دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ - ساعت ۸:۳۳
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی:

طرح ساماندهی «تپه ریوی» آماده بهره‌برداری است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: ۶ طرح زیربنای در محوطه تاریخی ریوی با اعتباری به بالغ بر ۲۱ میلیارد ریال تکمیل و ابتدای مهرماه جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
طرح ساماندهی «تپه ریوی» آماده بهره‌برداری است,

به گزارش اخبار سمنگان به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان در این خصوص اظهار کرد: طرح ساماندهی مسیر گردشگری سایت، طرح تکمیل ساختمان گردشگری، طرح ساخت و نصب تابلوهای جاده‌ای، طرح برق‌رسانی و طرح مرمت و بازآفرینی کوره قدیمی محوطه تاریخی ریوی از جمله این پروژه‌های عمرانی است.

وی افزود: هزینه این طرح از محل اعتبارات ملی و استانی امسال تامین شد.

مستوفیان عنوان کرد: ساخت مجموعه گردشگری با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ایجاد سایت موزه فضای باز گردشگری و انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی و مرمتی نیز از جمله طرح‌های در دست اقدام در این شهر تاریخی است.

محوطه تاریخی ریوی بقایای یک شهر تاریخی از دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی است که با شماره ۷۲۰ در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

محوطه تاریخی ریوی واقع در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان بر اساس پژوهش‌های باستان شناسی یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان با قدمت حدود سه هزا رو ۵۰۰ سال است.

مهمترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران های هخامنشی، اشکانی و ساسانی است که در این دوره ها سکونتگاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

محوطه تاریخی ریوی یکی از مهمترین استقرارگاه های تاریخی در شمال شرق کشور است که نزدیکی آن به جاده ارتباطی گرگان - مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایت موزه گردشگری و رشد صنعت توریسم دشت سملقان فراهم کرده است.

تاکنون ۶۴۲ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک