دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۷/۰۱ - ساعت ۷:۵۸
توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) صورت گرفت؛

اهدای ۲۰ هزار سری جهیزیه

کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای رویکرد حمایتی این نهاد در سال جاری در تأمین مایحتاج عمومی خانواده‌ها، تأمین جهیزیه و کمک هزینه ازدواج و ارائه خدمات درمان و سلامت اقداماتی انجام داد.
اهدای ۲۰ هزار سری جهیزیه,

به گزارش عصراترک به نقل از مهر، گروه جامعه: اگرچه ایجاد اشتغال و توانمندسازی مددجویان همراه با حفظ کرامت و درآمد پایدار برای آنان چند سالی هست که به شعار نخست کمیته امداد تبدیل شده اما رویکرد حمایتی این نهاد به ویژه برای گروه‌های آسیب‌پذیر همچون سالمندان، بیماران صعب‌العلاج، خانواده ایتام و بانوان سرپرست خانوار تداوم داشته و تقویت شده است.

کمیته امداد در همین راستا در تأمین مایحتاج عمومی خانواده‌ها، اقلام ضروری منزل، تأمین جهیزیه و کمک هزینه ازدواج، ارائه خدمات درمان و سلامت، ارائه بسته‌های ویژه رفع سو تغذیه مادران باردار و شیرده و کودکان زیر ۶ سال، عملکرد قابل توجهی از خود داشته است.

۸۶ هزار سری جهیزیه و کمک هزینه ازدواج

این نهاد سال گذشته حدود ۸۶ هزار سری جهیزیه و کمک هزینه ازدواج پسران را به جامعه هدف خود ارائه داد، موضوعی که در سال ۱۴۰۲ با رشد همراه شده و قرار است تا پایان این سال، ۱۰۰ هزار سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند و زوجین تحت حمایت اهدا شود.

امسال نیز در مراسمی به مناسبت دهه امامت و ولایت، ۲۰ هزار سری جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت در سراسر کشور اهدا شد. به زودی و همزمان با اعیاد ربیع نیز چندین هزار سری جهیزیه به جامعه هدف اهدا می‌شود و این روند تا پایان سال ادامه دارد به طوری که صف پشت نوبتی جهیزیه در این بازه زمانی صفر خواهد شد.

این جهیزیه‌ها شامل اقلام یخچال فریزر، تلویزیون، جاروبرقی، اجاق گاز و ماشین لباسشویی است که با ارزش ریالی این جهیزیه‌ها حدود ۳۳ میلیون تومان است که با هدف حمایت از تولید ملی از کارخانجات داخلی تأمین شده است.

موضوعی که به گفته سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد قیمت این اقلام در کارخانه بیش از ۴۰ میلیون تومان است اما تولیدکنندگان این کالاها را با قیمت مناسب در اختیار کمیته امداد قرار می‌دهند.

بختیاری در همین رابطه گفت: یکی از برنامه‌های کمیته امداد در راستای تحقق قانون جوانی جمعیت همین موضوع جهیزیه است تا بتوانیم گامی در مسیر تعالی جمعیت کشور و استحکام بنیان خانواده برداریم.

بیش از ۷۹ هزار مددجو از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج رنج می‌برند

در حوزه درمان نیز تمام مددجویان کمیته امداد تحت پوشش بیمه سلامت ایران هستند و به گفته رئیس کمیته امداد برای درمان رایگان، سال گذشته در شورای عالی بهداشت مصوبه گرفتیم و در دولت تصویب شد تا فرانشیز درمان بیماران سرپایی به ۱۵ درصد کاهش یابد و بیماران بستری و صعب‌العلاج نیز رایگان درمان شوند.

وی ادامه داد: البته تلاش می‌کنیم هزینه‌های جانبی درمان و بستری هم رایگان شود.

۷۹ هزار و ۶۹۷ نفر از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج رنج می‌برند.

مجلس و دولت، بیماری‌های خاص را شامل بیماری‌های ام‌اس، هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی و پیوندی دانسته است. طبق این تعریف ۷۶۸۵ بیمار خاص تحت حمایت کمیته امداد هستند. همچنین ۷۲ هزار و ۱۲ بیمار صعب‌العلاج از خدمات حمایتی کمیته امداد بهره‌مند هستند.

خدمات بیماران صعب‌العلاج و خاص با اولویت ارائه خدمات به صورت رایگان ارائه می‌شود. این خدمات در سرفصل‌های کلی خدمات پاراکلینیک، فرانشیز و مابه التفاوت خدمات بیمه‌ای، خدمات غیر تعهد بیمه پایه، دارو و تجهیزات، خدمات جانبی درمان و لوازم مصرفی دسته‌بندی می‌شود.

کمک هزینه خرید انواع تجهیزات درمانی کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن‌ساز دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) و تجهیزات توانبخشی اعضای مصنوعی، عصا، تشک، تخت و دندانپزشکی از دیگر خدمات کمیته امداد در حوزه بیماران خاص و صعب‌العلاج است.

در موضوع بیماران صعب‌العلاج، سال گذشته مجلس شورای اسلامی موضوع تشکیل صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج زیر نظر وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت را تصویب کرد تا خدماتی که بیمه پایه و تکمیلی پوشش نمی‌دهند را در بر بگیرد.

از همین رو برای تسهیل عضویت مددجویان مشمول در صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج، اقدامات لازم انجام شده است تا خدمات بهتری متناسب با ضوابط و مقررات، دریافت کنند.

به جز ظرفیت‌هایی که دولت در سازمان‌های بیمه‌گر برای کمک به این بیماران گذاشته است، کمیته امداد به همراه شورای عالی بیمه، فرانشیز بستری مددجویان کمیته امداد را با نظام ارجاع رایگان و خدمات دارو و لوازم مصرفی سهم بیمار را در مراکز دولتی برای کلیه مددجویان کمیته امداد در تعهدات سازمان بیمه سلامت لحاظ کرد.

همچنین در گذشته سهم تعهدات سازمان بیمه سلامت برای فرانشیز خدمات سرپایی ۷۰ درصد بود و اکنون در تمامی مراکز ۸۵ درصد شده است.

حمایت غذایی ۶۰ هزار مادر شیرده و باردار

در حوزه حمایت غذایی نیز ۶۰ هزار مادر شیرده و باردار تحت پوشش حمایت‌های تغذیه‌ای هستند.

مدیرکل بهداشت، درمان و بیمه‌های اجتماعی کمیته امداد در این باره با اشاره به اجرای برنامه رفع سو تغذیه مادران باردار و شیرده اظهار کرد: ۶۰ هزار مادر باردار و شیرده در سراسر کشور تحت پوشش برنامه حمایت غذایی کمیته امداد هستند و امسال سرانه سبد غذایی ماهانه این مادران از ۲۵۰ هزار تومان به ۵۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد این مادران تحت پوشش کمیته امداد نیستند، یادآور شد: این خانواده‌ها جزو ۵ دهک اول قرار دارند که در این طرح از آنها حمایت می‌شود.

احمدلو با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت، گروه هدف این طرح را به کمیته امداد معرفی می‌کند، خاطرنشان کرد: ثبت اطلاعات مربوط به مادران باردار به صورت سیستمی و از طرف استان‌ها انجام می‌شود.

احمدلو تاکید کرد: کمیته امداد پس از استحقاق‌سنجی، بن‌کارت غیرنقدی را برای افراد صادر می‌کند؛ منابع شارژ این بن کارت برای مادران توسط بنیاد علوی و برای کودکان توسط دولت تأمین می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه بلندمدتی برای رفع سو تغذیه زنان باردار و مادران شیرده در معرض خطر سو تغذیه تدوین شده است و امیدواریم در این فرآیند، مادر دارای مشکلی نباشد که جا مانده از این حمایت‌ها باشد.

یکی دیگر از برنامه‌های کمیته امداد در حوزه حمایت از مددجویان، ارائه اقلام لوازم خانگی به خانواده‌های تحت حمایت است، کمیته امداد از ابتدای سال جاری ۵۵ هزار قلم کالای ضروری منزل همچون کولر آبی و گازی و … به مددجویان خود ارائه کرده است.

معاون برنامه‌ریزی و بودجه کمیته امداد در این مورد گفت: از این میزان ۱۱ هزار و ۳۰۰ دستگاه وسایل سرمایشی میان خانواده‌های نیازمند توزیع شده که شامل ۴۸۰۰ دستگاه کولر آبی و ۶۵۰۰ دستگاه کولر گازی است.

وی افزود: برنامه کمیته امداد در استان‌های گرمسیر همچون خوزستان، بوشهر و هرمزگان و مناطقی از استان سیستان و بلوچستان توزیع کولر گازی و در دیگر مناطق توزیع کولر آبی است.

سعید زارع‌زاده اظهار کرد: در مجموع برای تأمین ۵۵ هزار قلم کالا حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

از سوی دیگر با اجرای قانون معافیت مددجویان تحت حمایت کمیته امداد از پرداخت قبوض آب و برق و گاز مطابق دستورالعمل‌های اعلامی، تاکنون ۱۵۱ هزار نفر از مددجویان از خدمات آب رایگان برخوردار شده‌اند.

بیش از یک میلیون خانوار از نعمت گاز رایگان برخوردار شده‌اند

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در این زمینه افزود: همچنین ۲۵۶ هزار خانوار با رعایت سقف الگوی مصرفی، در چارچوب برق رایگان قرار گرفته و از این خدمت بهره‌مند شده‌اند.

وی تاکید کرد: با همراهی خوب شرکت گاز، تاکنون بیش از یک میلیون خانوار از نعمت گاز رایگان برخوردار شده‌اند.

خدرویسی اظهار کرد: ارزش ریالی آب و برق و گاز رایگان مددجویان بیش از ۶۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد همچنین گفت: طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۹ هزار مددجو برای دریافت انشعابات رایگان به شرکت‌های آب، برق و گاز معرفی شدند.

حسین خدرویسی با اعلام این خبر افزود: براساس قانون، مددجویان کمیته امداد از هزینه دریافت خدمات انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب برای یکبار معاف هستند.

وی ادامه داد: در همین راستا سال گذشته ۲۹ هزار ۲۵۸ مددجو در سراسر کشور برای استفاده از این خدمات به شرکت‌های مورد نظر معرفی و از این معافیت برخوردار شدند.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۸۲۸ مددجو برای دریافت انشعاب رایگان به شرکت آب و فاضلاب معرفی شدند. همچنین ۷۱۵۰ مددجو نیز با معرفی به شرکت برق، از انشعاب رایگان برق بهره‌مند شدند.

۱۶ هزار و ۲۸۰ مددجو برای دریافت انشعاب رایگان به شرکت گاز معرفی شدند

خدرویسی خاطرنشان کرد: ۱۶ هزار و ۲۸۰ مددجو نیز برای دریافت انشعاب رایگان به شرکت گاز معرفی شدند و خدمات انشعاب گاز دریافت کردند.

وی تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ نیز تعداد ۱۱ هزار ۷۸۸ مددجو برای دریافت انشعاب رایگان به شرکت آب و فاضلاب معرفی شدند. همچنین ۱۵ هزار و ۷۵۶ مددجو نیز با معرفی به شرکت برق، از انشعاب رایگان برق بهره‌مند شدند.

خدرویسی خاطرنشان کرد: ۱۹ هزار و ۷۲۸ مددجو نیز برای دریافت انشعاب رایگان به شرکت گاز معرفی شدند و خدمات انشعاب گاز دریافت کردند.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک