باید گفت که صنایع تا کنون حاضر به استفاده از آن نشده‌اند و دررابطه‌با تصمیمات شهرستانی و جلسات فرمانداری نیز غیر از یک جلسه که نتیجه مطلوبی حاصل نشد، هنوز جلسه رسمی و برنامه مدونی در این زمینه برگزار نشده است.

انتهای خبر/ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک